Structura guvernului roman este demodata, tipica regimului comunist, in care economia era controlata de stat, iar aceasta situatie trebuie sa se schimbe si administratia sa permita mediului de afaceri sa se dezvolte, a declarat Mark Mobius, presedintele executiv al grupului Templeton Emerging Markets si administratorul activelor Fondului Proprietatea, citat de Mediafax, la emisiunea "Dupa 20 de ani", difuzata duminica de Pro TV.

Presedintele executiv al grupului Templeton Emerging Markets a mai aratat ca statul trebuie sa gaseasca pentru companiile mari pe care le detine cumparatori viabili si buni administratori, in cazul Oltchim fiind posibil ca cel care a castigat licitatia sa nu fie un bun manager.

Administratorul activelor FP a declarat ca Romania este atractiva pentru investitii datorita entuziasmului oamenilor si resurselor minerale si agricole, care pot sustine cresterea economica. Intrebat de ce Romania nu foloseste cu succes aceste resurse, Mark Mobius a precizat ca principalul motiv "are de-a face cu guvernul, cu birocratia".

Declaratii Mark Mobius:

  • Structura guvernului roman la momentul de fata este oarecum demodata, tipica pentru regimul comunist, unde reguli si regulamente trebuiau facute pentru orice aspect al economiei si se descoperea ca economia trebuie controlata tot timpul de catre stat. Acum, situatia schimbandu-se sau fiind deja schimbata, este necesar ca si aceste structuri sa se schimbe. Si trebuie sa avem o administratie care sa permita mediului de afaceri sa prospere, sa se dezvolte, astfel incat sa obtina beneficii.
  • La Fondul Proprietatea am sugerat guvernului sa inlocuiasca vechiul management cu noi manageri, si guvernul, in final, a trecut la aceasta masura. Fie ca noii manageri sunt romani, spanioli, americani, numai dupa ce acestia sunt adusi putem avea succes cu aceste companii. Companii care pot fi vandute pe piata la un pret mult mai mare decat acum si, bineinteles, beneficiile guvernului, beneficiile tarii se fac vazute, mai ales in ceea ce priveste banii pentru plata impozitelor. Deja se intampla. Guvernul ia masuri in aceasta directie. Dupa cum stiti, FMI si UE au cerut guvernului sa implementeze aceste schimbari si guvernul raspunde acestor solicitari. Din pacate procesul este foarte lent. Este necesar sa fie accelerat.
  • Exista coruptie in orice tara din lume. Intrebarea este "In ce grad?" [...] Nu putem permite coruptiei sa copleseasca progresul intr-o tara si, din nefericire, din multe puncte de vedere, in Romania aceasta este ceea ce se intampla. Coruptia, acum, copleseste, pur si simplu, progresul. Insa, trebuie sa va amintiti ca a fost facut progres [...] Facand lucrurile transparente poti incepe sa elimini coruptia, ii poti impiedica pe cei corupti sa profite.
  • (dupa ce a aratat ca exista o "lipsa de vointa" a autoritatilor de reglementare si a instantelor de judecata in luare deciziilor, iar clasa politica evita sa ia unele decizii din cauza carora ar putea pierderi voturi la alegeri - n.r.) Este un mecanism al democratiei, tipic pentru sistemul democratic. Un bun exemplu este marele proiect minier propus de compania canadiana (investitia de la Rosia Montana a Gold Corporation, n.r.), este un aspect foarte sensibil pentru ca oamenii sunt preocupati de mediul inconjurator, insa este nevoie de cei din conducere, de leaderi care sa vina in fata si sa spuna ca proiectul este viabil, ca poate sa ajute tara si 'iata contractul, acestea sunt toate detaliile, haideti sa-l dezbatem deschis si transparent, de acest lucru avem nevoie.

Despre privatizarea Oltchim

  • In cazul Oltchim, cred ca este posibil ca cel care a cumparat combinatul sa nu fie un manager bun pentru companie. Cred ca este foarte important ca atunci cand statul vinde astfel de intreprinderi sa gaseasca un cumparator viabil, capabil sa cumpere si sa administreze activele cumparate in beneficiul tarii si sa faca si profit, bineinteles.
  • Asisti la astfel de intamplari peste tot in lume cand exista mari dezbateri care inconjoara vanzarea activelor de catre stat, te confrunti cu astfel de probleme absolut oriunde, fie ca esti in Brazilia, in Rusia sau in Vietnam. Este deopotriva amuzat si trist, este o combinatie a amandurora si este o nefericire, pentru ca am putea face atat de mult progres daca oamenii ar fi rezonabili si achizitioneaza aceste companii cand sunt capabili sa o faca si din punct de vedere al banilor si al managementului.

