EvZ: Tovarasii care au construit metroul

de Dollores Benezic     Evenimentul Zilei
Luni, 16 noiembrie 2009, 11:36 Revista Presei | Subiectele Zilei

Inaugurarea metroului, in 1979
Foto: Evenimentul Zilei
La 30 de ani de la inaugurarea primului tronson, metroul e aproape la fel cum l-a lasat Ceausescu. Oamenii care l-au faurit spun ca si azi s-ar mai putea lucra ca atunci, daca ar fi bani si vointa. Cititi pe evz.ro, in fiecare zi a acestei saptamani, dezvaluiri despre cum a fost construit metroul bucurestean si de ce nu a vrut Ceausescu sa dezvolte acest mijloc de transport si in Drumul Taberei.

Citeste integral in Evenimentul Zilei.


Citeste mai multe despre   






















4599 vizualizari

  • 0 (8 voturi)    
    cat sunt de ordinari !!! (Luni, 16 noiembrie 2009, 12:39)

    escu [anonim]

    Cat sunt de ordinari !!
    Adica...ei acuma.. nu mai stiu ce argumente anticomuniste sa mai gaseasca si se apuca sa dea in Ceausescu...Apoi baaai frustratzilor luatziva de Stalin, de Gheorhgiu Dej, de Ana Pauker de..Brejnev...de ....cine vretzi voi...da nu va luatzi de Ceausescu pentru ca luatzi plasa ....realizariliii lui Ceasca va ingroapa pentru inca 20 ani in afara celor 20 care au trecut si in care deabia daca atzi reusit sa varuitzi ce a facut Ceausescu !!!!!
    • +3 (5 voturi)    
      mda (Luni, 16 noiembrie 2009, 13:06)

      ady [anonim] i-a raspuns lui escu

      de acord cu ce zici tovarashe..ca s-a facut da..dar s-a facut fara cap..doar ce a visat prea maretzu,netinand cont de nimeni..Ceausescu ne-a aratat ca putem dar numai cu arma tintita la cap..
    • 0 (0 voturi)    
      mai oameni buni! (Luni, 16 noiembrie 2009, 16:36)

      andrei [anonim] i-a raspuns lui escu

      Voi chiar credeti ca tot ce sa construit si sa facut din 1945 pana-n1989 se datoreaza comunizmului si Ceausescu???Chiar nu va dati seama ca-n atatia zeci de ani se putea mult mai multe luant in calcul ca Romania fabrica avioane de lupta destul de performante ,taranii aveau pamant si ateliere in proprietate, erau practic principiile de baza unei economii si societati sanatoase!Analizati oameni buni ce-am avut si ce a distrus comunizmul,metroul,canale,palate autostrazi nu spala shilodirea unui neam intreg!Mai ales ca orcum Romania sar fi dezvoltat mult mai bine fara comunizm.Si nu uitati inca avem ciuma rosie in structurile statului care ne asa.
    • +1 (1 vot)    
      Cat au fost de ordinari comunistii ! (Luni, 16 noiembrie 2009, 16:40)

      Ritzi Pitzi [anonim] i-a raspuns lui escu

      Si inca nu au disparut complet...Au invatat sa utilizeze calculatorul si spurca forumurile cu "amintiri" despre cat de bine traiau ei in timp ce restul erau lasati sa se "descurce" ca sa nu moara de foame...

      Creierul are tendinta sa "uite" amintirile urate, dar ca sa spui ca era bine in comunism, inseamna ca erai parte din sistem sau ai o amnezie totala...
  • +4 (6 voturi)    
    E vorba de vointa! (Luni, 16 noiembrie 2009, 13:27)

    Metro Rex [anonim]

