Stiinta.info: Structura electronica a ADN-ului dezvaluita pentru prima oara

de Daniel Tutuc     Stiinta.info
Miercuri, 12 martie 2008, 9:47 Revista Presei | Subiectele Zilei

Imagine STM a unei molecule ADN
Foto: Stiinta.info
Folosind o noua tehnica care combina masuratori la temperaturi joase si calcule teoretice, oamenii de stiinta de la Hebrew University din Ierusalim au dezvaluit pentru prima data structura electronica a unei molecule ADN, rezultat publicat in revista Nature Materials. Cunoasterea propietatilor electronice ale ADN-ului e o problema importanta in multe domenii stiintifice, de la biochimie la nanotehnologie.

Un exemplu este studiul defectelor produse de radiatia ultravioleta in moleculele ADN, care poate cauza generarea de radicali liberi (n.r. ioni care au electroni neimperechiati) si mutatii genetice in vivo. In nano-bioelectronica, domeniu de studiu avansat al moleculelor biologice (petru producerea nanocircuitelor electrice, de exemplu), a fost avansata ipoteza ca ADN-ul sau derivatele sale ar putea fi folosite ca fire moleculare conductive in realizarea retelelor de calcul molecular, care sunt mai mici si mai eficiente ca cele produse astazi prin tehnologia cu silciu.

Informatia acumulata in acest proiect, spun cercetatorii, poate fi de asemenea folosita in incercarile curente de a dezvolta cai mai sofisticate, fiabile, rapide si ieftine de a decodifica secventele umane de ADN. In acest proiect, oamenii de stiinta au putut sa decodeze structura electronica a ADN-ului si sa inteleaga cum sunt distribuiti electronii in diferite parti ale spiralei sale duble, un rezultat care a fost urmarit de cercetatori de multi ani, dar impiedicat pana acum de probleme tehnice.

Oamenii de stiinta, atat experimentalisti cat si teoreticieni, au lucrat cu molecule ADN lungi si omogene, la temperaturi de -195 garde Celsius (77 Kelvin, temperatura azotului lichid), folosind un microscop cu tunelare (Scanning Tunneling Microscope sau STM) pentru a masura curentul printr-o molecula depusa pe un substrat de aur, relateaza ScienceDaily.
Integral in Stiinta.info