Potrivit raportului celor de la Amnesty International, in 2006, armata israeliana a ucis circa 650 de palestinieni, in timp ce acestia au omorat 27 de israelieni. Alte 150 de persoane au murit in urma luptelor dintre fractiunile palestiniene. In Romania, in 2007, 2.775 de persoane au murit in accidente rutiere. Aproape 7.000 de oameni au fost schiloditi. Probabil ca aceste statistici ar fi trecut neobservate, daca nu ar fi fost un record, in comparatie cu anii anteriori.

Stiu ca exista tot felul de explicatii, de la numarul tot mai mare de masini la reteaua proasta de drumuri. Dar cred ca ceea ce alimenteaza indiferenta cu care unii soferi romani ii lichideaza pe ceilalti participanti la trafic este sentimentul ca ar putea scapa nepedepsiti. Cu un avocat smecher, cu relatii si cu suma potrivita de bani, ai toate sansele sa scapi nepedepsit. Presa este plina, de asemenea, de exemple. Carmen Paunescu, sotia senatorului PSD Adrian Paunescu, a omorat trei oameni.

Fostul deputat PSD Luca Stefanoiu a accidentat mortal un copil de cinci ani, care se juca pe trotuar. Bancherul Dan Pascariu, membru in conducerea grupului Rompetrol, a fost implicat intr-un accident rutier in urma caruia au murit doi oameni. Nici unul dintre acestia nu a stat inchis, beneficiind de pedepse cu suspendare, care, in unele cazuri, au fost gratiate.

Dincolo de aceste cazuri mediatizate, exista sute sau mii de situatii, mai putin grave, in care politistii, speriati ca ar putea sanctiona persoana nepotrivita, prefera sa priveasca in alta parte. Relativ recent, politia i-a luat carnetul unui patron de club de fotbal. Mai marele tuturor politistilor a aflat imediat de incident si a dat ordin unui subordonat sa restituie imediat documentul.

Cazul era filmat, asa ca respectivul comandant de la Politia Rutiera l-a implorat pe seful sau sa lase lucrurile asa cum sunt. „Ii dam noi sofer”, ar fi spus politistul. Degeaba, seful sau s-a enervat si, in scurt timp, l-a schimbat din functie. Umilit si retrogradat, fostul militian a preferat sa respecte legea tacerii, in speranta ca, odata cu schimbarea regimului politic, isi va recapata postul.

Politia Rutiera va ramane in genunchi in fata politicienilor si a afaceristilor atata timp cat ea va fi condusa, de la Bucuresti, de un ministru de interne. Solutia este ca aceasta institutie sa fie legata de autoritatile locale - asa cum se petrece in Statele Unite si in numeroase state occidentale. Primarii si presedintii de consilii judetene vor fi mult mai sensibili la presiunea localnicilor, atunci cand traficul va deveni o problema, asa cum se intampla acum in Capitala.

Si cei de la PSD, si ministrii democrati, si cei liberali au preferat sa tina in mana lor Politia Rutiera, pentru a profita de influenta pe care o detine aceasta institutie. Ma intreb cam cati dintre cei carora carnetul le-a fost restituit pe baza relatiilor politice s-au intors apoi pe sosele si au contribuit la masacrul celor 2.775 de inocenti.

Evenimentul Zilei