Cei care au devenit studenti in anii '80 isi amintesc de forfota din jurul universitatilor in perioada admiterii. Zeci de mii de tineri din toate colturile tarii veneau in marile centre universitare pentru a-si incerca sansa. Multi veniti, putini alesi – examenul de admitere era, in genere, unul foarte dur.

Acum, rectorii universitatilor ar dori sa se implice in organizarea examenului de Bacalaureat, pentru a-i conferi mai multa credibilitate. Rectorul Universitatii Politehnice Bucuresti si presedintele Consiliului National al Rectorilor, Ecaterina Andronescu, afirma ca experienta din timpul admiterii ar folosi acum. De aici a pornit discutia noastra despre un Bac mai credibil, dar si despre reorganizarea sistemului din educatie.

Ecaterina Andronescu, presedintele Consiliului National al Rectorilor, explica de ce examenul de Bac trebuie scos din licee si transferat in facultati

Ecaterina Andronescu si-a inceput activitatea didactica in 1972, la Facultatea de Chimie Industriala din cadrul Universitatii Politehnice din Bucuresti. Aici a fost, pe rand, asistent, sef de lucrari, conferentiar si profesor universitar. In 1982, isi sustine doctoratul in stiinta si ingineria materialelor oxidice. In 1994, a fost aleasa prodecan al Facultatii de Chimie Industriala la aceeasi universitate.

Doi ani mai tarziu, isi incepe activitatea politica in Partidul Democrat Social, prilej cu care devine parlamentar. In perioada 1996-2000, a fost secretar al Comisiei de invatamant din Camera Deputatilor. Intre anii 2000 si 2003, a fost ministrul Educatiei si Cercetarii.

In 2004, devine rectorul Universitatii Politehnice Bucuresti, functie pe care o detine si in prezent. In luna aprilie a acestui an, a fost realeasa presedintele Consiliului National al Rectorilor, unde are un mandat de patru ani.

Dupa 1989, Ecaterina Andronescu a urmat mai multe specializari in chimie la universitati din Franta, Anglia si Spania.

Adevarul: Doamna Andronescu, in calitatea dumneavoastra de presedinte al Consiliului National al Rectorilor, ati spus ca ar fi bine ca examenul de Bacalaureat sa fie dat in cadrul universitatilor. De ce ati simtit ca trebuie sa luati aceasta atitudine astfel?

Ecaterina Andronescu: De fapt, nu poti sa schimbi numai Bac-ul fara sa te uiti la contextul general. Trebuie sa se revada integral continutul procesului de invatamant de la clasa I pana la clasa a XII-a. Invatamantul obligatoriu sa capete intr-o mai mare masura un caracter aplicativ.

De exemplu?

De exemplu: la disciplina chimie, nu cred ca este necesar sa vorbim in invatamantul obligatoriu despre orbitali atomici, dar trebuie sa le spunem lucrurile absolut necesare - ce este o apa curata, ce inseamna ingrasamantul chimic, ce efecte poate produce, ce este un acid, ce este o baza, ce e lichidul din baterie, ce e lichidul de racire, ce este un detergent.

Si asta ar putea sa faca o chimie foarte interesanta, pentru ca va da niste elemente care le sunt foarte utile in viata. Asa cred ca ar trebui sa facem cu majoritatea disciplinelor din zona invatamantului obligatoriu. Apoi as vedea un liceu mult mai specializat.

Daca tanarul vrea sa faca Politehnica, atunci cred ca trebuie sa se orienteze mai ales spre discipline precum matematica, fizica, chimie. Putem organiza un Bac mai strict directionat spre acest domeniu si in felul acesta si noi in universitate primim studenti mai bine pregatiti. Cine vrea sa faca filologie, nu cred ca trebuie stresat cu atat de multa matermatica, fizica si chimie ci trebuie dus mai ales spre zona disciplinelor socio-umane.

Integral in Adevarul