Afirmația dlui președinte Klaus Iohannis că în România s-au construit autostrăzi „în ritm de melc” m-a determinat să caut date științifice privind viteza melcului, pentru a vedea dacă această comparație este, vorba lui, „sustenabilă”. Surprizele găsite pe net se țin lanț și mă grăbesc să le relatez, potrivit unui comentariu Mediafax.

melc.melc..Foto: USER UPLOADED

În primul rând, trebuie menționat că datele statistice oficiale arată o viteză medie de construcție a autostrăzilor de 43 de metri pe zi în 2017 (16 kilometri în 365 de zile ale anului trecut) sau de 66,7 metri pe zi în ultimii 28 de ani, mai exact în perioada 1 ianuarie 1990 - 31 decembrie 2017 (683 de kilometri în 10.227 de zile).

În al doilea rând, și aici e-aici!, vitezele medii de înaintare ale melcilor oscilează între 139 și 204 metri pe zi, potrivit datelor disponibile pe mai multe site-uri specializate în analiza comportamentului animalelor. Practic, melcii sunt mult mai rapizi, în mersul lor, decât construcția de autostrăzi din România.

Melcul Archie, spre exemplu, se poate lăuda cu recordul mondial de viteză de 0,0085 kilometri pe oră, înregistrat în cadrul unui concurs oficial desfășurat la Londra. La un calcul simplu, observăm că acest recorder a avut viteza - medie statistică, desigur - echivalentă cu 204 metri pe zi. De cel puțin patru ori mai mare, adică, decât viteza de construcție a autostrăzilor din România, calificată de dl Iohannis ca fiind „ritm de melc”.

Alt exemplu este Melcul de Livadă - ăsta-i de pe-aici, de-al nostru -, care este consemnat în analizele științifice cu incredibila viteză de 0,0058 de kilometri pe oră. Adică 139,7 metri pe zi. De cel puțin trei ori mai mare, deci, decât „ritmul de melc” de 43 de metri pe zi la construcția de autostrăzi din România în 2017 și de cel puțin două ori mai mare decât „ritmul de melc” de 66,7 metri pe zi la construcția de autostrăzi din România ultimilor 28 de ani (!)

Desigur, Archie și cu Melcul de Livadă nu se vor mâhni din cauză că vitezele lor apreciabile de croazieră au fost - în mod nefericit - asemănate cu ritmul lent al construcției de autostrăzi din România, dar poate ar trebui ca oficialii noștri să fie mai atenți când se lansează în astfel de declarații.

Interesant este, în fine, că Master Planul General de Transport prevede finalizarea a 1.300 de kilometri de autostrăzi până în 2030, lucru care ar presupune o viteză de construcție de peste 240 de metri pe zi, ceea ce într-adevăr s-ar putea să depășească viteza melcului (sau, cel puțin, a melcilor arătați mai sus). MEDIAFAX va prezenta în curând o analiză detaliată a acestor prevederi.