CFR SA este cea mai importanta companie din portofoliul Ministerului Transporturilor, a declarat ministrul de resort, Relu Fenechiu, potrivit caruia planul de administrare propus de fosta conducere a companiei nu avea suficiente obiective concrete si prevedea disponibilizarea a 6.000 de oameni, relateaza Mediafax.

"Nu as dori sa intru foarte mult in amanuntele pentru care a fost respins planul de administrare si implicit a fost demisa conducerea companiei CFR SA. Vreau doar sa va spun ca de la acest plan as fi asteptat mai multe obiective concrete si cu termene de realizare. Vreau sa va spun ca in acest plan nu se vorbea absolut nimic despre fondurile europene din perioada 2014-2020 si despre directiile in care putem sa folosim aceste fonduri. Vreau sa va spun ca in acest plan de administrare nu se vorbea nimic despre modul in care putem face restructurare la compania CFR SA. Se spunea doar ca vor fi disponibilizati 6.000 de oameni, punct.

Vreau sa va spun ca in acest plan nu se vorbea nimic despre Gara de Nord si vreau sa va spun ca sunt multe de spus. Dincolo de asta, trebuie sa stiti ca este o decizie pe care am luat-o, mi-o asum. Consider ca astazi CFR SA este cea mai importanta companie din portofoliul Ministerului Transporturilor si de performanta acestei companii depinde, daca vreti, foarte mult, performanta mandatului meu", a declarat Fenechiu, la emisiunea "Dupa 20 de ani", difuzata duminica de Pro TV.

Fostul director general al CFR SA, Dimitris Sophocleous, a declarat la jumatatea lunii martie agentiei Mediafax ca va reevalua personalul companiei, care se ridica la aproape 28.000 de angajati si pe care il considera ridicat raportat la dimensiunea retelei, urmand ca o decizie de reorganizare sa fie luata dupa discutii cu sindicatele si autoritatile.

CFR administreaza aproximativ 15.000 de km de cale ferata. Fostul sef al CFR nu a avansat atunci o estimare privind numarul de angajati pe care il considera optim, dar a precizat ca raportat la reteaua existenta, numarul acestora este ridicat. El a precizat ca in cazul reorganizarii companiei si disponibilizarilor de personal trebuie sa fie luate in calcul salariile compensatorii, reformarea personala sau alte beneficii.

AGA CFR a respins, luni, planul de administrare propus administratorii in functie si a numit un nou CA, din care fac parte Sorin Mindrutescu (CEO Oracle Romania), Peter Weiss (fost sef la Bancpost si RBS Romania) si George Micu (fost director general al CFR Marfa), alaturi de Florian Raimund Kubinschi (vicepresedinte executiv al Nextebank) si Enache Jiru (secretar de stat la Finante), administratori si in fostul CA. Noii administratori l-au numit pe Micu in functia de director general, el intrand recent si in Consiliul de Administratie al CFR Calatori.

Dupa respingerea planului, Sophocleous a anuntat ca demisioneaza. Fosta conducere a CFR SA, selectata la inceputul acestui an, in urma unui proces de recrutare a managementului privat, a acuzat factorul politic ca este "disperat" sa nu piarda controlul unei companii de stat si a finantarilor europene.

Din fostul CA mai faceau parte, in afara de Sophocleous si cei doi care au ramas, Lucian Isar (presedinte) si Danut-Leonard Sandu.

Fenechiu a afirmat ca fiecare domeniu trebuie condus de profesionisti, si nu de "politruci", dar a mentionat ca in cazul fostei conduceri CFR nicio persoana avea experienta in sectorul feroviar.

El a spus ca in cazul CFR, cel mai important lucru este siguranta feroviara, pentru care nu s-a facut "absolut nimic" in ultimele trei luni, iar daca situatia ar fi continuat, putea deveni "o mare problema".

"Daca, Doamne fereste, maine se intampla ceva pe liniile ferate din Romania, nu va fi responsabil un manager privat, ci va fi responsabila tot clasa politica din Romania", a adaugat ministrul Transporturilor.

Fenechiu a lasat sa se inteleaga ca se va implica si va fi "un jucator", termen folosit de unul dintre moderatori, si in alte cazuri, nu doar al CFR.

"Trebuie sa stiti ca eu am venit sa conduc Ministerul Transporturilor si nu voi sta de-o parte, sa ma uit si sa spun "nu ma intereseaza nimic, pentru ca este management privat". (...) Aveti incredere ca voi fi ("jucator", n.r.). Dar toate lucrurile pe rand, asa. Nu le pot face pe toate o data, dar le voi face pe rand si bine", a mai spus ministrul.

  • Relu Fenechiu, despre privatizarea CFR Marfa: Cu 49% din actiuni, statul poate opri vanzarea companiei la fier vechi

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a mai afirmat ca dupa cedarea a 51% din actiunile CFR Marfa statul roman va putea impiedica vanzarea companiei la fier vechi, iar conditiile restrictive impuse in caietul de sarcini nu vor permite inscrierea la licitatie a unor "geambasi".

