Bilantul celor patru ani care au trecut de la aderarea la Uniune poate fi estimat cu masura pierderilor iluziilor in toate tarile zonei. Cei mai multi nu au reusit sa infranga obstacolele aflate in calea introducerii monedei europene, fondurile de la Bruxelles nu au adus Pamantul Fagaduintei, iar tarile din regiune nu au reusit sa se uneasca in interesul unui lobby mai eficient, scrie Magyar Hirlap, citat de Rador.

Bilantul celor patru ani care au trecut de la aderarea la Uniune poate fi estimat cu masura pierderilor iluziilor in toate tarile zonei. Cei mai multi nu au reusit sa infranga obstacolele aflate in calea introducerii monedei europene, fondurile de la Bruxelles nu au adus Pamantul Fagaduintei, iar tarile din regiune nu au reusit sa se uneasca in interesul unui lobby mai eficient. Rezultatul cel mai important al aderarii in toate tarile din zona a fost sporirea increderii investitorilor fata de aceste state.

S-a dovedit insa repede ca nici Uniunea nu reprezinta o garantie certa pentru o politica economica corespunzatoare. Si expertii de la Bruxelles au fost nevoiti sa admita ca, dupa aderare, procesul de reforma a stagnat in toate tarile intrate in UE. Uniunea a avut un efect real asupra politicii guvernelor de pe continent doar atat timp cat s-a discutat despre statutul de membru. Daca in faza pregatitoare a aderarii, cineva nu se tine de cuvant, se amana pentru cativa ani primirea tarii, ceea ce poate crea probleme de politica interna grave cabinetului respectiv.

Daca aderarea a avut deja loc, Bruxelles-ul nu se mai poate amesteca in politica lor. Un exemplu ilustrativ este - din pacate - Ungaria care, din eleva model dinainte de aderare a ajuns codasa. Daca Ungaria nu ar fi membra a Uniunii, investitorii straini demult nu ar mai finanta rezultatul politicii economice gresite, deficitul extrem de mare. Asemenea expertilor din tara, si comisarul pentru finante al UE asteapta din partea guvernului ungar explicatii despre felul in care vrea sa reduca pana la sfarsitul anului viitor deficitul bugetar la 3% din PIB.

Din cauza tergiversarii reformelor nepopulare in majoritatea tarilor din Europa Centrala si de Est intrate acum patru ani, introducerea euro este una din perspectivele incerte. In momentul aderarii, toate statele prevedeau pentru deceniul in curs introducerea monedei comune, insa numai slovenii si slovacii au reusit sa rezolve acest lucru. Gabor Pellényi, analist la ICEG, arata ca nici una din tari nu are un obiectiv stabilit, doar Romania, dar si in acest caz este vorba de 2014.

Expertul estimeaza ca pregatirea majoritatii tarilor s-a dovedit a fi deficitara in privinta introducerii rapide a monedei comune. O alta mare iluzie a perioadei aderarii a fost ca datorita fondurilor europene va avea loc un salt al dezvoltarii economice. Tarile din zona au avut intr-adevar o crestere spectaculoasa, dar in opinia lui Pellényi nu fondurile Uniunii au jucat rolul principal, acestea s-au adaugat cel mult dezvoltarii.

La fel s-au risipit si sperantele care vedeau solutia in alianta tarilor din zona. Nici in cadrul grupului de la Visegrad, nici in structuri mai ample nu s-a reusit formarea unei comunitati de interese care ar fi imbunatatit lobby-ul regiunii la Bruxelles - cu toate ca, comertul dintre tarile din regiune a inregistrat o crestere spectaculoasa, iar provocarilor globale energetice si de mediu li se pot da numai raspunsuri regionale, fiecare tara in parte nu poate face fata acestor probleme.