    Vedem pe la diverse programe de stiinta si tehnica cum masinile din ziua de azi sint capabile sa " rime" si sa paveze cu beton in urma cu o viteza de citiva m liniari pe zi. Citeva masini de astea pe diferite tronsoane si toate tunelurile ar fi gata in 2-3 ani. daca am fi avut primari, am fi avut deja metrou in toate cartierele. Si nu numai in Bucuresti. Cum insa noi facem un pasaj in citiva ani, ma astept ca primul tronson construit de la zero sa fie gata odata cu trimiterea primelor colonii pe marte. Sigur, este de inteles, ca va fi cel mai scump metrou din lume.
    • 0 (6 voturi)    
      Ati uitat un argument tehnic (Luni, 16 noiembrie 2009, 13:10)

      Porcurorul General [utilizator] i-a raspuns lui Metro Rex

      Masinile de sapat tuneluri TBM (Tunnel Boring Machine) sunt extrem de bine adaptate la sapatul in stanca, insa performantele lor in sol argilos (cum este cel de sub Campia Romana) sunt practic nule. In astfel de situatii se foloseste celebra lopata. Altfel, trebuie folosite uriase instalatii frigorifice ce folosesc ca gaz de lucru amoniacul (extrem de toxic in caz de accident) pentru inghetarea solului, pentru ca acesta sa devina suficient de dur si sa poata fi excavat fara surpari.

      Metroul din Bucuresti este unul dintre exemplele de constructii comuniste: metrou acolo unde nu era cazul sa se construiasca metrou. Si asta pentru ca odata sapat si inaugurat, el trebuie mentinut / intretinut. Ori asta face din el o constructie tipic comunista: EXTREM DE SCUMPA
      • -1 (5 voturi)    
        Am uitat un amanunt (Luni, 16 noiembrie 2009, 13:26)

        Porcurorul General [utilizator] i-a raspuns lui Porcurorul General

        Si Canalul Dunare - Marea Neagra este o piesa de inginerie exceptionala pentru o tara ca Romania. Ceea ce nu se vede este ca el isi va amortiza costurile de executie in 600 de ani. Ati citit bine: sase sute. De abia peste mai mult de jumatate de mileniu, daca va mai fi in exploatare, va deveni profitabil. Din nou o constructie tipic comunista.
        • +4 (4 voturi)    
          Metroul un lucru bun! (Luni, 16 noiembrie 2009, 13:46)

          Metro Rex [anonim] i-a raspuns lui Porcurorul General

          Multumim pentru amanuntele tehnice. Cum ziceam, solutii exista. Vointa nu prea.
          Sa intelegem ca Bucuresti-ul este singurul oras din lume amplasat in zona de cimpie care are metrou? Ai vazut cum in Shanghai s-a gasit solutie tehnica pt ridicarea unor zgirie-nori pe un sol total instabil ( mal)?
          Despre partea cu scumpul, doar in cazul metroului, nu sint de acord. Cred ca este sigura constructie benefica de mare amploare care nu a fost absolut necesara atunci , dar fara de care nu s-ar putea locui/merge in Bucuresti-ul de azi.
          • +1 (1 vot)    
            Asa este (Luni, 16 noiembrie 2009, 15:33)

            Porcurorul General [utilizator] i-a raspuns lui Metro Rex

            Si este foarte bine ca l-a facut atunci cu mana de lucru ieftina. Azi daca ati incerca sa construiti asa ceva nu s-ar mai baga nimeni, pentru ca ati plati valoarea reala a constructiei. Sa nu vorbim de China, caci acolo o solutie ar fi daca zgarie-norii ar fi tinuti de chinezi pe brate. Apropo, cate companii de farmaceutice isi permit sa livreze Chinei o aspirina pe zi pentru fiecare cetatean? - asta daca tot discutam de statistici. Asa e si cu metroul. Tot atatea firme s-ar inghesui azi sa faca proiectul. Si trebuie sa ne declaram fericiti ca inca sunt bani pentru intretinerea proiectului, caci in momentul in care nu vor mai fi, vom merge cu metroul impingand vagoanele si noi fiind incaltati cu cizme de cauciuc. Nici o natiune nu trebuie sa le lanseze in proiecte pe care nu le poate intretine. Un exemplu clar este infrastructura extinsa de cai ferate din Romania: degeaba exista linie dubla electrificata pana in cel mai mic catun, daca se merge cu o medie orara de 20 km. Metroul inca merge. Insa daca nu va deveni rentabil economic, nu o va face la infinit...
  • +1 (5 voturi)    
    intrebare (Luni, 16 noiembrie 2009, 13:52)

