Rise Project: Familia Iohannis nu si-a declarat corect in declaratiile de avere chiriile incasate

de Rise Project     RISE PROJECT
Luni, 24 august 2015, 12:57 Revista Presei | Subiectele Zilei

Klaus Iohannis
Foto: Facebook - Klaus Iohannis
RISE Project a descoperit o diferență de 115.000 de euro între veniturile din chirii pe care Klaus Iohannis le-a consemnat în declarațiile de avere, în perioada 2005-2008, și sumele prezente în contractele pe care le-a semnat pentru închirierea proprietăților sale imobiliare. Astfel, din contracte reiese că, în perioada invocată, Iohannis a încasat chirii în valoare de 150.000 de euro. În același timp, în declarațiile de avere, acesta a consemnat venituri totale din chirii de doar 35.000 de euro.

RISE Project a obținut, în copie, câteva contracte de chirie semnate între Klaus Iohannis și firme care și-au deschis puncte de lucru în imobile deținute de acesta. Contractele au fost obținute de la Registrul Comerțului, unde au fost depuse de respectivele firme, pentru a face dovada că funcționează legal în imobilele lui Klaus Iohannis.

Datele financiare cuprinse în aceste contracte, puse în oglindă cu informațiile prezente în declarațiile de avere ale lui Klaus Iohannis, relevă faptul că actualul președinte al României ar fi putut încasa, ani la rând, sume mai mari decât cele pe care le-a făcut publice.

În perioada 2004-2007, interval acoperit de documentele obținute de RISE, diferența dintre sumele din contracte și cele menționate de Iohannis în declarațiile de avere este, în total, de 115.000 de euro.

Astfel, din contracte reiese că, în perioada invocată, Iohannis a încasat chirii în valoare de 150.000 de euro. În același timp, în declarațiile de avere, acesta a consemnat venituri totale din chirii de doar 35.000 de euro.

Primul dintre aceste contracte de chirie a fost încheiat în noiembrie 2001, cu banca Raiffeisen. Prin acest contract, soții Iohannis și Ioan Baștea – proprietari în cote egale ai unui spațiu comercial situat în centrul Sibiului (Strada Nicolae Bălcescu nr. 29) – luau în chirie, pentru cinci ani, o agenție a băncii Raiffeisen, contra unui preț de 20.000 de USD/an. În ultima zi lucrătoare a lui 2006, 29 decembrie, contractul a fost reînnoit, printr-un act adițional, fiind prelungit cu zece ani.

Cu această ocazie, Raiffeisen s-a angajat să plătească anticipat chiria pentru primii trei ani ai noii perioade contractuale: 180.000 de euro.

O jumătate din bani, 90.000 de euro (circa 302.000 lei, la cursul valutar din ianuarie 2007), ar fi trebuit să le revină lui Klaus Iohannis și soției sale, dupa cum arata contractul prezentat de RISE Project. Ca urmare, această sumă ar fi trebuit să se regăsească în declarația de avere pe care primarul Sibiului a depus-o în 2008. (Sau – în cazul în care banii din viramentul efectuat de Raiffeisen au ajuns în aceeași zi în care a fost semnat contractul, adică în ultima zi lucrătoare a lui 2006 – în declarația de avere completată în 2007.)

Dar suma respectiva nu s-a regăsit. În locul ei, Iohannis a consemnat o sumă de aproape douăzeci de ori mai mică: 16.278 de lei.

De altfel, aceeași sumă, de 16.278 de lei – nici 1 leu mai puțin, nici 1 leu mai mult – s-a regăsit, monoton, și în declarațiile de avere ale anilor 2005 și 2006, când, potrivit contractului cu Raiffeisen, primarul Sibiului ar fi trebuit să primească o chirie de 10.000 de USD pe an (28.800 de lei, în 2005 și 29.800 de lei, în 2006).

Deși Agenția Națională de Integritate l-a anchetat pe Klaus Iohannis în trei cazuri – referitor la eventualele poziții de incompatibilitate sau la posibilele conflictele de interese în care acesta s-ar fi găsit, în perioada în care era primar al Sibiului – ANI nu a finalizat vreodată o anchetă care să aibă ca subiect averea actualului șef al statului.

Președintele României nu a dorit să discute cu RISE Project, în cursul acestei documentări, și nici nu a răspuns la întrebările pe care RISE i le-a transmis prin intermediul biroului de presă al Administrației Prezidențiale.
























