Marile magazine afiseaza frecvent pe raft un pret mai mic decat cel de la casa, potrivit reclamatiilor centralizate de Protectia Consumatorului.

De la inceputul acestui an, 5.500 de bucuresteni au reclamat diferente intre pretul afisat la raft si cel pe care trebuie sa-l plateasca la casa. Doua din trei astfel de plangeri au fost confirmate de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), dupa ce au facut o vizita in magazin.

Programul „Codul de Bune Practici in Domeniul Scanarii“ este propus comerciantilor cu titlu de recomandare. Pana acum, codul a fost implementat doar de retelele de magazine cash&carry Metro si Selgros si de Praktiker. Daca la intrarea in supermaketul in care va faceti de obicei cumparaturile vedeti un afis pe care scrie „pretul afisat este pretul platit“, atunci puteti fi sigur ca nu veti avea neplacuta surpriza ca pretul afisat la raft sa fie mai mic decat cel platit la casa.

Cel putin asa promite Asociatia Nationala de Codificare a Articolelor GS1 Romania, care consiliaza supermarketurile - contra unei sume de 400 de euro pe luna - astfel incat clientul sa nu fie indus in eroare. Asociatia are atributii limitate: poate instrui angajatii supermarketurilor pentru ca schimbarile de preturi din timpul zilei sa se regaseasca si la raft, dar nu poate sanctiona abaterile.

Reclamatiile curg, ANPC se scuza

La cele 5.500 de reclamatii primite de la bucuresteni in doar doua luni, ANPC a raspuns cu amenzi modice. Anul trecut, 50.000 de consumatori au depus astfel de reclamatii, insa fara repercusiuni drastice asupra supermarketurilor. Vicepresedintele ANPC, Gheorghe Ciubotaru, spune ca de vina e legislat ia.

„Pana luna trecuta aveam mainile legate, nu-i puteam sanctiona decat cu amenzi mici. Aplicarea Directivei europene privind practicile comerciale incorecte ne permite chiar si sa inchidem un magazin in care sunt depistate practici comerciale incorecte“, spune oficialul. Amenda maxima pe care o poate primi un supermarket este de 60.000 de lei.

Evenimentul Zilei