    MirceaA [utilizator]

    hai sa nu-i mai laudam pe comunisti... hai sa ne laudam pe noi... dar cu ce? Sa lasam cine a construit metroul... hai sa spunem cine a mai facut ceva la metrou... ah, nu avem ce spune. Deh.
  • +3 (5 voturi)    
    un amanunt (Luni, 16 noiembrie 2009, 14:03)

    keni [anonim]

    daca v-ati interesa mai mult, poate ati fi aflat ca tronsonul dr. taberei e facut exact de pe vremea lui nea nicu.insa mizerabilii astia, vor sa isi scoata bani de pe "sapaturi". Ei nu sunt in stare sa scoata la suprafata linia pana la Laromet...care iar e facuta de pe vremea raposatului.
    halal conducere
    • +1 (1 vot)    
      Tuneluri deja facute? (Luni, 16 noiembrie 2009, 15:17)

      Helmut [anonim] i-a raspuns lui keni

      Esti sigur de ceea ce spui? E o informatie interesanta, ai vreo dovada in sensul acesta? Cand se putea face si ce interes ar fi fost sa fie executat fara sapaturi evidente?
  • +3 (3 voturi)    
    superstructures (Luni, 16 noiembrie 2009, 14:29)

    irlandezu [anonim]

    Metroul bucurestean este un fel de Goliath in tara piticilor daca judecam strict dupa datele din articolul EvZ. Lasind la o parte orice alt comentariu, Cred ca ar avea loc intr-o emisiune de genul Superstructures, mai ales ca vorbim de anii '80. Vreti, nu vreti, eu cred ca e de laudat ce au realizat muncitorii aia pe vremea respectiva si in conditiile respective. Chiar daca aveau pistolul la timpla. Si cred ca am putea sa ne laudam cu ce avem, asa de doi lei cum ni se par noua, cu putin cap si ceva fonduri, s-ar putea face "din rahat bici" constructii precum Defileul Jiului, Metroul, Casa Poporului, Canalul si Transfagaraseanul. Mai sint si altele, dar noi nu vrem, ca ne pute, sint facute de Ceausescu si ne e rusine cu ele. Nimeni nu se gindeste ca din nefericire pt ei sint facute ca sa dureze citiva anisori buni de acum inainte, si ca daca tot sta problema asa, am putea sa le folosim cit se poate de bine.
    • +1 (1 vot)    
      Asa-i romanul, anti (Luni, 16 noiembrie 2009, 17:39)

      doru [anonim] i-a raspuns lui irlandezu

      Foarte corect ce spui, irlandezule! In vremurile alea tot oameni traiau pe aici, intamplator chiar noi sau parintii nostri! Si munceau sa faca ceva, nu faceau "speculatii imobiliare". Daca am fi avut puterea sa lasam la o parte tampeniile gen " asta e comunista, nu e buna" am fi fost mult mai bine. Ca o cladire, sau un canal, sau o soasea nu e nici comunista nici anticomunista. E oribil sa te gandesti ca de douazeci de ani nu are tara asta nimic adaugat, nimic serios si de admirat. Ar trebui sa pastram si sa ne mandrim cu ce avem si sa facem altele-poate mai bune daca tot ne umflam in pene cat de destepti am ajuns noi in democratie- in loc de ciorovaiala asta continua si de lupta pentru ciolan. Nu de altceva, dar ce a ramas din 89' s-a cam terminat s-a furat cam totul, poate ne apucam si de treaba!
    • 0 (0 voturi)    
      supermonstri (Luni, 16 noiembrie 2009, 18:28)

