Legislatia din invatamant a stimulat comisiile de Bac sa ia in considerare tezele copiate si sa le evalueze cu note maxime. Potrivit Statutului Personalului Didactic, unul dintre criteriile de baza in obtinerea calificativelor maxime, pe durata unui an scolar, este reprezentat de gradul de promovabilitate de la Bacalaureat. In functie de acesta, profesorul obtine gradatie de merit, accederea la concursul pentru gradele didactice, precum si alte avantaje financiare.

Autoevaluarea activitatii cadrului didactic se face printr-o fisa individuala. In continutul acestui document, aprobat prin ordin de ministru in 2002, beneficiarul trebuie sa precizeze participarea la organizarea si desfasurarea Bac-ului, precum si rezultatele obtinute de elevii pregatiti de el insusi. Profesorii aveau, deci, interesul sa inchida ochii la elevii care copiau si sa nu intervina atunci cånd isi sufla unul altuia raspunsul. Eventualele sanctiuni sunt minore.

Reprezentantii Ministerului Educatiei nu cred ca aceste reglementari ar fi determinat cadrele didactice implicate in desfasurarea Bac-ului sa ia in considerare lucrarile cu probleme.

Autoritatile se lauda ca masurile de supraveghere au fost dublate in aceasta sesiune de examen. O alta cauza a acceptarii lucrarilor identice este legata de interesul universitatilor de a acoperi toate locurile de la admiterea in anul I de studii.

Profesorii au fost stimulati legislativ ca sa acopere fraudele din timpul probelor scrise de la examen. Cadrele didactice implicate in organizarea si desfasurarea acestei sesiuni au fost interesate, si in numele colegilor din licee, ca lucrarile “trase la indigo” sa fie luate in considerare si evaluate cu note foarte mari, deoarece, in functie de rezultatele de promovabilitate, profesorii urmeaza sa primeasca calificative pentru gradatii de merit, pentru accederea la concursurile de obtinere de noi grade didactice, pentru alte avantaje.

Aceasta constatare pleaca de la articolul 52 din Statutul Personalului Didactic in care se stipuleaza la alin. 1: “Evaluarea personalului didactic de predare, a celui auxiliar, de conducere, de indrumare si de control se face anual, conform fisei de evaluare elaborate de Ministerul Educatiei; procedura de evaluare se declanseaza prin autoevaluare, consemnata in fisa individuala a postului (alin. 3)”.

In continuare, la aliniatele 5 si 6 se mentioneaza urmatoarele: “In fisa de evaluare se puncteaza si activitatile realizate in afara fisei individuale a postului in domeniul invatamantului, precum si alte activitati solicitate de conducerea unitatii sau de organele ierarhic superioare; Fisa de evaluare constituie un document de baza pentru stabilirea drepturilor salariale, pentru promovare si accesul la programele de perfectionare”.

Modelul fisei de evaluare pentru obtinerea acestor drepturi a fost aprobat prin ordin de ministru, in 2002, de catre fostul demnitar de atunci Ecaterina Andronescu, si in care se mentioneaza, potrivit Directiei de personal din cadrul Ministerului Educatiei, ca la obtinerea calificativelor se iau in considerare si “rezultatele obtinute de elevi la Bacalaureat”. Asadar, in disperare de cauza, comisiile de Bacalaureat au cautat sa se delimiteze de semnalele privind fraudarea tezelor scrise de la examenul din acest an.

Gardianul