5823 vizualizari

  • -3 (13 voturi)    
    Doamna Livia Stanciu (Luni, 24 august 2015, 13:17)

    Lexis [utilizator]

    va rezolva cazul spre binele tarii, pas cu pas, stati linistiti.
    Nicio problema.
  • +5 (9 voturi)    
    lucru bine facut !!!!!!!! (Luni, 24 august 2015, 13:25)

    mnicku [anonim]

    mai corect zis a facut evaziune fiscala pe persoana fizica .
    • 0 (2 voturi)    
      dA (Luni, 24 august 2015, 15:12)

      Babilou [utilizator] i-a raspuns lui mnicku

      Pentru ca se tot foloseste expresia "lucrul bine facut" ce a devenit un fel de lozinca: de unde cred ca provine: exista o carte aparuta in fosta colectie "Idei contemporane" (cea in care a aparut si faimosul volum "Al treilea val" a lui Toffler): ei bine in aceasta colectie a anilor '80 a aparut si cartea lui Tadeusz Kotarbinski - "Tratat despre lucrul bine facut" . S-ar putea ca aceasta carte sa fie sursa expresiei.
      • 0 (2 voturi)    
        Hai să vorbim... vorbe (Luni, 24 august 2015, 20:12)

        marki [utilizator] i-a raspuns lui Babilou

        ...care n-au nici o legătură cu conținutul articolului. Nu despre sursa expresiei era vorba aici. Ci despre ceva mult mai grav: fapte de corupție, minciună, evaziune fiscală, de care este suspectat însuși Președintele țării.
  • +2 (14 voturi)    
    ? (Luni, 24 august 2015, 13:36)

    victor [anonim]

    Punem pariu ca amatorii de la Rise se fac de ras?
    • 0 (6 voturi)    
      ca sa vezi ! (Luni, 24 august 2015, 15:10)

      CRMS [utilizator] i-a raspuns lui victor

      Explicatia poate fi destul de simpla pentru ca am patit-o si eu: chiriasii nu au platit !
  • +7 (11 voturi)    
    Jalnic! (Luni, 24 august 2015, 13:40)

    marki [utilizator]

    O (re)confirmare a faptului că nimeni nu este chiar ceea ce pare.
    Oricum, președintele a început să dezamăgească pe tot mai mulți dintre noi, din tot mai multe motive. Dar cel de astăzi le întrece pe toate.
    Sigur, vor spune cârcotașii, 115.000 de euro e un fleac, un mizilic acolo... Dar cred că și o sumă mai modestă ar fi de ajuns pentru a știrbi probitatea morală, autoritatea, demnitatea celui care deține cea mai înaltă funcție din stat.
    Bravo, Rise Project!
  • +8 (12 voturi)    
    si profesorii se vaita de salariu (Luni, 24 august 2015, 14:13)

    deveselu [utilizator]

    cand ei au case de nu mai stiu sa le numere pe degete
    • +6 (6 voturi)    
      ghinion ! (Luni, 24 august 2015, 14:26)

      nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui deveselu

      "al lor ?"
      "nu..al..meu....":)
  • +5 (7 voturi)    
    Pierdere de timp (Luni, 24 august 2015, 15:16)

    OrlyOpinions1 [anonim]

    Omul a ajuns presedinte, are superimunitate, chiar si daca descoperiti ca este canibal si a mancat copii tot nu i se va intampla nimic.
    Trebuia sa faceti cercetari cand inca nu era presedinte si daca vreti sa fiti utili societatii sa sustineti ca avizul ANI sa fie obligatoriu pentru orcine candideaza la o functie publica.
    Se stie in piata ca este manjit, un presedinte dupa chipul si asemanarea celor care l-au pus la Cotroceni.
  • +1 (5 voturi)    
    Permiteti-mi "sa ma rad"... (Luni, 24 august 2015, 15:33)

    Gigi Kent [utilizator]

    "Neamtul serios" ... bahahahahahaha!
  • 0 (8 voturi)    
    Calculele din articol sunt total aiurea (Luni, 24 august 2015, 16:46)

    Cristian Vintila [anonim]

