Cine sunt investitorii care puteau schimba piata imobiliara, dar acum nu mai vor sa auda de Romania. Au intrat pe piata in perioada 2007-2008 cu planuri de investitii ce depaseau 8 mld. euro, insa au plasat abia 370 mil. euro, mare parte in terenuri. Numele lor au atras si alti investitori in Romania, insa semnalul dat la plecarea din tara a ravasit piata locala. Investitori precum olandezii de la ING si Redevco, controlat de grupul Cofra - care detine si lantul de magazine C&A, italienii de la Pirelli, puternicul fond de investitii Cheyne Capital, care a cumparat platforma Tractorul Brasov, sau americanii de la Polimeni au pus Romania pe harta marilor investitori ai lumii. Tot ei au indeparat piata locala din atentia jucatorilor de anvergura, odata ce au hotarat sa renunte la activitatile din Romania. Astazi, o serie de alti investitori atrasi in trecut de potentialul pietei locale se zbat sa isi lichideze afacerile pentru a se retrage si ei din Romania, scrie Capital.ro.

BUSINESS REPORTFoto: Colaj foto

Philippe Lhotte: "180 milioane euro, costul fraudelor din 2012, la BRD". Costul fraudelor care au fost descoperite, anul trecut, la BRD, se ridica la 180 milioane euro, a declarat Philippe Lhotte, Presedintele - Director General al institutiei financiare. Cea mai mare parte a sumei, de 109 milioane euro, a fost provizionata in 2011, iar restul anul trecut, dintre care 25 milioane euro in ultimul trimestru, a precizat domnia sa. Aceste costuri reprezinta o parte marginala a costului ris-cului, care a crescut cu peste 60 de procente, comparativ cu 2011, potrivit lui Philippe Lhotte. Bancherul a continuat: "Fraudele de anul trecut sunt printre amintirile neplacute, mai ales ca banca a fost expusa pe nedrept. BRD a fost victima acestor fraude, descoperite de departamentul de control intern si de o inspectie venita de la Societe Generale. Noi am colaborat cu DIICOT, am depus plangeri in aces-te cazuri, dar sunt destul de dezamagit de expunerea in media pentru ca noi suntem cei care am suferit un prejudiciu", anunta Bursa.ro.

Cine a închis fabrici în România şi câte locuri de muncă au dispărut Mari companii din România au închis fabrici din 2007 până în prezent, fie că au transferat producţia în altă parte sau pur şi simplu şi-au restrâns activitatea, iar peste 3.400 de angajaţi au rămas astfel fără un loc de muncă. Americanii de la Cargill au anunţat la începutul acestui an închiderea fabricii de ulei Bunica din Podari, judeţul Dolj, cu 266 de angajaţi. Compania, cu afaceri de peste 680 de milioane de euro în România, a vândut mai multe active din fabrica sa de ulei vegetal din Podari, judeţul Dolj, şi brandurile Untdelemn de la Bunica şi Olpo către compania franceză Expur, scrie Income Magazine

3,8 miliarde de euro: riscul de dezangajare si proiectele lor. Atentie la Transporturi si Mediu. Romania risca dezangajari de fonduri structurale si de coeziune acumulate la nivelul anului 2013 de circa 3,8 miliarde de euro, care ar putea pune o presiune dubla asupra bugetului de stat, din cauza gradului redus de implementare a marilor priecte pe fonduri europene. Daca acestea nu vor fi terminate pana la finalul anului 2015, ar urma ca Romania sa fie obligata sa returneze Comisiei Europene si banii europeni absorbiti pana atunci pentru proiectele respective. In plus, Romania ar urma sa piarda bani prin ratarea atragerii restului de fonduri europene puse la dispozitie de Comisie pentru lucrarile respective. Presiunea asupra bugetului de stat ar urma sa fie accentuata de necesitatea ca proiectele sa fie terminate din bani de la bugetul de stat, informeaza Cursdeguvernare.ro.

Miza intrarii Romgaz in explorarea din Marea Neagra. Compania de stat va participa la explorarea din Marea Neagra, ca o compensare a castigurilor mici incasate din redevente in ultimii ani. Romgaz a semnat ieri un contract cu companiile OMV Petrom si ExxonMobil pentru a participa la explorarile din Marea Neagra. Contractul ofera companiei de stat optiunea de a participa in operatiuni petroliere in apele adanci ale perimetrului Midia, in zona romaneasca a Marii Negre. Concret, Romgaz are optiunea de a achizitiona o participatie de 10% din contract, daca va aparea anuntul unei descoperiri de zacaminte, se mentioneaza intr-un comunicat. Pe langa castigurile care vor reveni statului prin taxe, redevente, acesta ar putea beneficia astfel de o cota din profitul obtinut prin explorarea resurselor petroliere, precum si de dividende. Aceasta se va adauga profitului provenit prin cota minoritara a statului la Petrom, scrie EVZ.