Intrebat daca in opinia sa statul putea pune unele conditii participantilor la licitatie, inclusiv prin depunerea unei garantii care sa demonstreze bonitatea financiara, Mobius a spus ca trebuie verificat de la inceput daca acestia pot plati pretul, pot opera compania respectiva si, de asemenea, participantii trebuie sa spuna ce vor face cu angajatii.

  • Exista pericolul sa ajungi la o situatie unde vin cumparatori necalificati, incapabili sa plateasca pretul licitatiei si ajungi intr-o situatie mai rea decat la inceput. Privatizarea nu este o favoare, nu exista nicio garantie a succesului si de aceea procesul de privatizare trebuie facut intr-un mod sistematic pentru a avea de la bun inceput garantia sau pentru a asigura o probabilitate mai mare a succesului.
  • (intrebat daca in aceasta perioada de criza statul ar trebui sa incerce sa privatizeze sau sa eficientizeze companiile pe care le controleaza -n.r.) Mai intai trebuie sa incerce sa restructureze companiile dinauntru, sa numeasca manageri buni, sa faca schimbari, astfel incat acestea sa devina profitabile. In acelasi timp, sa inceapa procesul de privatizare astfel incat controlul asupra acestor companii sa poata fi trecut catre sectorul privat, statul sa isi vanda participatiile. Nu este necesar ca Guvernul sa vanda tot, poate pastra o participatie minoritara, isi poate pastra un loc in consiliul de Administratie, insa este necesar ca pachetul majoritar, controlul, sa treaca in portofoliul unui grup care poate administra compania eficient.

Mobius a aratat ca uneori sunt necesare disponibilizari la companii imediat dupa privatizare pentru ca au un numar "extraordinar de angajati care nu fac nimic si care determina si multe din pierderi", angajarile urmand sa fie reluate dupa ce aceasta devine profitabila. Intrebat ce se intampla cand companiile nu devin viabile, Mobius a spus ca acestea ar trebui inchise.

  • Este o parte necesara a economiei. Din nefericire, este un lucru cu care trebuie sa ne confruntam si cu care trebuie sa fim deschisi in a ne confrunta. Astazi in Europa, in Grecia, in Spania este o problema la ordinea zilei. De aceea vedem demonstratii pe strada. Oamenii nu vor sa isi piarda locurile de munca, insa, pentru a face o companie viabila, este necesara schimbarea.
  • Problema este pe masa. Intrebarea tine de ritmul, de viteza cu care poate fi realizat acest proces. Nu are rost sa privatizam o intreprindere care nu este bine administrata si nu este profitabila pentru ca nu obtii un pret potrivit pentru ea. In masura in care profitabilitatea creste si pretul de vanzare al actiunilor creste. Este o alternativa viabila", a adaugat Mobius.

Franklin Templeton a preluat in septembrie 2010 administrarea Fondului Proprietatea, fond care detine in prezent participatii la companii de stat importante precum Hidroelectrica (19,9%), Romgaz (15%), Nuclearelectrica (9,7%), Transgaz (15%) si Complexul Energetic Oltenia (21,5%), dar si la companii privatizate precum OMV Petrom (20,1%), Alro (10,2%) sau BRD (3,6%).

Guvernul si FMI au stabilit pentru sfarsitul lunii septembrie sau finele anului noile termene de numire a managerilor profesionisti la cateva companii de stat, printre care Electrica Furnizare, Romgaz, Transgaz, CFR Calatori, CFR Infrastructura, Complexul Energetic Oltenia si Hidroelectrica, in cazul acesteia din urma dupa iesirea din insolventa, relateaza Mediafax.

Ministerul Economiei a anuntat in iulie ca a inceput procedura de selectare a consultantilor care vor recruta manageri profesionisti pentru 47 de companii de stat si ca vrea astfel sa implice tehnocratii in "administrarea bogatiei nationale".