Jurnalul National pune in discutie rolul si responsabilitatea Ministerului Apararii Nationale in accidentul de avion de luni, in care si-au pierdut viata pilotul Adrian Iovan si studenta la medicina Aurelia Ion, afirmand ca acest minister detine sistemul de goniometrie, care detecteaza locul din care se eminte un semnal radio.

Intr-un articol publicat vineri si nesemnat, Jurnalul National afirma ca "sistemul de goniometrie ar fi trebuit sa detecteze locul de unde aeronava prabusita emitea semnalul SOS, chiar daca acest semnal, explica autoritatile, nu a prins satelitul rusesc", mai ales in conditiile in care aceasta "procedura este permanenta".

Potrivit sursei citate, din raportul Guvernului reiese ca STS a anuntat si Comandamentul Operational al Ministerului Apararii Nationale (COAP) despre accidentul de avion.

"STS a incercat determinarea mai precisa a locului incidentului, inclusiv apeland la sprijinul SNApOPSN (sistemul national de aparare, ordine publica si siguranta nationala), care dispun de capabilitatile specifice de identificare a localizarii, dar nu s-a reusit. In ceea ce priveste semnalizarile specifice ale aeronavelor aflate in avarie (date de echipamentele de locatie pentru situatii de urgenta ELT), acestea nu pot fi receptionate de catre STS, deoarece furnizarea acestor informatii revine altor institutii.

La ora 16.16:26 Serviciul de Urgenta a primit un apel, prin Centrul 112 Cluj/Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS), de la numarul 0724 ... ..., apelant dr. Radu Zamfir, in care a fost anuntata prabusirea unui avion. Dupa identificarea urgentei, conform procedurilor de operare, apelul a fost transferat catre ISU Cluj (ora 16.20), SJA Cluj (16.20), IPJ Cluj (16.20), IJJ Cluj (16.20), COAP/MApN (16.22 - 16.27), ROMATSA (intre orele 16.28 si 16.33), Salvamont Brasov (16,34), Elicopter Targu Mures", se arata in acest raport.

De aici rezulta ca STS a informat comandamentul operational al MApN la 16.22.

"Datorita faptului ca supravegheaza permanent spatiul aerian, MApN ar fi trebuit sa vada macar momentul in care aeronava a disparut de pe radar. De ce nu a facut-o?

(...)

Ieri SRI l-a prins pe hackerul Guccifer, care ii sparsese contul de email directorului SRI, ceea ce denota un mare nivel de profesionalism. A incercat SRI sa gaseasca telefonul doctorului Zamfir, mai ales ca acesta avea acces la Internet si comunica? SRI face parte dintre institutiile carora li s-a cerut ajutorul de catre STS pentru identificare?", se mai intreaba Jurnalul National.

Articolul vine dupa ce Vocea Rusiei pusese si ea sub semnul intrebarii rolul jucat de Ministerul Apararii, sub semnatura fostului pilot de MIG 21 Valentin Vasilescu.

"Armata era in masura sa localizeze epava si sa-i gaseasca pe supravietuitori in maximum doua ore de la producerea accidentului. Numai ca acestia n-au vrut.

Si nimeni nu-i poate trage la raspundere pentru acesta. Chiar daca la 15-17 km est, sud-est de locul unde potrivit coordonatelor publicate de Antena 3, s-a gasit epava avionului BN-2 (marcat printr-o sageata verde), pe muntele Mare (al treilea virf ca inaltime din Carpatii Occidentali) la 1.828 m altitudine, se afla o companie de radiolocatie, inzestrata cu cel mai modern radar din dotarea armatei romane - FPS-117", argumenteaza acesta.