Petre Barlea vorbeste pe blogul sau despre uzabilitatea pe web si despre cum poti sa te faci inteles de toata lumea.

De mult voiam sa incep o serie de articole despre copywriting si internet marketing, si intotdeauna m-am intrebat de unde ar fi mai bine sa pornesc.

Mereu m-am gandit…care ar fi cel mai „de baza” lucru pe care trebuie sa-l stie cineva inainte sa incepem sa vorbim despre tricks & gimmicks? Astazi am un prim raspuns. M-am decis sa vorbesc despre „uzabilitate” pe web si despre cum poti sa te faci inteles de toata lumea.

E o tema care sunt sigur ca nu e straina cititorilor basicmarketing, dar despre care niciodata nu vom sti destul. Abordarea de azi nu este cea tipica, cu reguli, sfaturi si porunci, ci mai degraba cu mici provocari.

Vreau sa ne uitam la trei studii de caz ale unor situatii care pe mine, personal, m-au fascinat.

Sa pornim de la…

Povestea linkurilor colorate

Acum cativa ani am citit in cartea lui Rosalind Gardner (Super Affiliate Handbook) o chestie care mi-a schimbat mult viziunea despre cum se face treaba pe www. Tipa isi lansase un site afiliat despre vinuri, unde promova tot felul de produse si accesorii. Site-ul era frumos, cu mult rosu, linkuri si titluri rosii, un design elegant, toate bune si frumoase.

Se stie ca intr-un business cum este cel cu linkurile afiliate, e bine sa-ti masori performanta si sa faci tot ce-ti sta in putere ca sa cresti conversiile cum poti mai bine. Stim si ca e vorba despre mai multe tipuri de conversii…se masoara procentajul vizitatorilor care au dat click pe linkul afiliat, dar mai ales se masoara numarul celor care au si cumparat ceva de la site-ul unde i-ai trimis.

Una dintre cele mai raspandite modalitati de crestere a performantelor este trial and error – faci tot timpul mici teste pana iti iese. Schimbi culorile, butoanele, lu

ngimea articolelor, fontul, dispunerea in pagina a elementelor, faci tweaking si tuning la nesfarsit…iar dupa fiecare modificare te uiti peste cifre, ca sa vezi daca apar imbunatatiri ale ratei de conversie.

Ei, Rosalind a facut o chestie extrem simpla, care, spre uluirea ei, a avut un impact mare. A facut link-urile albastre! Pur si simplu. Cum spuneam mai sus, tema cromatica a site-ului era rosu+alb.

Dupa datina strabuna a world wide web-ului, link-urile au culoarea albastra. Asa erau majoritatea lor la inceput, cand au aparut primele pagini de web, iar asta s-a pastrat in mentalul colectiv chiar si pana astazi. Pentru sceptici, vizitati Google, Yahoo, MSN, Myspace, iTunes si alte site-uri mari ale web-ului si verificati culorile linkurilor.

Ei, aceasta simpla modificare (linkuri albastre in loc de rosii) i-a adus o crestere serioasa in conversii – si bineinteles in sumele de bani pe care le castiga de pe urma site-ului. Apoi s-a gandit sa faca inca un pas, la fel de simplu, aproape stupid - a subliniat linkurile. Pentru ca, din nou, asa a fost lasat din mosi stramosi: linkuri albastre subliniate. Ce s-a intamplat? Ati ghicit, iarasi a crescut conversia. Nu la fel de mult ca mai devreme, dar a crescut.

integral pe blogul lui Petre Barlea