Dupa Dinu Patriciu, Ioan Sturza este cel mai important om din Rompetrol. Fost premier al Republicii Moldova in perioada „romantica“ a politicii de peste Prut si purtator al blazonului Sturzestilor, managerul de 48 de ani al Rompetrol este omul-cheie al miliardarului roman. El poate avea un rol decisiv si in marile proiecte care implica Romania: negociaza intrarea tarii noastre in South Stream si poate facilita „legaturile directe“ cu Moscova.

Vanzarea celei mai mari afaceri private din Romania (anul trecut, 75% din Rompetrol a intrat in proprietatea KazMunaiGaz pentru 2,7 miliarde de dolari - n.r.) a fost gandita de el, iar integrarea companiei Rompetrol in KazMunaiGaz (KMG) este urmatoarea sarcina pe care o are.

Vicepresedintele Rompetrol a salvat compania petroliera de la o prabusire pe care nimeni nu o anticipa. A venit cu o strategie diferita de cea a lui Dinu Patriciu si a avut castig de cauza.

Interviul acordat EVZ vine dupa mai mult de trei ani de la ultima aparitie in presa. „Cred ca averile mari se fac in liniste, nu la TV“, este de parere Sturza, managerul care a intrat in Rompetrol in 2002.

De la presedinte de banca in Republica Moldova, la administrarea celei mai mari afaceri cu sucuri si conserve de peste Prut, Sturza este printre cei mai bogati oameni din Basarabia.

EVZ: Ce inseamna si ce presupune integrarea companiei Rompetrol in KMG?

Ioan Sturza: Aceasta tranzactie este ceva aparte: nu se incadreaza in canoanele clasice ale achizitiilor. Pe de-o parte, avem o companie dinamica, antreprenoriala, pe de alta, o companie care, desi a avut in ultimii ani un management profesionist si intrari la bursa londoneza, este tot o companie de stat. Incercam sa eliminam aceasta diferenta. Mai exista o problema care tine de cultura de business, pentru ca acolo sunt manageri care vin din vechiul sistem si mai pastreaza amprenta economiei planificate.

Pentru noi insa, Kazahstanul este o oportunitate de a ne extinde in zona Asiei Centrale, deoarece banii cei multi nu se fac pe pietele mature, ci pe cele noi.

Si ce se va intampla cu Rompetrol? Vor invata toti angajatii limba rusa?

E firesc ca un actionar cu 75% din companie sa-si integreze si formal, si informal subsidiara din Romania, dar integrarea se va face in primul rand la nivelul businessului. De exemplu, in domeniul logisticii vrem sa integram cele doua companii in operarea cu volumele de titei si produse, adica peste 10 milioane de tone. Asta presupune intrarea intr-un ciclu unic al procedurilor de descarcare, incarcare, a transportului maritim, a comercializarii produselor. Pe platforma Rompetrol se va concentra tot tradingul cu petrol al KMG si al companiilor afiliate. De aceea construim azi terminalul maritim petrolier, unul dintre cele mai mari la Marea Neagra.

Cat de mult vor conta diferentele culturale in acest proces?

Ca mentalitate, noi suntem foarte apropiati de ei. Cu toate astea, este nevoie de „translatori“ intre cele doua parti nu atat pentru limba, cat pentru emotii. In timpul tranzactiei cu KMG erau dezacorduri intre romani si kazahi, chiar daca toti vorbeau in limba engleza, adica aceeasi limba. A trebuit sa elimin aceste neintelegeri dintre partile care, desi voiau acelasi lucru, puneau alte emotii in exprimarea lor. „Nimeni nu va putea elimina spiritul romanesc din Rompetrol“.

Integral in EvZ.