Presedintele Traian Basescu a declarat, intr-un interviu acordat la Chicago si difuzat de Nasul.tv, ca in privinta retrocedarii proprietatilor confiscate de regimul comunist abordarea pe care a avut-o Romania, aceea de a face restitutio in integrum, a fost una extrem de costisitoare si greoaie, dar ca principiul nu va fi modificat si se va merge pe ideea ca "cei care au dreptul la o restituire sa o primeasca, in natura sau in bani, dar s-o primeasca asa cum se evalueaza ea astazi".

Interviu cu Traian BasescuFoto: Nasul.tv

Vorbind despre procesul de redobandire a proprietatilor confiscate de autoritatile comuniste, seful statului a explicat ca acesta este unul "complicat, pentru ca Romania a avut o abordare extrem de abrupta din acest punct de vedere, chiar daca ea a fost tergiversata. A mers pe principiul "restitutio in integrum", ceea ce nu s-a intamplat in prea multe state foste comuniste".

"La noi s-a mers pe aceasta linie si nici nu s-a pus o limita pana la care sunt acceptate revendicarile, oricine a revendicat ceva s-a incercat un proces de restituire. Asta ne-a costat extrem mult si a si stimulat, mi-as permite sa spun, si impostura si frauda. Am avut foarte multi oameni care au dobandit proprietati fara sa fi fost vreodata proprietari, doar venind cu certificate din afara cum ca sunt ruda de a cincea spita a defunctului; sau foarte multi care au revendicat mai mult decat au avut si s-au declansat procese infinit de lungi, la randul lor contestate", a declarat Basescu.

"Acum suntem intr-o mare dificultate. Dupa ce am platit, cred, cu tot cu restituirile, zeci de miliarde, constatam ca inca mai avem un volum foarte mare de revendicari si trebuie sa cautam alte surse, pentru ca restituirea in natura de multe ori nu mai este posibila. Vom gasi solutii. Cert este ca abordarea pe care a avut-o Romania de a face restitutio in integrum a fost si extrem de costisitoare si extrem de greoaie, dar nu vom modifica principiul, vom merge pe ideea ca cei care au dreptul la o restituire sa o primeasca, in natura sau in bani, dar s-o primeasca asa cum se evalueaza ea astazi", a aratat seful statului.

Despre romanii plecati in strainatate si ce le poate oferi Romania pentru a se intoarce in tara:

"Romania nu poate oferi decat ceea ce este ea. Ar fi nerealist si eu nu fac parte din categoria politicienilor demagogi care sa inceapa sa planga "Veniti, dragi romani, inapoi, patria are nevoie de voi". Cand romanului care ar veni sa lucreze, de exemplu, in aparatul de stat ii dai un salariu de 1.500 de lei pe luna, intr-un caz fericit, asta inseamna circa 300 de euro. Nu cred ca in momentul de fata, dintre cei care au dobandit o pregatire foarte inalta si isi gasesc un loc de munca in strainatate cu 2.000-3.000 de euro pe luna, sunt tentati de salariul de 300 de euro de acasa. Deci eu privesc lucrurile foarte realist".

"Pe de alta parte, chiar asa departe cum sunt, romanii care au studiat, s-au pregatit si devin valori in strainatate raman tot romani. Ei sunt parte a Romaniei ceva mai departe de frontierele noastre. Demagogia "sa-i aducem acasa si sa le dam 300 de euro" nu poate functiona si o stim toti. Eu chiar sunt acuzat pentru acest tip de realism cand spun lucrurile astea acasa, dar Romania trebuie sa mai creasca pentru a oferi conditii. Sigur, au aparut sectoare in care deja romanilor care au studiat in strainatate le convine sa se intoarca: la multinationale, la bancile straine, la firme de IT care au reusit si va pot spune ca si mari companii precum Oracle si IBM si-au dezvoltat mari centre de excelenta in Romania si acolo sunt locurile in care ar veni. Dar ce facem, ca aceste locuri de munca bine platite sunt doar in proportie de cateva procente, 5-6-10 procente din economia romaneasca, in rest salariile sunt scazute. Si pana cand nu vom reusi sa ajungem din urma statele dezvoltate din punct de vedere al salariilor, nu putem sa-i cerem unui om sa-si sacrifice viata si sa vina sa munceasca pe 300 de euro in Romania. Trebuie sa fim realisti, asta-i cheia: salariul".

Despre oamenii de afaceri care au reusit in SUA si vor sa investeasca in Romania, dar se blocheaza in comunicare, birocratie:

"Pentru business trebuie o comunicare mai mica cu statul, mai mare cu mediul de afaceri. In momentul de fata, statul roman nu mai este principal jucator in economia romaneasca, sunt firmele private. Sigur, exista afacerile oferite de administratiile locale sau marile lucrari de infrastructura, spre exemplu, care sunt ofertate de stat. Aici, n-as putea sa va spun macar o firma romaneasca care sa fi castigat licitatii la mari lucrari publice, toate firmele care au castigat in ultimii ani sunt straine, daca isi iau ca asociat cate o firma romaneasca. Deci, as spune ca poate pe de o parte trebuie ceva mai mult curaj din partea oamenilor de afaceri care au reusit in SUA".

