Vicepresedintele PNL crede ca partidul are o mare problema de identitate in raport cu propriul electorat. Cauzele: aducerea lui Theodor Stolojan la conducere in 2002 si inconsecventele din discursul guvernului Tariceanu. El a admis posibilitatea ca procentul PNL la euroalegeri (13,44%) sa fi fost obtinut „vorbind despre pensii, care nu e o tema constanta si esentiala a liberalismului“. In acest timp, partidul este deposedat de temele sale, cum ar fi anticomunismul, „printr-o operatiune care consacra impostura "PD - partid de dreapta, Traian Basescu - liderul anticomunismului romanesc"“.

Ce nu trebuie sa faca PNL. Crin Antonescu a reiterat necesitatea unei remanieri guvernamentale si a vorbit despre ce nu trebuie sa faca guvernul Tariceanu in 2008: „N-ar trebui sa faca un guvern de coalitie cu PSD, sa intinda coada binecuvantarilor sociale, sa tolereze micile si marile aranjamente, parazitismul unor oameni sau grupuri economice, clientelismul politic exagerat“.

Mircea Marian: De ce are rezerve premierul fata de numirea Noricai Nicolai ca ministru al justitiei?

Crin Antonescu: Nu stiu daca premierul are rezerve fata de numirea Noricai Nicolai, ci, pur si simplu, are nevoie de un timp de gandire. Nu stiu daca nu cumva este deja hotarat, nu stiu daca ezita. Pana la urma ii revine dreptul de a face o propunere pe care o va discuta cu colegii din Biroul Permanent al PNL.

Ioana Lupea: Ce o recomanda pe Norica Nicolai?

Este un vicepresedinte puternic, influent, simpatizat in PNL. Doi, formatia si activitatea sa profesionala de procuror si judecator. Trei, activitatea, discursul public din ultimii sapte, opt ani.

I.L.: Ati sustinut o remaniere guvernamentala?

Da.

I.L.: De ce si pe cine?

Am sustinut nevoia unei remanieri inainte de campania electorala. Era clar ca, la nivelul imaginii, guvernul are puncte vulnerabile. N-am avut o lista, am solicitat doar o discutie in legatura cu acest aspect si cu modalitatile de a remedia situatia, printre altele printr-o remaniere. S-a optat pentru respingerea acestei propuneri si constat ca, odata cu demisia domnului Chiuariu, ajungem tot acolo, probabil cu costuri mai mari.

M.M.: Mai este de actualitate?

Da.N-as vrea sa dezvolt, nu din disciplina de partid, ci pentru ca doresc sa discut aceste lucruri mai intai in organismul de conducere al partidului.

M.M.: Domnul Pacuraru ar putea urma calea deschisa de domnul Chiuariu. Este remaniabil?

Din cate stiu eu, domnul Pacuraru nu are nicio intentie in acest scop. Iar dupa activitatea sa la minister si imaginea publica, cred ca nu.

I.L.: De ce guvernul si PNL nu s-au delimitat mai ferm de declaratia lui Adrian Cioroianu, care vorbea despre deportarea infractorilor in desertul egiptean?

A fost comentata mai mult decat orice alta fapta comisa de vreun ministru de-al nostru. Am reactionat imediat si am vorbit despre o gafa. A incerca sa-i construiti domnului Cioroianu imaginea unui ideolog si practician nazist mi se pare ca este serviciu nemeritat.

M.M.: Gafele nu sunt sanctionate decat verbal?

Asta depinde de cei care iau decizii.

M.M.: Primul care trebuia sa ia o decizie in acest caz era PNL.

Primul care trebuia sa ia o decizie era premierul. Iar decizia premierului a fost aceea de a-l pastra pe domnul Cioroianu in functie, intr-un moment in care o vacanta sau o criza de succesiune la MAE nu era de dorit. Eu as fi luat o alta decizie.

M.M.: Adica l-ati fi schimbat.

Da, dar asta nu inseamna ca decizia mea era buna si a premierului proasta.

M.M.: Nu credetI ca ar fi fost necesara o delimitare mai ferma si fata de declaratia lui Bogdan Olteanu despre ambasadorul SUA?

Domnul Taubman a facut si a continuat sa faca afirmatii riscante. Cand spune ca actuala Constitutie a Romaniei, desigur imperfecta, nu poate asigura democratia, isi asuma ca Romania nu este un stat democratic. Or, asta infirma actiunile si pozitiile SUA din ultimii cel putin 10 ani fata de Romania. Reactia lui Bogdan Olteanu a fost insa una de care m-am delimitat si sunt de acord ca era necesara o delimitare a premierului.

EvZ