Transportul unei masini pe drumurile din Romania a fost evaluat de cei de la compania Daimler - proprietara marcii Mercedes - la aproape 300 de euro. Pe autostra zile din Ungaria, acest cost - care include timpul pierdut - ajunge la numai 90 de euro.

Dincolo de faptul ca in 2009 s-ar putea ca sistemul de pensii de stat sa intre in colaps, politica populista a liberalilor a dus si la pierderea unei afaceri de opt sute de milioane de euro, care ar fi dat de lucru la circa 2.500 de oameni. Stiu ca Varujan Vosganian a anuntat ca investitiile straine din primele patru luni ale anului au ajuns la 3,2 miliarde de euro, dar este acesta un motiv suficient de puternic sa dam cu copita celor de la Mercedes? Probabil ca si alte companii straine vor evita Romania exact din acelasi motiv: drumurile proaste, periculoase si din ce in ce mai aglomerate.

„Nu putem interveni intr-un mediu privat“, a explicat premierul Tariceanu. Este o minciuna, pentru ca asigurarea unei infrastructuri de transport corespunzatoare - exact problema care i-a framantat si pe cei de la Ford, atunci cand au decis sa vina la Craiova - tine de autoritatile de la Bucuresti. Acum cateva zile, guvernul a rectificat, pe sest, bugetul companiei de drumuri si autostrazi si i-a diminuat veniturile si sursele de la buget cu aproape 200 de milioane de dolari.

Cine are rabdare sa studieze site-ul invechit al companiei de drumuri poate observa ca lucrarile la Autostrada Nadlac-Sibiu sunt aproape in aceeasi etapa ca acum patru ani. Se refac studii de fezabilitate, se deruleaza licitatii, dar santierele nu par ca se vor deschide vreodata. Portiunea care ar urma sa lege Timisoara - orasul unde Mercedes voia sa-si amplaseze investitia - de granita cu Ungaria este in etapa in care, pe un tronson, se asteapta desemnarea castigatorului licitatiei de executie a lucrarilor, iar pe altul abia se finalizeaza proiectul tehnic.

Cei de la Bechtel vor termina in 2009, poate, 24 de kilometri de autostrada - un mic cadou electoral, in pragul alegerilor parlamentare. In materie de proiecte utopice, nimeni nu intrece insa guvernul Tariceanu, care anunta investitii de 20 de miliarde in infrastructura, bani care ar urma sa fie cheltuiti pana in 2013.

Conflictul Tariceanu-Orban va fi bomboana de pe varful colivei, pentru ca premierul nu are niciun interes sa-l sprijine pe rivalul sau la functia de presedinte al PNL. Niciun proiect major - metroul spre Drumul Taberei, autostrada de centura a Bucurestiului sau aeroportul din sudul Capitalei - nu va putea progresa, banii vor fi tinuti in trezorerie, si spre finalul lui 2008 vor fi redistribuiti arbitrar, prin fondul de rezerva al guvernului, catre primarii PNL si PSD. Nu ne ramane decat sa asteptam ca, in 2009, liberalii sa-i readuca la guvernare pe domnii Mitrea si Nastase, specializati in cheltuirea rapida a banului public. Contracte de genul celui pentru Autostrada Transilvania - fara licitatie, cu clauze secrete, fara costuri cuantificabile - reprezinta reteta prin care si contractorii, si demnitarii vor fi extrem de multumiti.

Evenimentul Zilei