VIDEO Relu Fenechiu: CFR Calatori ar putea implementa program de transport "low-cost" / N-am mai mers cu trenul de trei-patru ani; trenurile din Romania nu asigura viteza si confortul masinii
"Merg cu masina. De ce? Din cauza ca trenurile din Romania astazi nu ofera viteza si confortul necesar pentru a inlocui masina. Asta este realitatea si trebuie, dupa parerea mea, sa ducem niste politici care sa schimbe lucrurile", a spus ministrul la emisiunea "Dupa 20 de ani", difuzata duminica de Pro TV, citeaza Mediafax.
Intrebat de unul dintre moderatori cand a mers ultima data cu trenul, ministrul a afirmat: "Cred ca acum trei-patru ani".
Oficialul a aratat ca este foarte important sa se investeasca in mentenanta, pentru a rezolva problemele care pot afecta siguranta transportului feroviar.
Una dintre solutiile adoptate in decursul timpului pentru mentinerea sigurantei a fost scaderea vitezei de circulatie, ajunsa in prezent la un nivel inferior celui din 1940.
"Daca noi vom reusi sa absorbim fondurile europene asa cum trebuie si, de asemenea, vom reusi sa gestionam nu cu management privat, ci cu management performant, companiile din Romania, vom gasi si bani. Eu inca o data va spun ca la sfarsitul mandatului veti vedea daca am gasit bani sau nu. Va garantez ca gasesc", a spus ministrul Transporturilor, solicitat sa precizeze care ar putea fi sursa pentru finantarea investetiilor in reteaua feroviara.
El a aratat ca saptamana viitoare va deveni functional un contract cu Jandarmeria, in contextul problemelor generate de furturile de componente de cale ferata, care impun scaderi de viteza.
Trenul rapid dintre Bucuresti si Constanta a fost scos din luna februarie, pentru ca devenise "mai incet decat un personal", a spus Fenechiu, adaugand insa ca din luna mai se va putea circula din nou spre litoral cu trenul rapid, durata calatoriei fiind de doua ore.
La insistenta moderatorilor, el a adaugat ca este fezabila chiar decalarea termenului pana la finele lunii aprilie.
Pe de alta parte, ministrul a afirmat ca presedintele CA al CFR Calatori, fostul consilier prezidential Alexandrina Gatej, a propus implementarea unui program de transport feroviar "low-cost".
"Vreau sa va spun ca a venit cu o idee si mi-a placut foarte mult - se vede foarte clar ca experienta din managementul privat o ajuta -, aceea de a face un program sa mergi cu 10 lei la mare. Poate e exagerat cu 10 lei.(...) Un gen de low-cost, exact asta mi-a spus, ca va incerca sa studieze politicile de low-cost din aviatie si sa vedem daca nu putem implementa o politica de low-cost si in transportul de calatori, mai ales ca, daca suntem corecti cu noi, ar trebui sa fie cam low-cost transportul nostru de calatori", a spus ministrul.
Intrebat cate mii de kilometri de cale ferata sunt scadente la reparatii in prezent, oficialul a spus ca nu detine date exacte, dar ca in Romania trebuie sa ramana aproximativ 15.000 de kilometri de linie pentru a fi eficienti.
"Noi, la ora actuala, si din nefericire toate guvernele care s-au perindat in 20 de ani in Romania au fost mereu in contratimp cu politicile de dezvoltare ale infrastructurii din Europa si din lume. Cand trebuia sa facem autostrazi, erau unii care spuneau ca n-avem nevoie. Cand trebuia sa dezvoltam calea ferata, nu s-a gandit nimeni, pentru ca se gandeau ca trebuie sa facem autostrazi. Este momentul in care in toata Europa, si in lume, calea ferata se extinde foarte mult, atat pentru transportul de calatori, cat si pentru transportul de marfa, din considerente de mediu, din considerente de eficienta. Ceea ce putem face noi, dupa parerea mea, cu toti banii pe care ii putem atrage de la Uniunea Europeana este sa dezvoltam Coridorul IV, sa-l modernizam. Si asta este obiectivul meu pana in 2016. De la Constanta pana la Arad sa putem merge cu trenul si sa putem transporta marfa cu trenul in conditii de viteza civilizate si pe o linie reabilitata", a adaugat Fenechiu.
Ministrul Transporturilor a opinat ca separarea companiilor feroviare nu a fost "neaparat" o viziune gresita, fiind incurajata in prezent la nivel european, dar masura a fost gresit implementata.
"Eu nu cred neaparat ca a fost gresita aceasta viziune, chiar daca a fost a domnului Basescu. Eu consider ca a fost gresit implementata, pentru ca sa stiti ca daca s-a furat separat, si la CFR Marfa, si la CFR Calatori, si la CFR Infrastructura, nu inseamna ca daca erau in comun nu se fura tot atat sau mai mult. Daca a fost management prost la aceste companii, nu inseamna ca daca erau impreuna era management bun. Noi discutam aici de performanta. Performanta se poate realiza cu oameni care trebuie sa aiba cel putin doua calitati. Sa fie competenti si sa fie corecti", a afirmat ministrul.

Fascinanta legătură dintre spionaj și tehnologie: de la datele stocate în ADN-ul uman, la falsul turn GSM din aeroport care-ți fură informațiile din telefon
Dan Amariei, la 20 de ani de la lansarea albumului Omul cu Șobolani – „Ne punem în cap”: „Existau niște locuri cu un farmec mișto, cum ar fi Lăptăria sau Motoarele, genul de locuri care nu cred că vor mai exista vreodată”
VIDEO REPORTAJ Libearty Sanctuary, cel mai mare sanctuar de urși bruni din Europa/ Care este populația reală de urși? Cât de mare ar trebui să fie ea?
Paradoxul pandemiei: internările s-au prăbușit în 2020, dar numărul infecțiilor nosocomiale a crescut față de 2019 - date oficiale la nouă luni
De ce căutăm urme de viață pe Marte și ce ar însemna pentru omenire dacă le-am găsi
De fapt, cea mai mare parete a clientilor CFR nu pe aceste rute s-au pierdut, ci pe traseele cu navetisti, parte din cauza caderii industriei, parte din cauza conditiilor proaste si concurentei microbuzelor.
Imi e greu sa spun cum va evolua calitatea calatoriei cu Intercity in momentul in care programul low-cot o va face accesibila oricui. Ar fi o masura de bun simt sa se purceada la educarea potentialilor clienti. Si aici intervine o problema cu care se confrunta actuala putere: imaginati-va un spot publicitar in care dl. Fenechiu ii indeamna pe calatori sa se comporte civilizat, respectand conditiile pe care CFR le creaza. Cat de credibil ar fi un asemenea indemn? Parca vad reactia unui client: lasa ma, ce daca mananc eu mamaliga cu ceapa pe tapiteria scaunului, il vopseste Fenechiu si il vinde ca nou.
-toaleta se spală rar, nu prea se alimentează cu apă și n-are hîrtie igienică;
-uși, oglinzi, scaune, panouri, șuruburi nu se repară decît atunci cînd cad;
-zeci de km neîntrerupți de șine sunt întreținuți doar cît să poate trece trenul cu 20 km/h.
*prin hoț mă refer strict la faptul că l-a demis pe Dimitris Sophocleous cînd a deranjat afecerile partidului: http://adevarul.ro/news/eveniment/cum-i-a-sabotat-fenechiu-managerii-privati-cfr-1_516d817f053c7dd83f15aeb8/index.html Despre transformatoare sper să se pronunțe corect justiția.
Plus ca tendinata actuala, in transportul feroviar este exact invers: se mareste viteza, creste siguranta, se mareste confortul, creste calitatea serviciilor pentru a concura cu transportul aerian intern: am fost recent cu trenul de la Roma la Milano(632 km in 2 ore si 55 min). Fotolii din piele, snack gratuit, wi-fi gratis, o adevarata placere. La noi sunt portiuni mari de cale ferata unde se marge cu 10-15 km/h fiindca, altfel, alunaca terenul cu tot tren. Asta ar trebui rezolvat intai.
Poate ideea graita de Fene-P(e)N(a)L-istul e ok, dar asta nu inseamna deloc ca USL are vreun plan pentru CFR Calatori. La fel e si la Ministerele Muncii, Sanatatii, Educatiei, Marilor Proiecte, Apararii, la Primarii, etc. Si pe Prim-minstru il apuca gura sa graiasca idei fara nicio baza. Acestea sunt urmate de fiecare data de retractari sau nuantari...
Atitudinea guvernantilor USL dovedeste ca HABAR NU AU AVUT niciodata ce pot si ce vor sa faca la guvernare si ca abia dupa instalare au inceput sa caute de idei.
Solutii ?!? Planuri?!? Punere in aplicare?!? Rezultate pozitive??!!?? E o cale foarte lunga care se dovedeste imposibila pentru guvernul PSD-PNL-PC.
USL-ul a convins ca nu va putea face altceva decat sa dea din gura si ca se va limita doar la asta.
stiu sigur ca nu pot face nimic, pentru ca nu au bani
dar lanseaza "fumigene": autostrada Tg. Mures - Iasi, trenuri low cost, bla, bla, bla
eu sunt sigur ca Fenechiu n-a mai fost cu trenul de vreo 15 ani, daca zice el 3 - 4...
Vagoane mai putin comode? de personal?
Poate greșesc (și îmi voi asuma asta) dar mi se pare stupid.
Ar putea/ trebui sa se focalizeze pe eficienta, timpi de mișcare, servicii în tren, wireless, flexibilitate la cumparare de bilete, etc.
Pana nu se mareste viteza de circulatie, nu au nicio sansa.
http://worldsupertravel.com/wp-content/uploads/2011/08/overloaded_train_on_bridge_india_delhi.jpg
Domnul Ministru este un mare transformator.
N-am vazut nimic de modernizarea liniilor.
Cred ca furtul de la infrastructura ar trebui sa fie pedepsit mai aspru pentru ca se pune in pericol siguranta oamenilor care folosesc acea infrastructura. Nu e ca si cum ar fura gaina vecinului.