"Sigur, nu avem acelasi stil de a face afaceri, la noi birocratia inca este ineficienta, incercam sa o corectat, sa o reducem, sa simplificam uneori legislatia. N-am reusit inca foarte bine, sa facem din Romania o tara in care oamenii de afaceri sa spuna: "E un adevarat paradis, nu te controleaza nimeni de evaziune, ce acte ai..."; nu suntem un astfel de stat, suntem departe de a fi. Pe de alte parte, cei care au vrut sa faca afaceri in Romania au facut, si nu au facut bani putin. Noi stim ca avem problemele noastre, si de birocratie si de coruptie, dar de cealata parte sa fie ceva mai multa perservereta. Romania nu este inca un stat perfect, nu este nici macar la standardele vechii Europe, dar progresam si asta ne incurajeaza".

Despre satisfactiile si restantele in cele doua mandate de presedinte:

"N-am sa fac un bilant acum, pentru ca e prea devreme, sa imi termin cel de-al doilea mandat si am sa mi-l fac. Dar cred ca cel mai important lucru este legat de faptul ca am inteles eroarea anilor '90. Si nu ma refer aici, paradoxal, la celebra condamnare a comunismului. Este un lucru mai grav pentru fiecare roman, lucru pe care l-am inteles, si anume ca in anii '90 si in prima parte a anilor 2000 noi am incercat sa transformam sistemul romanesc dintr-un sistem comunist intr-unul capitalist, limitandu-ne doar la modificarea legilor si nici acelea corespunzator. Ce-am inteles eu dupa un timp, sau catre sfarsitul celui de-al doilea mandat, este ca statul roman nu poate deveni functional daca incercam ca pe institutiile vechiului sa dam legi democratice sau capitaliste".

"Trebuie schimbate profund institutiile. Si cand vorbesc de institutii, sensul este mai larg. Ne plangeam toti de justitia romana; pai i-am dat legi oarecum democratice, dar am lasat-o sa functioneze pe structurile anterioare. N-avea cum sa functioneze, de aceea a trebuit sa facem noul Cod penal, noul Cod comercial, noul Cod de procedura penala, noul Cod de procedura comerciala. Pentru ca numai asa putem schimba justitia, schimbandu-i principiile de functionare. Dupa ce toate aceste coduri vor intra in plin in functiune, peste cativa ani vom privi justitia romana ca la altfel de justitie fata cea din anii 2000".

"Aveam un Cod al Muncii care semana foarte mult cu cel din timpul lui Ceausescu. Noul Cod al Muncii adoptat anul trecut a liberalilzat pur si simplu piata fortei de munca din Romania. Va rog sa ma credeti ca va fi un lucru cu care o sa ma mandresc cand o sa-mi termin al doilea mandat.

"Noua lege a Educatiei, care a introdus competitia intre scoli, intre facultari, clasificarea universitatilor; restrictionarea accesului impostorilor la functia de profesori universitari prin verificarea carierei si creareea de conditii de promovare a cadrelor didactice".

"Sper ca pana la sfarsitul mandatului sa se mai intample doua lucruri pe care le consider fundamentale:

- Noua lege a Sanatatii, care sa introduca si participarea privata in finantarea sistemului de sanatate. Si nu ma refer la adus bani de acasa pur si simplu, dar va dau un exemplu: in Romania, sistemul pe care il avem acum nu-ti permite sa iti faci o asigurare de sanatate suplimentara, stai la ce-ti da statul. Eu, si ca mine multi altii, am fost nevoiti sa ne facem asigurari de sanatate in strainatate, pentru ca nu am avut cum sa vin cu bani suplimentari si sa zic eu vreau sa am servicii mai bune decat cele oferite de stat, si vreau acest timp de servicii de sanatate in caz ca mi se intampla ceva

Este o lupta acum. am incercat sa promovez legea si a existat o reactie teribila a sistemului. O sa reusim pana la urma sa introducem si participarea privata la sistemul de sanatate, cu case de asigurare privata, nu numai cele ale statului, care fac ce vedeti in sanatatea romaneasca

- Si reorganizarea administrativa - e al doilea obiectiv pe care ca mi-l mentin, chiar daca avem un guvern in opozitie cu mine, suntem in coabitare. Ganditi-va ca aceasta organizare administrativa pe care o are Romania acum este unul dintre marii furnizori de birocratie. Pai cum sa nu spuna oamenii de afaceri care vin din SUA "Doamne, cata birocratie!" cand avem create atatea structuri intermediare. Ar trebui sa organizam Romania in 9-12 regiuni, cu o descentralizare puternica, si sa putem face dezvoltarile regionale

"As putea spune ca mai este un lucru pe care l-as putea trece la lucruri pozitive: am avut grija in cele doua mandate sa indepartez cat mai mult justitia si institutiile statului de influenta si controlul direct al partidelor aflate la putere: nu mai au control nici pe serviciile secrete, nici pe procurori, nici pe judecatorii de la Inalta Curte; am reusit sa-i izolez si rezultatele incep sa se vada: tot mai multi oameni politici ajung in fata instantelor, fie ca sunt de la putere, fie ca-s din Opozitie; ceea ce imi arata ca Romania se schimba; e-adevarat, nu atat de repede pe cat mi-as dori eu sau dvs"