    La 20000 USD/an chirie, cum scrie in articol nu aveau cum sa fie 180000 EUR pe 3 ani. Asta doar asa, de dragul exactitatii. Matematica e in suferinta grava.
    • +1 (7 voturi)    
      De dragul exactității (Luni, 24 august 2015, 17:47)

      maxi rodrigues [utilizator] i-a raspuns lui Cristian Vintila

      La tine se pare că citirea e în suferință gravă. Recitește partea respectivă, de data asta încet, încet și poate că de data asta ai să înțelegi ce și cum scrie acolo.
      Dacă tot nu reușești, lasă un mesaj aici, o să îți explic.
      • -2 (2 voturi)    
        Mda (Luni, 24 august 2015, 19:23)

        camasa_neagra_la_gat [utilizator] i-a raspuns lui maxi rodrigues

        Nu-mi place deloc iohanis uslamistul dar..se pare ca tu esti cel cu probleme la citire.
        • +3 (3 voturi)    
          Aoleu, frățică... (Marţi, 25 august 2015, 11:43)

          maxi rodrigues [utilizator] i-a raspuns lui camasa_neagra_la_gat

          ...dar voi sunteți mulți pe aici.
          Hai să încerc o rescriere a ceea ce zice sus:

          "Primul dintre aceste contracte de chirie a fost încheiat în noiembrie 2001, cu banca Raiffeisen.[...] contra unui preț de 20.000 de USD/an. În ultima zi lucrătoare a lui 2006, 29 decembrie, contractul a fost reînnoit, printr-un act adițional, fiind prelungit cu zece ani.
          Cu această ocazie, Raiffeisen s-a angajat să plătească anticipat chiria pentru primii trei ani ai noii perioade contractuale: 180.000 de euro."

          Să desenez, special pt tine, că tu ești cel care mi-a răspuns:
          În 2001, contractul de chirie a fost făcut pentru 20,000 USD/ an. În 2006, în decembrie, contractul a fost reînnoit (pentru o sumă de 60,000 euro pe an), iar Raiffeisen s-a angajat să plătească chiria pentru 3 ani, adică 180,000 euro.
          Unde anume ai văzut tu o problemă de logică? În loc să citești comentariile, poate ar fi bine mai întâi să citești știrea, nu crezi?
    • +1 (1 vot)    
      Calculelesunt bune (Luni, 24 august 2015, 19:13)

      Catalin [anonim] i-a raspuns lui Cristian Vintila

      Daca tot o ardem la rigoare cred va ar fo fost bine sa citi actul aditional la contcatul de inchiriere cu banca austriaca semnat in decembrie 2006 . Acolo se prevedea ca pretul chiriei lunare va fi de 5000 Euro/luna incepand cu 1 februarie 2007 si se va plati in avans pe 3 (trei) ani . 12 luni X 5000 euro = 60.000 euro x 3 ani = 180.000 . Q.E.D
      Cred ca rabdarea dumneavoastra pentru a citi in detaliu si a va informa e "in suferinta grava" .
    • -1 (1 vot)    
      Corect (Luni, 24 august 2015, 19:24)

      camasa_neagra_la_gat [utilizator] i-a raspuns lui Cristian Vintila

      Corect!
  • 0 (2 voturi)    
    Cam neclar (Luni, 24 august 2015, 18:46)

    RaduMischie [utilizator]

    1. Prima neclaritate: 20.000 USD pe an din 2002 pana in 2004. Adica 10.000 familia Johannis si 10.000 celalalt. Eu pe site-ul BNR nu vad cat a fost cursul in perioada aia. Deci nu prea pot calcula sa vad daca a fost in regula. As fi vrut ca demersul de investigatie sa imi spuna asta.
    2. A doua neclaritate: nu vad cat e chiria intre 2005 si 2007. Vad doar un act aditional de reinnoire pentru perioada din 2007 incolo. Dar in articol nu prea vedem nimic cu privire la asta, sarim direct la 2007.
    3. Din 2007 incolo inteleg ca era o chirie de 5.000 euro lunar (deci 2.500 la fiecare proprietar). Pe an 60.000 euro (deci 30.000 la fiecare proprietar). Pe trei ani 180.000 euro (deci 90.000 la fiecare proprietar). Au fost plati in avans, dar probabil Johannis a declarat ca in 2007 a obtinut 30.000 din chirie, in 2008 tot 30,000 si in 2009 tot 30.000.
    Iar acolo s-ar putea sa fie o problema, ca din documentele Rise Project nu apare ca in 2007 a facut 30.000. Iar din 2008 nu apare nimic in articolul Rise Project - desi, la fel, m-as fi asteptat sa vad ceva
    • +3 (3 voturi)    
      Daca aveti interes puteti afla singura fara RAISE (Luni, 24 august 2015, 23:03)

