Jumatate dintre vehiculele militarilor romani din Talil nu pot fi folosite decit in interiorul bazei pentru ca nu sint blindate, iar TAB-urile au un blindaj din partea inferioara care e insuficient, spun doi senatori romani care au facut o vizita in Irak. Vicepresedintele Comisiei de aparare din Senat, Ilie Stoica (PNL), impreuna cu senatorul Jan Vraciu (PD-L) au vizitat tabara militara romana din Talil (sud-estul Irakului) unde se afla Batalionul 151 Infanterie Razboieni.

Ei au constatat ca transportoarele amfibii blindate nu mai corespund situatiei actuale, pentru ca blindajul inferior nu e suficient de rezistent, iar un soldat imbracat cu echipamentul de siguranta (vesta antiglont etc.) abia poate sa intre intr-un transportor, fiind dificila si evacuarea in caz de urgenta.

„Din discutiile purtate cu militarii a reiesit ca acestia au cea mai mica diurna din baza multinationala, un militar bulgar, de exemplu, primind dublu fata de soldatul roman“, afirma Stoica.

Slaba dotare a fortelor romane nu va putea fi suplinita, in curind, de devotamentul si profesionalismul oamenilor, sustine Ilie Stoica. Avind in vedere ca producatorii de piese de schimb pentru TAB-uri nu mai exista, iar reparatiile se fac doar cu piese reconditionate si improvizatii, parlamentarul liberal considera „un miracol“ faptul ca toate cele 32 de masini de lupta sint inca operative.

In plus, TAB-urile actioneaza la temperaturi care n-au fost prevazute de constructor in anii ’70 si nici nu li s-au adus imbunatatiri corespunzatoare. Senatorii atrag atentia ca in tara „din bugetele alocate se cheltuiesc milioane de euro pentru limuzine moderne care sa inlocuiasca alte limuzine moderne“, iar in misiunile externe tehnica veche e mentinuta in functiune cu piese vechi, reconditionate.

Cotidianul