Cam asa este si cu birocratia europeana a comunicarii. Comisia tocmai a anuntat crearea unui consortiu european din 16 statii de radio care va fi finantat timp de cinci ani pentru a produce programe de radio “din perspectiva europeana”.
Exista la Bruxelles ideea ca UE e neatractiva din cauza ca jurnalistii nu prea ii dau importanta si pentru ca subiectele din domeniu sunt prea serioase. Asa ca se produc strategii complicate pentru cresterea popularitatii UE. De unde suntem invadati cu fel de fel de produse artistice si jurnalistice, care au singurul merit ca vorbesc despre UE si sunt potrivite pentru a accesa fondurile de comunicare puse la dispozitie. Rezultate zero la nivelul populatiei.
Oficialii obsedati de comunicare isi saboteaza propriile succese. Pentru cine este interesat, birocratia europeana chiar ofera informatii. Site-urile oficiale sunt excelente si bine actualizate, procesul deliberativ poate fi urmarit pas cu pas, important este doar sa vrei. Pentru cine e interesat, UE chiar ofera o guvernare transparenta. Si aici e punctul-cheie: trebuie sa fii interesat. Daca nu te intereseaza UE, nici nu vei fi atras de subiect doar pentru ca asa spune strategia Comisiei.
Toate aceste probleme sunt tratate la nivelul statelor nationale. Deci, de ce ar trebui sa fie europenii mai interesati de UE decat sunt deja? Nu au niciun motiv. Europenii accepta Uniunea ca pe o realitate deja constituita, fara a face mare caz de ea. Cand este cu adevarat importanta pentru viata lor, atunci se nasc dezbateri. Cand nu, nu. Este vremea ca si birocratia insarcinata cu “comunicarea” sa-si dea seama de asta si sa nu mai agaseze lumea cu “perspective europene”
Business Standard