Romanii de afara au trimis in 2012 mai multi bani in tara. Remiterile au crescut anul trecut pentru prima data in ultimii patru ani. Sumele trimise in tara de romanii din strainatate au crescut anul trecut pentru prima data in ultimii patru ani, la 3,85 miliarde de euro. Stranierii au reusit sa se adapteze crizei si sa trimita bani acasa pentru strictul necesar. In ciuda crizei care persista in tarile cu largi comunitati de romani, cei plecati sa munceasca in strainatate au reusit sa se adapteze noilor conditii, astfel ca sumele trimise in tara au crescut anul trecut pentru prima data in ultimii patru ani. Transferurile curente din strainatate catre Romania, cu exceptia celor ale administratiei publice - majoritatea efectuate de romanii care muncesc peste hotare - au ajuns in 2012 la aproape 3,85 miliarde de euro, potrivit datelor publicate de Banca Nationala a Romaniei. Valoarea este mai mare cu doar putin peste 3% fata de nivelul inregistrat in 2011, insa acesta este primul avans dupa trei ani de scaderi consecutive, anunta Adevarul.

Ford a produs de două ori mai puţine B-Max decât anunţase în 2012. Va plăti penalităţi Ford România a produs la uzina din Craiova 30.217 unităţi B-Max în 2012, de aproape două ori mai puţine decât s-a angajat în contractul de privatizare, urmând astfel să plătească penalităţi de 14 milioane de euro pentru nerealizarea numărului de autovehicule asumat. "Până la 31 decembrie 2012, Ford România a produs 30.217 unităţi B-Max şi 26.991 de unităţi ale motorului EcoBoost de 1.0 l. Aceste volume de producţie au fost în principal motivate de cererea redusă din partea consumatorilor din toată Europa, ca urmare a profundei recesiuni înregistrate pe mai multe pieţe, astfel că producerea de automobile fără a avea comenzi din partea clienţilor nu a fost fezabilă”, au declarat pentru Income Magazine reprezentanţii Ford România, scrie Income Magazine

Cel mai bogat roman si-a mai pus o tara la picioare: Cu ce miliardar isi disputa teritoriile. Guvernul Coastei de Fildes a negociat direct cu Pan African Minerals, societate infiintata anul trecut de miliardarul roman Frank Timis (48 de ani), pentru constructia si concesionarea unui terminal de minereuri in portul San Pedro. Industriasul roman are deja concesionat in Coasta de Fildes depozitul urias de fier Mont Klahoyo alaturi de drepturile de operare a unei linii feroviare. Frank Timis si-a asumat inca din vara anului trecut extinderea unei linii feroviare de la Kaya la Tambao, localitati din nordul statului Burkina Faso, tara vecina cu Coasta de Fildes. Calea ferata ar urma sa lege astfel Tambao de Abidjan, fosta capitala a Coastei de Fildes si urmatoarea tinta a lui Frank Timis. Contractul semnat recent cu autoritatile Coastei de Fildes reprezinta o noua piatra de hotar pentru Timis, care are deja activitati sustinute in vestul Africii, in tari precum Sierra Leone, Senegal, Gambia, Niger sau Liberia, informeaza Capital.

Vitol vrea sa preia Sterling Resources pentru 192 milioane de dolari. Traderul de marfuri Vitol Group, inregistrat in Olanda, va face o oferta de 192 milioane de dolari cash pentru preluarea companiei canadiene Sterling Resources, care detine drepturile de explorare pentru doua perimetre din sectorul romanesc al Marii Negre. Sterling are active in Marea Nordului, Franta, Olanda si Romania. Compania canadiana a precizat, intr-un comunicat, ca a primit o oferta nesolicitata de preluare din partea Vitol. Oficialii Sterling precizeaza: "Sterling a purtat discutii cu Vitol privind o posibila tranzactie, care in opinia Consiliului Director ar putea fi in interesul actionarilor si ar asigura companiei finantare suplimentara. Sterling a purtat discutii si cu terti privind alte posibile tranzactii, inclusiv fuziuni, vanzarea unor subsidiare si active si oportunitati de finantare", scrie Bursa.ro.

SEAT Leon SC - mai scurt, mai tineresc. La cateva luni de la prezentarea noii generatii Leon, construita pe platforma MQB a Grupului Volkswagen, SEAT dezvaluie cea de-a doua versiune constructiva a noului model, cea in 3 usi. Este o versiune mai tinereasca a "Golfului spaniol", denumita SC, de la Sports Coupe. Asadar, spre deosebire de precedenta generatie, noul Leon va avea si o declinare coupe, precum si una break. Motorizarile sunt preluate de la versiunea de baza, in 5 usi, cu puteri cuprinse intre 86 si 184 CP. De asemenea, in gama se regaseste economicul turbodiesel 1.6 TDI de 105 CP, cu un consum declarat de 3,8 l/100 km si emisii de CO2 de doar 99 g/km, anunta 24auto.ro.