      ady [anonim] i-a raspuns lui irlandezu

      corect ce zici..de acord..dar nu ma pot mandri cu un monstru de beton precum Casa poporului.sau blocurile gri care au distrus practic orashe intregi ,au stramutat sute de mii de tarani cu forta d.p.dv. arhitectural,si nu numai..in rest s-a construit fara cap,netinand cont de puterea ta economica si necesitatile acelor constructii ,infometand un popor doar pt ideile trasnite si fanteziile unui dictator ..
  • -1 (1 vot)    
    cincinale (Luni, 16 noiembrie 2009, 16:27)

    gheo [anonim]

    nu-s un fan al comunismului, nimeni nu s-a bucurat mai tare ca mine cand a cazut...
    dar daca e sa comparam 20 de ani de 'democratie' cu 20 de ani de comunism pot spune ca exista diferente si asemanari.
    in 20 de ani de democratie nu s-a construit nimic public. cativa km de autostrada, 2 - 3 poduri de 100-150m lungime, 2 km de metrou
    in 20 de ani de comunism au fost date in folosinta cel putin 1 proiect mare pe an; atat de mare incat autostrada brasov - oradea ar fi trebuit terminata intr-un singur an ca sa se compare ca realizare.
    la capitolul asemanari pot spune ca suntem condusi de aceeasi secretari de partid ca si in urma cu 20 de ani. si in loc de proiecte nationale au aparut vile, masini de lux, fitze, epatare, magarie, coruptie generalizata, progenituri anagramate, justitie impotenta
    pentru marea masa a romanilor, mai nimic nu s-a schimbat in nivelul lor de trai
    dar acum ca nici nu se investeste in viitorul natiunii, putem spune cu siguranta ca nici nu se va schimba
  • -1 (1 vot)    
    mi-e mila de ei.. (Luni, 16 noiembrie 2009, 17:29)

    sile [anonim]

    Toti nemernicii care nu au construit nimic in viata lor isi permit sa critice constructii precum Palatul Parlamentului sau Metroul sau industria romaneasca,lucrari care ,chiar daca au fost facute pe vremea lui Ceasca,pun in evidenta geniul creator al acestui popor.
    Ce ar fi vrut pitpalacii astia ca romanii sa stea sprijiniti in bat linga oaia nationala uitandu-se cum altii produc si iar produc ??
    Cei care nu inteleg ca natiile respectate sunt cele care creiaza bunuri si tehnologii iar nu cele care consuma mai mult decat produc ( cazul Romaniei de azi) traiesc degeaba pe lumea asta sau fac jocul altora ,din prostie sau intentionat .
    • 0 (0 voturi)    
      pui de stalin (Luni, 16 noiembrie 2009, 18:56)

      ady [anonim] i-a raspuns lui sile

      daca imi explici necesitatea construirii si sacrificiul unui astfel de monstru precum Palatu parlamentului dau o bere..geniu creator ?..asi in turnat beton ..da suntem..si sa faci lego din metale cum au fost locomotivele de la craiova(planuri elvetiene),dacia (franceza) etc dupa creativitatea altora..geniul creator asta de care zici nu se formeaza cu pusca la cap..
      • 0 (0 voturi)    
        orbvetele (Luni, 16 noiembrie 2009, 19:53)

        pantera [anonim] i-a raspuns lui ady

        Mai desteptule iti dau sa bei sa te trezesti sa vezi si sa gasesti explicatii ce ce au construit oamenii harnici.De ce cand mergeti in strainatate va zgaiti si va minunati la palatele din Viena,Paris, ,Londra etc. Nu vedeti ca tot ce-i strain de neamul nostru va fascineaza ce fac romanii este luat in deradere. Indiferent cine a construit si pe vremea cui trebuie sa ne mandrim ca suntem capabili ,cand exista cineva care sa ne mobilizeze. Arara-mi ce s-a construit in ultimii ani pentru intreaga natie si atunci sigur ma imbat de fericire


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri