IULIAN COMANESCU: "Odata cu turul doi, au aparut si mesajele negative. Oprescu apare intr-un spot pe internet alaturi de un buldog. Spotul e amuzant si ar putea fi eficient."

Joi, pe YouTube, a aparut o inregistrare de 27 de secunde, in care Sorin Oprescu, candidat la turul doi, incearca sa tina un discurs despre independenta lui si faptul ca n-are stapan.

Un buldog se impleticeste printre picioarele lui, iar Oprescu isi tot intrerupe, chipurile, discursul pentru a alunga cu blandete buldogul. Dupa ce acesta da o tura in jurul lui Oprescu, se vede ca are o bucatica de banner portocaliu, agatata de zgarda.

Aluzia este exact cat trebuie de transparenta pentru a fi descifrata de alegatori. Contracandidatul lui Oprescu, Vasile Blaga, are reputatia unui buldog si, mai mult, si-a transformat porecla in renume. Informatii neconfirmate spun ca Blaga ar fi primit o propunere de comunicare in care buldogul devenea tema centrala a campaniei. Fie ca e adevarat, fie ca nu, spotul lui Oprescu avea ieri-dimineata, dupa preluarea pe cateva bloguri, 300 si ceva de vizite, iar dupa ora 15.00, cand a fost preluat de pe YouTube de pe Realitatea TV, contorul YouTube a sarit la 1.977 de vizite.

Cifrele si preluarea de o televiziune pe care e greu sa o banuiesti de simpatii la adresa lui Oprescu arata ca este vorba de un viral reusit. Caracteristica principala a viralelor e aceea ca „se iau“ dintr-un motiv diferit de mesajul promotional pe care il poarta. Contin o gluma, o referire la sex, un alt element atragator, dar inoculeaza si celalalt mesaj. Vrand-nevrand, nu poti vorbi de astfel de fenomene fara sa le propagi, iar asta se petrece chiar si in cazul textului de fata, oricare ar fi intentiile de impartialitate ale autorului.

Care sunt ingredientele succesului in cazul viralului lansat joi? Filmarea este rudimentara si e de admirat modul cum creatorii lui au gestionat o camera, un parc, un caine si un om pentru a obtine efectul respectiv. Constructia amatoristica este de altfel un atu, pentru ca il asimileaza esteticii de YouTube, il face pe Oprescu mai „de-al nostru“ pentru internauti. E oarecum motivul pentru care un Ron Paul sau un Adrian Nastase au avut succes cu demersurile lor de internet, uratele, asezate pe platforme gratuite, cand ar fi putut beneficia de aportul celor mai buni designeri de web.

Clipul mai are doi actori buni. Buldogul, care dintr-un motiv sau altul se gudura exemplar, conform scenariului, in jurul lui Oprescu si pe insusi candidatul independent. Acesta isi etaleaza aura de cuceritor, de „frumos“ cumsecade, trecut. Cumsecadenia cu care trateaza „bestia“ cea docila nu numai ca descurajeaza eventualele proteste ale asociatiilor de protectie a animalelor, dar marcheaza necrutator un raport de forta intre el insusi si metafora opozantului. Modul cum Oprescu se intrerupe din falsul discurs electoral are si o incarcatura de autoironie care pune mot prajiturii.

Pe cine va convinge acest spot? Electoratul fidel al lui Blaga va fi cu siguranta enervat si dezgustat. Pentru simpatizantii doctorului, insa, e un film magulitor, in logica „noi, care il apreciem, suntem inteligenti, avem umor si relaxare, la fel ca el, cel care ne reprezinta“. Mobilizarea electoratului propriu e importanta in politica. Dar, mai important, Bucurestiul e orasul care a avut un procent de participare la vot de 31%. E foarte posibil ca viralul sa faca ravagii in randurile celor 69% indecisi.

Evenimentul Zilei (video)