      Catalin [anonim] i-a raspuns lui RaduMischie

      Daca intr-adevar contractul publicat de RiISE e adevarat Presedintele ar trebui sa demisoneze maine . Am sa detaliez sa vedeti ca nu bat campii. Asa cum ati spus incepand cu 1 februarie 2007 chiria ce ii revenea familiei Presedintelui era de 2500 de euro/luna . La un venit anual de 30.000 si un curs mediu conform BNR de 3.9852 lei pentru un euro ar rezulta venituri de 119.526 lei .Presedintele a declarat in 2009 veniturile aferente anului 2008 din inchirierea spatiului catre banca austriaca in suma de 16.278 . Deci de 7 ori mai putin . Va atasez 2 link-uri sa va lamuriti . Gasiti o legatura catre site-ul BNR cu mediile cotelor valutelor si un link catre declaratia de avere din 2009 .
      http://bnr.ro/Cursul-de-schimb-3544.aspx
      http://declaratii.integritate.eu/UserFiles/PDFfiles/RP969_2262-C74-I620_5-ANI-L004-00001[00001422]ready//DA_2009-06-01_IOHANNIS%20KLAUS%20WERNER_30072298.pdf
      • 0 (2 voturi)    
        Pai da, dar (Luni, 24 august 2015, 23:16)

        RaduMischie [utilizator] i-a raspuns lui Catalin

        De ce trebuia sa faceti dumneavoastra pasul asta si nu l-au facut cei de la RISE Project?
        Adica hai, pana in 2007 sunt niste erori.
        Apoi, pe 2007, e clar ca au dreptate, ca nu apar venituri de 30.000 EURO pe an, oricum ai da-o.
        Si as zice ca si pe 2008 si 2009 e la fel (dovada link-ul pe care l-ati pus). Dar, ca ziaristi de investigatie, trebuia sa duca demersul pana la capat.
        Oricum, ca demers total, ar fi trebuit sa obtina si de la finante declaratia de impozit a lui Iohannis. Si vedem acolo cat a declarat.
        Mie mi-e altceva: totusi, a semnat cu o banca, nu cu un SRL de dupa colt. Banca plateste corect, prin ordin de plata, in cont. Deci urmele exista si se poate verifica usor. Chiar asa de tampit sa fie si sa incaseze prin banca 30.000 Euro pe ani si sa declare ca incaseaza 5.000? Parca nu prea as crede.
        • +2 (2 voturi)    
          ar ce mie imi cade mana sa dau din taste (Marţi, 25 august 2015, 0:41)

          Catalin [anonim] i-a raspuns lui RaduMischie

          Hahahaha , foarte tare , acum dati vina pe investigatori ca nu au facut ancheta in totalitate .Faptul ca RISE nu a facut investigatia pana la capat nu il scuza pe Presedinte de o eventuala neregula . Asa cum ati vazut e relativ usor de aflat . Probabil cei de la RISE au vrut doar sa faca valva . De la finante nu au cum sa faca rost de platile Presedintelui pentru ca sunt confidentiale cum sunt si datele obtinute de la Registrul comertului Probail la Fiscul din Sibiu nu au avut "intrare " , daca intelegeti ce vreau sa spun . Totusi eu sa fiu presedinte MAINE as publica EXTRASELE DE CONT AFERENTE ANILOR 2007-2008-2009 . Bineinteles cu datele sensibile sterse .
          SI cu asta le-as inchide gura celor de la RISE in secunda 2 .
          Oricum nu poate pati nimic pentru ca are IMUNITATE TOTALA .
          Ca tot ziceati ca banca plateste corect prin virament si nu il credeti asa fraier sa faca o nasoala de felul asta . Totusi nu uitati ca in 2007-2008 nu cred ca se gandea ca va ajunge Presedinte . Ia ganditi-va la Ponta , ce el ar fi fost prost sa il ajute pe Sova sa faca o infractiune (evaziune) de 51.000 Lei , ca sa plateasca el ulterior aceasi suma catre Fisc ? Cine face o infractiune fara sa castige macar UN LEU ? Cu privire la Iohannis , o trasatura de caracter pe care putini au observat-o si eu cred ca o are este dorinta de inavutire si placerea traiului bun . Orice om doreste sa traiasca bine dar parca la Iohannis se vede cu ochiul liber dorinta de acumulare . Iar asta poate l-a indemnat sa faca niste inginerii financiare . REPET cu conditia ca acel ACT aditinal sa fie ADEVARAT .
  • -2 (2 voturi)    
    Cineva trebuie luat de guler (Marţi, 25 august 2015, 7:29)

