Intre anii 2001-2004, o suveica de firme controlata de Cristian Burci a incheiat contracte pe termen lung de circa 400 de milioane de euro cu institutiile din cadrul Ministerului Transporturilor. Unele dintre contracte se vor derula pana in 2010. Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, sustine ca toate contractele dezavantajoase pentru stat au fost semnate cu firmele controlate de Cristian Burci pe vremea ministrului PSD Miron Mitrea si ca el nu are motive temeinice sa le rezilieze deoarece s-ar trezi cu procese.

Singura posibilitate legala de reziliere a contractelor ar fi inceperea urmaririi penale a faptuitorilor si trimiterea in judecata expres pentru aceste contracte semnate. Insa, anchetele DNA care vizeaza contractele cu firmele lui Burci treneaza fie din cauza expertizelor, fie din cauza ca faptuitorul Mihail Necolaiciuc, fost director general al CFR, trimis in judecata, actorul principal al devalizarilor de peste 17.000 de miliarde de lei, a disparut, el fiind cautat cu mandat international de arestare.

Burci venea des prin minister, insotit de un interlop

Afacerile feroviare ale lui Cristian Burci au inceput in 2001, dupa instalarea lui Miron Mitrea la carma Ministerului Transporturilor. De notorietate este infiintarea televiziunii ministerului, MTC-TV Constanta, in asociere cu una dintre firmele controlate de Burci, catre care institutia statului a transferat dintr-un foc peste 5 milioane de euro.

si aceasta afacere se afla de trei ani in ancheta procurorilor anticoruptie, dar nu s-a dat nici o solutie in dosar.

Tot in 2001, Burci a pus bazele firmei SERVTRANS Invest, creata special pentru a face concurenta serviciilor de transport feroviar ale CFR Marfa. "Burci a pornit de la zero, folosindu-se de infrastructura CFR Marfa. La inceput, inchiria vagoane si locomotive de la CFR Marfa si organiza transporturi, facand astfel concurenta neloiala institutiei statului.

Ordinul era dat de ministru, iar executantul unor astfel de contracte oneroase a fost Necolaiciuc. Lui Burci i-a fost foarte usor sa penetreze sistemul pentru ca s-a folosit de unul dintre directorii nostri, George Buruiana, fost director la CFR Marfa, pe care si l-a luat director la SERVTRANS", ne-a declarat unul dintre fostii directori ai CFR sub protectia anonimatului. Dupa cum povestesc unii dintre functionarii CFR, intre anii 2001 si 2004 "Cristian Burci venea des prin minister si trecea si prin birourile noastre.

De obicei, venea insotit de asociatul sau, Dumitru Crestin, despre care presa a scris ca e lider al lumii interlope. El obtinea ce voia cu ordin de sus, de la ministru. Nimeni nu indraznea sa se opuna".

Vagoane noi, vandute la pret de fier vechi

Urmatorul pas pentru inzestrarea firmei "Servtrans" a fost achizitionarea la pret de fier vechi a sute de vagoane si locomotive aproape noi, dar scoase la vanzare de CFR Marfa, dupa cum ne-a relatat fostul director CFR.

"Mitrea, prin ordin de ministru, muta locomotivele si vagoanele de la o structura la alta din cadrul CFR-ului. Pe urma, acestea erau cumparate de firme preferate de conducerea ministerului, intre care se afla si «Servtrans»-ul lui Burci. «Servtrans» s-a servit cu ce a vrut din baza noastra de la Chitila, unde erau bagate toate importurile facute de CFR, importuri de zeci de milioane de euro. Intre 2001 si 2004, nu s-au inregistrat aceste importuri in inventare, asa ca fiecare s-a servit cu ce a vrut.

Inventarul s-a facut abia la sfarsitul anului 2004, dar nu s-au consemnat disparitii pe motiv ca piesele ar fi fost gasite pe teren. Au fost gasite, dar erau cele vechi si uzate. Eu stiu sigur ca Baza de aprovizionare Chitila a CFR a fost cumparata de Burci prin «SERVTRANS» si vanduta imediat, ca sa nu se descopere cine a sustras marfurile depozitate acolo." Spusele fostului director sunt confirmate si de un ordin al ministrului Mitrea prin care se muta locomotive si vagoane dintr-o societate in alta a statului, precum si de o nota de control in care se consemneaza ca inventarul importurilor de la BAD Chitila nu s-a facut din 2001 pana in septembrie 2004.

Capitalizare cu averea statului

Cu banii acumulati din afacerile cu televiziunea Ministerului Transporturilor si cu contractele de capitalizare derulate de firme-capusa gen Servtrans, Carpat Cargo sau Protan SA, Cristian Burci a reusit sa achizitioneze, la preturi modice, firme importante, producatoare de material rulant precum "Romvag" SA Caracal, "Meva" SA Drobeta-Turnu Severin si "Astra Vagoane" Arad. Acum, aceste firme dicteaza preturile pietei la achizitii de vagoane, locomotive si mai ales la reparatiile de profil. La aceste firme apeleaza si Compania Nationala CFR SA. Exista cont

racte ferme pana in anul 2010, in valoare de sute de milioane de euro, cu firmele controlate de Cristian Burci. "Romvag" si "Meva" au fost preluate de la stat intre anii 2001 si 2004 de firma International Railway Systems SA- Luxemburg, aflata sub controlul lui Burci. Preturile au fost derizorii, iar preluarea s-a facut in conditii dubioase, dupa cum a relatat presa. Singura societate platita cu bani grei a fost Astra Vagoane Arad, cumparata de Burci de la firma americana Trinity Industries. Potrivit unui director din cadru

l CFR, Burci ar fi avut banii pentru achizitionarea acestor societati tot din contractele derulate cu CFR despre care am amintit mai sus. Ca supliment, pana in 2004, Burci a primit de la CFR un contract de 600 de miliarde de lei pentru erbicidare intre sinele de tren. Acest contract a fost incheiat (tot pe 10 ani!) cu PROTAN SA, firma controlata tot de Burci si preluata (potrivit obiceiului romanesc

) de la stat tot pe mai nimic. Asupra afacerii "Protan" vom reveni intr-un episod viitor. Mentionam ca toate contractele CFR semnate de fostul director general Mihail Necolaiciuc cu firmele Servtrans si Carpat Cargo sunt cercetate de DNA.

Romania Libera