Platim 5,4 miliarde de lei pe an pentru pensiile militarilor, politistilor si securistilor. Cu acesti bani am putea sa construim o Autostrada Sibiu-Pitesti. Ministerul de Finante si Ministerul Muncii au facut publice, pentru prima oara, costurile pensiilor speciale, precum si numarul de beneficiari. In total, bugetul de stat cheltuie circa 0,8% din PIB-ul Romaniei pentru acestea. Potrivit unui raspuns la o interpelare a deputatei PNL Andreea Paul, pentru plata pensiilor militarilor, bugetul de stat va aloca, in 2016, 5,4 miliarde de lei. Pentru pensiile speciale ale civililor, Ministerul Muncii are prevazuta suma de 541 milioane de lei. La un PIB estimat, pentru 2016, la circa 750 de miliarde de lei, cheltuielile cu pensiile speciale - circa 5,9 miliarde lei - inseamna apro-ximativ 0,8%. Nivelul acestor cheltuieli bugetare - peste 1,4 miliarde euro - se apropie de ultimul cost estimat pentru autostrada Pitesti-Sibiu, de 1,6 miliarde euro, informeaza Romania Libera.

Subiectele zileiFoto: Colaj foto

Studiu. Femeile, soferi mai buni decat barbatii. In ciuda opiniei generale, femeile se dovedesc a fi soferi mai buni decat barbatii. Sunt mai rabdatoare la volan, nu raspund la sicane si nici nu conduc precum soferii de formula unu prin traficul aglomerat. Sunt concluziile unui studiu despre comportamentul soferilor romani. Oamenii legii atrag atentia ca in foarte multe cazuri, agresivitatea la volan e cauza unor accidente grave. Intr-una dintre cele mai aglomerate intersectii din Bucuresti, acest sofer calca pedala de acceleratie, desi semaforul arata culoarea rosu. Potrivit studiului unei asociatii care militeaza pentru siguranta rutiera 62% dintre barbatii intre 18 si 25 de ani se ghideaza in trafic dupa zicala "daca nu risti, nu castigi". Un asemenea comportament le e complet strain femeilor din aceeasi categorie de varsta. "Oamenii considera strada un teritoriu de lupta si pentru ca de fiecare data au nevoie sa castige, instinctiv intra pe un comportament mai mult primitiv", afirma Mirela Zivari psihoterapeut, citata de Digi 24.

Al treilea Razboi Mondial, al doilea Razboi Rece. Isteria belicoasa a Moscovei ca tactica de negociere. De la ziare, analize in reviste de specialitate si dezbateri academice, intregul spatiu public occidental a explodat in argumente si mesaje privind apropierea, ba chiar declansarea de catre Rusia, in Siria, a celui de-al treilea Razboi Mondial, sau macar al celui de-al doilea Razboi Rece. Mai mult, curentul este sustinut tot mai abitir din interiorul Rusiei de catre presa oficiala si de actiuni menite sa pregateasca populatia pentru razboi sau macar sa introduca suficienta tensiune pentru a da cetateanului rus mediu senzatia dusmanului comun, a razboiului iminent, ca modalitate de control de catre autoritatile actuale si de sustinere neconditionata a politicilor Rusiei lui Putin Nu, razboiul nu e gata pregatit si lansat sau pe cale sa rabufneasca. Dar nici premizele unui dialog nu sunt tocmai bune, iar capabilitatile militare de pe teren introduc presiune majora si chiar risca sa determine, de la un banal incident, escaladarea in razboi clasic, noteaza EVZ.

De ce are de fapt nevoie Irakul. Batalia pentru Mosul ar putea decide soarta luptei impotriva teroristilor Statului Islamic. Dar pacea pentru Irak mai are de asteptat. In acest sens e nevoie de reformarea culturii politice a tarii, crede Kersten Knipp. Siitii nu au fost niciodata pe placul lui Saddam Hussein. Nici pe vremea copilariei sale la Tikrit, unde se povesteau mereu lucruri rele despre siiti. Acestia erau acuzati ca ar fi fost tradatori de tara, mai legati de Iranul vecin, cel mai puternic stat siit din regiune, decat de Irak. Mai tarziu, in 1980, in timp ce Saddam era liderul Irakului in perioada razboiului de opt ani cu Iranul, el s-a confruntat cu primele rebeliuni ale siitilor irakieni impotriva regimului sau. A fost un preambul pentru inceputul lui 1991, cand siitii, impulsionati indirect de americani, dupa atacul esuat al lui Saddam asupra Kuweitului, cantareau o revolta impotriva dictatorului de la Bagdad. Drept razbunare, Saddam si-a trimis trupele impotriva oraselor siite din sudul Irakului. Presedintele american George Bush a ales sa nu intervina din nou impotriva lui Saddam, relateaza Deutsche Welle.

Povestea barbatului care asteapta sfarsitul lumii pe un deal din Polonia. La cateva mile distanta de orasul polonez Wroclaw, un barbat traieste de unul singur in varful unui munte. Cel putin asta am inteles cand prietenii mei din Wroclaw mi-au povestit despre "un ciudat si cativa caini care traiesc pe un deal la marginea orasului". Prietenii mei vorbesc mult, dar povestea asta mi-a atras atentia. Wroclaw se afla in sud-vestul Poloniei, intr-o zona extrem de intinsa. Am aflat apoi ca dealul pe care locuia barbatul asta a fost facut de mana de om, mai exact din daramaturi din al Doilea Razboi Mondial. Dupa razboi, caramizile si molozul de la cladirile distruse au fost stranse in locul asta, iar cu timpul, natura si-a intrat in drepturi si au aparut copacii. A devenit chiar un deal, in spatele unei centrale chimice. Intr-un fel, era destul de romantic, un refugiu fata de lume, pe mormantul unui fost oras. Cand am dat prima data de singuraticul asta, pe nume Edward, nu a urlat la mine si nici nu si-a trimis cainii sa ma alerge, ceea ce mi s-a parut un semn bun. Totusi, nu a fost fericit de vizita mea neanuntata. Mi-a zis ca asteapta sfarsitul omenirii de vreo 20 de ani si mi-a explicat ca natura a dat destule semne ca momentul asta e aproape, anunta Vice.

Oprea franeaza la DNA. Fostul ministru incearca sa micsoreze viteza coloanei in fruntea careia a murit Bogdan Gigina. Joi, 20 octombrie, se face un an de cand politistul Bogdan Gigina si-a pierdut viata in timp ce-i deschidea drumul, prin intuneric si ploaie lui Gabriel Oprea, care se grabea sa ajunga acasa. Mai multe anchete au fost deschise de procurori dupa tragedia din 20 octombrie 2015, iar ieri, fostul vicepremier si ministru de Interne a fost pus sub acuzare si pentru uciderea din culpa. Ancheta deschisa imediat dupa tragedie a scos la iveala faptul ca ministrul folosea coloana oficiala frecvent desi nu avea dreptul, de aceasta putand sa beneficieze doar presedintele Romaniei, premierul, presedintele Senatului si presedintele Camerei Deputatilor. "Dadea mai multe trasee, ca noi sa nu stim unde ajunge. Si in momentul in care se punea in miscare ii comunica antemergatorului nostru destinatia, ca noi sa ii asiguram pe acel traseu. Din cate stiu eu, nu avea deplasare fara antemergator", le-au marturisit politistii de la Rutiera anchetatorilor, citati de Adevarul.