    A.B. [anonim]

    Poate sa-mi spuna cineva ce motive ar fi avut Iohannis sa declare venituri din chirii mai mici decit in realitate în declarațiile de avere din perioada 2005-2008? Avea ceva de cistigat din asta?

    M-am uitat putin pe siteul RISE Project si printre numele celor din echipa (un grup compact de necunoscuti) mi-a atras atentia unul singur: Sergiu Brega. Daca e unul din fratii Brega din Basarabia (Oleg, Ghenadie, Vitalie, Olga, Sergiu/Sergey - romani verzi, d'ai nostri, despre care stiu suficient de multe), atunci eu sint lamurit ce e cu RISE pe la noi prin batatura.

    p.s. Eu chiar as vrea sa se lamureasca acuzatiile astea rapid. Dupa care, ori Iohannis, ori cei de la RISE sa fie pusi la plata in functie de gainariile pe care le-au facut.
    • +2 (2 voturi)    
      Amice esti simpatic (Marţi, 25 august 2015, 11:07)

      Catalin [anonim] i-a raspuns lui A.B.

      La prima intrebare , raspunsul e simplu . Ar fi avut de castigat BANI si nu 3 lei ci mii de euro .
      Referitor la tehnica asta securita de a incerca sa denigrezi grupul RISE prin prisma unei posibile coincidente de nume , ma faci sa rad .
      DIn ce spui vrei sa lasi sa se inteleaga ca pentru RISE lucreaza unii care au nume cu rezonanta rusofona si chiar de raketzi . Ma tem ca astia de umbla cu pistolul la ei tot timpul nu prea sunt interesati sa scire articole de investigatie . Cred ca ei isi castiga banii altfel .
      Cat depre raspunderea Presedintelui sau a celor de la RIse dupa "gainariile" pe care le-au facut e o mica mare diferenta . Ceea ce se presupune ( ca nu e dovedit) ca a facut Iohannis e PENAL , cei de la RISE au facut cel mult o calomnie , amendabila in CIVIL .
      Eu vreau sa vad reactia celor ce "si-au luat tara inapoi" si cum il trag ei la raspundere pe ALESUL lor . Normal ar fi ca Presedintele sa posteze pe FB extrasele de cont aferente anilor 2007-2008-2009 cu datele sensibile sterse si cu asta inchide gura celor de la RISE in secunda 2 .
      Dar dupa comunicatul de ieri al Administratiei Prezidentiale ma tem ca nu se va intampla.
  • +2 (2 voturi)    
    Cine finanteaza RISE PROJECT? (Marţi, 25 august 2015, 7:43)

    Sorge [anonim]

    Sa aruncam o privire peste raportul anual pe 2013 (cel pentru 2014 inca nu e disponibil pe site), capitolul FINANCIAL INFORMATION, al RISE Project:

    Most of the investigative work at RISE Project is done on a voluntary, no pay, basis.

    GRANTS
    In 2012-2013, RISE Project was a partner in the Visual Investigative Scenarios (VIS) project financed by the International Press Institute
    (IPI) and Google Inc. The project duration was 12 months: June 2012 - June 2013, with a total budget of 71,100 Euro. RISE received 21,600 Euro.

    In May 2013 RISE was awarded a 14,800 USD grant from the United States Embassy in Bucharest to conduct training on investigative FINANCIAL
    INFORMATION journalism techniques, data research and data visualization for reporters and civil society activists in Romania and the Republic of Moldova.

    In June 2013, the Open Society Foundations’ Media Program provided 24,900 USD for a series of investigative journalism and data
    visualization training sessions and cross-border collaborative projects throughout Central Eastern Europe and beyond.

    DONATIONS
    In 2013, we received 2000 USD from public donations.
    • +2 (2 voturi)    
      foarte bun si transaprent (Marţi, 25 august 2015, 11:16)

      outside_the_wall [utilizator] i-a raspuns lui Sorge

      care e problema?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri