Traian Basescu a afirmat ca in spatele procesului de revizuire a Constitutie ar putea exista "o intelegere murdara" prin care Crin Antonescu ramane candidatul USL la presedintie, dar "defrisat de atributii", pe "post de paiata".

Traian BasescuFoto: captura B1 TV

"Ce mi se pare odios, dincolo de faptul ca imi repugna usurinta cu care trec peste referendum: ma uit la functia de presedinte, repet eu nu mai candidez, nu mi se aplica viitoarea constitutie. Se defriseaza atat de tare atributiunile presedintelui incat cred ca pe undeva pe dedesubt e o intelegere murdara care se reflecta in constitutie.

Ramai candidatul nostru si te alegem presedinte dar chiar te alegem degeaba. Daca toata puterea e la noi si la majoritatea parlamentara, te facem presedinte, dl Crin Antonescu", a spus seful statului, la B1 TV.

El a notatat ca face aceste observatii "ca un politician experimentat", adaugand: "Nu poti sa ai un presedinte ales si sa-l pui pe post de paiata, care doar propune parlamentului sefii serviciilor secrete, dar parlamentul i le poate da inapoi".

Presedintele a vorbit in termeni destul de duri despre poriectul de regionalizare coordonat de Liviu Dragnea sustinand ca s-a inceput constructia invers, de sus in jos, si va fi o mare catastrofa. "Eu as fi facut regionalizarea plecand de la comune", a declarat seful statului care s-a referit pe final si la problema gazelor de sist: "cine primeste aviz de explorare, obligatoriu trebuie sa primeasca si aviz de exploatare".

Presedintele Traian Basescu este invitat la emisiunea "Sub semnul intrebarii", la B1 TV, de la ora 21.00 la ora 23.00.

HotNews.ro transmite LIVETEXT cele mai importante declaratii ale sefului statului

  • In toate declaratiile mele, am spus ca avem o constitutie buna. Constitutia a fost extrem de generoasa in a stabili niste principii care lasa executivului si legislativului loc sa se miste
  • Ce nu e in regula, si aici m-am dus la referendum, pentru ca mi-am dat seama ca avem un parlament greoi, un stat greoi
  • Toata campania mea din 2009 a fost legata de modernizarea statului. Nu am ezitat sa spun la un moment dat, acea comparatie cu omul gras, statul, care sta pe spinarea unui sfrijit, cei 3,5 mil de oameni in productie. Restul, pana la 4,7 mil sunt functionari ai statului roman
  • Eu nu sunt un om impotriva functionarului de stat, fara el nu se misca lucrurile, dar nici sa ajungi sa cheltuiesti enorm pe un sistem nefunctional si greoi
  • In ultimii ani, timpul guvernarii lui Emil Boc, au plecat din institutiile statului 200.000 de functionari, si-au gasit loc in sectorul privat, pentru ca nu am avut cresteri de somaj
  • Doar parlamentul creste, pe o lege nefericita
  • Povestea cu constitutia, cu statul, si v-o spune un om care nu mai candideaza, toate statele inapoiate sunt greoaie, lipsite de flexibilitate
  • Am auzit un politician spunand ca facem din Senat camera pentru regiuni. Ce, suntem stat federal, daca ei gandesc regionalizarea in termeni de stat regional? Atunci sa nu se apuce, incalca grosolan constitutia, stat national
  • Referendumul a fost in 2009. In martie 2010, premierul Boc mi-a inaintat propunerea de revizuire a constitutiei. Eu am inaintat-o la parlament in iunie 2011. S-a lucrat enorm, a fost o comisie de revizuire, nu au lucrat nici Ion de la Scularie, cum spune dl Cristoiu, nici Traian Basescu, care e comandat de nava. Au lucrat 20 de constitutionalisti.
  • Vad tratata in parlament aceasta revizuire ca o lege despre covrigi. Eu nu stiu daca ei isi dau seama, cati ani ne trebuie sa modificam legislatia existenta la cate amendamente au introdus
  • Implicatiile sa umbli in constitutie sunt enorme.
  • Singura justificare sa umbli la actuala constitutie, care are principii sanatoase, e daca pui in aplicare referendumul, aia e vointa poporului si nu ne mai jucam cu ea.

  • Referendumul a fost votat cu 83% respectiv 77%, pe cele doua intrebari, iar eu am luat 31% in primul tur. Au spus da la parlament unicameral si au votat cu Geoana.
  • Eu nu las lucrurile astea in coada de peste.
  • (Sunteti absolut hotarat sa declansati un nou referendum?): Indiscutabil
  • AS fi necinstit daca nu as spune ca nu am reusit sa conving nici cand fostul meu partid se afla la guvernare. Nimeni nu a spus nu, dar atat au moscait-o, au invartit-o...E clar, sunt mai putine locuri
  • Romania nu are acum angajati in politica 588 de oameni de valoare. Avem atati care au probleme si sunt degeaba in parlament
  • Poate la 300 reusim sa aducem, fiind mic numarul de parlamentari, poate partidele vor fi mult mai responsabile in ce pun pe lista
  • Calitatea parlamentului a slabit din 92 incoace la fiecare legislatura si s-a si umflat treptat
  • Cine ma opreste ca eu, Romania, sa fiu in avangarda flexibilizarii statului?
  • la noi parlamentul functioneaza ca unicameral, doar o camera e decizionala, cea mai mare parte a legilor trec implicit
  • Stiti ce e mai grav? din timpul lui Nastase, si nu e o critica, poate era nevoie atunci sa treaca legile mai repede, s-a schimbat regulamentul si practic legile nu sunt discutate in parlament, ci in comisii
  • Nu am niciun interes dar am convingerea ca un stat mai suplu e mai eficient si mai ieftin
  • Nu sunt un om politic simplu si am in vedere si conjunctura. Avem o lege care reduce pragul de validare la 30%. Avem o constitutie in elaborare care nu tine cont de referendumul din 2009.
  • Voi astepta. Daca CCR va da drumul la referendum cu 30%, o sa astept sa fie legea in vigoare si pe urma emit decretul, ca sa profit de pragul de 30%.
  • Nu sunt de acord, dar daca va fi lege aceea va trebui respectata, desi eu sunt convins ca la un asemenea referendum vor veni si 50%
  • In momentul de fata, discutam doar despre amendamente intr-o comisie. Va ajunge la plen, daca spune, alo, avem de respectat un referendum, inapoi, treceti la parlament unicameral
  • Curtea Constitutionala poate spune e in regula, sau inapoi, aveti un referendum
  • Toti acesti parametri trebuie sa-i analizez si voi mai tine cont de un lucru: Parlamentul pleaca in vacanta la 30 iunie si ne mai revedem in septembrie. Mi s-ar fi parut lipsit de fair play sa declanse procedura in vacanta
  • Sa vedem cum va reactiona parlamentul
  • Romanii vad ca au plecat 200.000 de oameni de la stat, vad concedierile la Otchim, la Mechel, nu pot spune romanii sa ramanem cu 600 de parlamentari
  • In acordul de coabitare avem trecute revizuirea constitutiei. Premierul a fost corect, m-a informat, nu se merge pe unicameral, asta e opinia majoritatii.
  • Stiu ca PSD tot timpul a fost impotriva parlamentului unicameral
  • (despre activitatea comisiei de revizurie) E amatorism. Au o abordare ca si cum ar face o noua republica
  • Ce mi se pare odios, dincolo de faptul ca imi repugna usurinta cu care trec peste referendum: ma uit la functia de presedinte, repet eu nu mai candidez. Se defriseaza atat de tare atributiunile presedintelui incat cred ca pe undeva pe dedesubt e o intelegere murdara care se reflecta in constitutie
  • Ramai candidatul nostru si te alegem presedinte dar chiar te alegem degeaba. Daca toata puterea e la parlament si la premier, te facem presedinte, dl Crin Antonescu
  • Observ ca un politician experimentat la ce atributiuni renunta comisia
  • Nu poti sa ai un presedinte ales si sa-l pui pe post de paiata, care doar propune parlamentului sefii serviciilor secrete, dar parlamentul i le poate da inapoi.
  • (Despre costul referendumului) Vedeti cat costa suplimentar 280 de parlamentari, si mai facem vreo 2-3 referendumuri
  • (Intreba ce motivatii ar putea avea Crin Antonescu, in calitate de candidat desemnat la presedintie, sa accepte aceste modificari) Depinde ce iti propui in viata, daca vrei un loc de munca acceptabil platit, cu casa de protocol ... poti sa te trezesti la ce ora vrei, poti sa te culci la ce ora vrei...
  • USL nu se va rupe, dar cred ca una din conditiile ca dl Antonescu sa fie sustinut la presedintie e sa nu aiba atributiuni, si atunci poate sa fie presedinte....
  • In stadiul actual e nevoie acuta de un echilibru de putere intre guvern, presedinte, parlament
  • Pentru ce motiv mai alegi presedintele? Lasa la Parlament sa il puna ei acolo, pe bani, pe aranjamente, cum se puneau inainte presedintii Consiliilor Judetene
  • Un presedinte defrisat de atributiuni...nu vad ce rost ar mai avea
  • Constitutia actuala mi-a permis sa fiu un presedinte puternic, mai putin in zona economica. E vorba de capacitatea de a putea influenta, datorita atributiilor pe care le are presedintele. Presedintele un e un om care trebuie sa stea in borcan
  • O sa va dau un exemplu rau, care a avut consecinte rele pentru mine: Va asigur ca daca nu reuseam sa pun cap la cap partidele in coalitie in 2010 Romania se prabusea.
  • Veniturile in buget erau mult prea mici fata de cheltuieli, era foarte dificil. Daca nu as fi pus toate partidele cap la cap, si guvernul, uite, mi-o asum eu, dar faceti-o, Romania ar fi fost intr-o situatie foarte grea
  • Putea sa nu-mi pese, sa spun 'Ia uiteee, ati ajuns sa nu mai puteti plati salariile si pensiile', si sa cert guvernul. Ar fi fost o solutie, dar constiinta mea ar fi fost incarcata
  • Puteam sa nu reusesc sa-i conving, de aceea a trebuit sa iau steagul in mana
  • Sunt lucruri pe care un presedinte relativ puternic le poate face impreuna cu parlamentul si cu guvernul
  • Acest numar, 300 de parlamentari, are in vedere si o norma de reprezentare, in norma europeana, dar nici nu poti lasa 200 de parlamentari si 18 reprezentanti ai minoritatilor, trebuie gasit un echilibru, ar fi insemnat aproape 10%
  • 300 a fost gandit sa acopere echilibra si reprezentarea minoritatilor, sa nu avem o supra-reprezentare
  • Despre acordul de coabitare cu Victor Ponta si noi posibile tensiuni cu USL

    • Eu nu am un acord de coabitare cu parlamentu, am cu guvernul. Suntem doua segmente ale executivului. Daca respecta referendumul, nu aveam nicio problema nici cu parlamentul, stateam si ma gandeam la o vara e Neptun
    • Cum puteam pleca eu din mandat fara sa fi aparat pana la capat votul oamenilor astora?
    • Nu o sa-mi poata reprosa nimeni ca am mai avut un instrument sa corectez lucrurile si nu am facut-o
    • Nu am ramas insensibil la semnalul din vara anului 2012 (demiterea presedintelui), stiu bine ce s-a intamplat si am luat nota
    • Si cand eram in perioada cu cele mai multe injuraturi, nu pot spune ca nu m-am putut duce in tara, intr-un magzin, dar parca oamenii au inceput sa inteleaga ca nu a vrut nimeni masurile din 2010, a trebuit sa le luam
    • (intrebat daca este in crestere capitalul lui politic) Nu as vrea sa discutam, dar as spune ca da. As fi vrut ca azi sa am mai multa incredere, vreo 35 - 40%, va trebui sa incerc sa-i conving pe romani ca vointa lor poate fi respectata
    • Eu cred ca putem discuta cilvilizat, de ce nu?

    Despre costul referendumului:

    • Cheltuiala cu parlamentarii pe un ciclu electoral este de 80 d emilioane de euro. Daca nu facem referendum vom pierde si mai mult.

    Despre regionalizare:

    • Eu sunt pentru regionalizare, dar sa fie bine facuta. Acum mi se pare ca s-a inceput constructia invers si va fi o mare catastrofa. Batalia acum e cine sa fie capitala, cine sa fie sefii...
    • Eu as fi facut regionalizarea plecand de la comune.
    • Primul lucru care trebuie facut e un proces de comasare si facut un proces de viabiizare a fiecarei comune pentru a vedea care este capabila sa se sustina singura.
    • Al doilea lucru: as fi facut reorganizarea descentralizatelor: ex: inspectoratele de jandarmi, de politie, directiile de invatamant, de mediu, agricole etc.
    • Al treilea pas: comunicatiile. Pana nu am internet, pana nu scanam arhivele si le stocam pe calculatoare nu se poate face. Avem bani pe fonduri europene. Totul e sa nu-i mai concentram in ministere.
    • Nu inteleg aceasta graba. Probabil trebuie sa mai promita niste posturi membrilor de partid. Se va ajunge in acest mod la o suprapunere a atributiilor.

    • Guvernarea Ponta nu se vede asa de rau cum credeti. Exista si probleme economice ingrijoratoare insa: deficit bugetar si o crestere a arieratelor.
    • Nu am contribuit cu nimic la vizita premierului Ponta in Germania
    • E un semnal pozitiv primirea premierului pentru investitorii germani
    • Ar trebui sa se creeze vreo 45 de mii de locuri de munca, lucru care nu s-a intamplat.
    • Nivelul de absorbtie a fondurilor europene continua sa fie unul scazut pe fonduri structurale, doar in jur de 15%.
    • Cel mai grav este cat avem la decontare. Avem facturi la Bruxelles pentru decontare de 435 de milioane de euo, iar in procesare la Ministerul de Finante factrui de 375 de milioane de euro. Ne-am apropia cu aceste facturi la 4 miliarde absorbtie fata de 19 miliarde fonduri alocate.
    • Optimismul ministrului Teodorovici mi se pare astfel neacoperit de realitate.

    Despre CFR Marfa:

    • Ar fi o singura firma capabila sa o preia dar atunci ar trebui schimbata legislatia. Nu dau numele
    • Daca o preia cine cred eu ca o va prelua atunci vom ave aun gigant privat si nu e bine.
    • O va lua pe o suma de nimic, va taia vagoanele si le va vinde la fier vechi.

    Despre dreapta politica:

    • Nu mi-am schimbat parerea despre PDL. Nu ne mai intalnim in viata asta.
    • Vreau sa stiti ceea ce am mai spus. Elena Udrea nu era potrivita, mult mai potrivita era Monica Macovei dar nu se putea. Elena Udrea nu era o solutie ideala, dar am sustinut-o pentru ca a fost corecta in interiorul partidului. Au castigat cei care au stat ascunsi in perioada de criza. Daca asta e PDL-ul care m-a sustinut, eu le multumesc tuturor pentru sustinere, dar ne desparim.
    • Imi pun sperante in acest Partid Popular. Poate iese o constructie de jos in sus
    • Vor veni si politicieni daca fundatia Miscarea Populara va reusi sa inscrie partidul si sa participe la europarlamentare.
    • Pe mine ma intereseaza Miscarea fiindca acolo voi activa dupa incheierea mandatului. Voi sustine si partidul atata timp cat pot.
    • Daca eram in locul domnului Pavelescu a PNTCD as fi luat steagul monarhiei in mana. Numarul monarhistilor a crescut mult de la 3% si cred ca sunt cam 15-18%.
    • Ca politician sunt curios sa vad cat de prizata mai este monarhia acum. Eu raman republican insa, dar romanii trebuie sa aiba un raspuns.
    • Un referendum insa pe tema monarhiei nu poate fi lansat fiindca nu respectca Constitutia, dar se poate gasi o alta solutie.

    Despre Rosia Montana:

    • Totul e in mana Guvernului care trebuia sa ia o decizie. Parlamentul trebuie sa emita o lege.
    • Rezervele din gazele de sist ne-ar ajunge pe zeci de ani si am putea vorbi atunci de un gaz mai ieftin.
    • Se dau avizele de mediu, se fac prospectiuni.
    • Nu sunt mincinos. Cine primeste aviz de explorare, obligatoriu trbuie sa primeasca si aviz de exploatare. Nimeni nu face pe bunul samaritean.
    • Eu sustin ca sistemul energetic al fiecarei tari e cel mai important dupa siguranta alimentara, sanatate si invatamant.

    Despre cazul Sorin Alexandrescu-Antena 3

    • Mi se pare de ultima speta. Eu traiesc de 8 ani cu acest atac continuu, de cele mai multe ori nejustificat. Important e sa nu iti pleci genunchii.

    Traian Basescu despre sarcina fiicei Elena: Voi avea o nepotica