"Aici statul roman are 49% din actiuni. Cu 49% din actiuni poti oricand sa opresti pe cineva sa vanda la fier vechi, si suntem totusi in Romania, si este statul roman. (...) Daca este rea-vointa, daca este vorba de mita, de spaga, de interese, se poate intampla orice si cu o companie din Romania, pentru ca, haideti sa fim seriosi, astazi noi putem spune ca am vandut compania la fier vechi, atat timp cat 2 miliarde si ceva de lei sunt datorii. Aceste datorii au fost create, cum am spus, datorita slabei performante a celor care au condus-o si hotiilor", a spus oficialul, la emisiunea "Dupa 20 de ani" difuzata de Pro TV, citeaza Mediafax.

Fenechiu spune ca si-ar dori ca privatizarea sa fie realizata cu o companie care sa dezvolte transportul feroviar de marfuri in Romania.

"Nu va putea veni un geambas de fier vechi pentru ca noi am pus niste conditii restrictive in acest caiet de sarcini, pentru ca dorim sa vina o companie care sa dezvolte CFR Marfa, nu sa o duca la fier vechi. (...) Trebuie sa aiba 10 milioane euro in cont numai pentru a fi acceptat la privatizare, trebuie sa aiba scrisoare de confort pentru toata suma minima de 180 de milioane de euro, cat este suma de pornire", a aratat ministrul Transporturilor.

In plus, investitorii interesati trebuie sa aiba afaceri anuale de 300 milioane euro si experienta seminificativa in domeniu.

Ministrul Transporturilor spune ca statul nu mai poate transforma CFR Marfa intr-o companie profitabila, in contextul in care compania are in prezent datorii de 2,3 miliarde lei, din care 1,5 miliarde lei catre stat, si active evaluate la aproximativ 1,3 miliarde lei. Stergerea datoriilor companiei nu poate fi realizata decat in cazul privatizarii.

Pe de alta parte, Fenechiu a reiterat ca nu a fost de acord cu privatizarea companiei, dar ca aceasta a fost impusa de acordul financiar incheiat de Romania cu FMI, BM si CE.

"Eu nu am vrut sa o scot nici sub acest acord, nu stiu daca stiti istoria. Era in fata mea reprezentantul FMI, m-am uitat in ochii lui si l-am intrebat: "Scuzati-ma, dumneavoastra, in tara de unde veniti, statul dumneavoastra are o companie de transport marfa?". Si mi-a zis "Da". Si l-am intrebat: "De ce nu ne lasati si pe noi romanii sa avem propria noastra companie de transport marfa, cum au toate tarile din Europa, sau aproape toate"? Si mi-a raspuns (...) ca de cativa ani de zile guvernele care s-au perindat promit FMI si organizatiilor internationale ca vor aduce conduceri performante care vor reabilita aceste societati. "Si de fiecare data cand am venit am gasit mai rau, nu mai bine". (...) A fost o cerinta imperativa, in conditiile in care nu rezolv aceasta problema pana in luna mai, nu putem prelungi acordul stand-by cu Fondul Monetar International", a explicat Fenechiu.

Ministrul a afirmat ca a incercat sa negocieze pe aceasta tema, iar discutiile cu reprezentantii FMI au fost "chiar dure". "Credeti ca nu am capacitate de negociere? Sau credeti ca i-am iertat vreo clipa? Sa stiti ca nu sunt cel mai comod interlocutor al institutiilor internationale din cauza ca eu de regula nu le spun ce vor ei sa auda, ci le spun ce cred eu, si din cauza asta chiar am anumite probleme. Dar de fiecare data le voi spune ce cred eu, pentru ca asa cred ca este important", a spus ministrul.

Fenechiu adaugat ca privatizarea a fost necesara si pentru a nu se ajunge in situatia unor penalizari pe fondurile europene. "Dupa cum stiti, eram amenintati si cu pierderea a 10% din fonduri in cazul nerealizarii acestei chestiuni. (...) Pozitia lor initiala a fost privatizare totala. Eu am reusit, si prin ceea ce am facut din punct de vedere financiar si legal, legislativ, sa vindem doar 51% din companie, ceea ce de fapt inseamna o asociere, nu inseamna neaparat o vanzare totala", a continuat ministrul.

Fenechiu a anuntat in februarie noua conducere a CFR Marfa, formata din economisti, ingineri si juristi, despre care a spus ca nu vor avea contributii directe in privatizare dar ar trebui "sa mai repare ceea ce se mai poate repara" in activitatea companiei.

"Pentru mine, managementul performant de la CFR Marfa este o experienta placuta, pentru ca, vreau sa va spun ca intr-o luna si ceva de cand sunt acolo au reusit sa castige la licitatie primele doua contracte. De ani de zile CFR Marfa nu a mai castigat niciun contract. Paradoxal, pierdea toate licitatiile la care a participat, in favoarea unor companii private, si ceea ce este si mai important este ca cele doua contracte le-a castigat, le-a preluat de la alte companii, deci si-a marit portofoliul", a spus ministrul.

Compania CFR Marfa a anuntat vineri ca Aysun Mustafa si-a dat demisia din functia de presedinte si de membru al Consiliului de Administratie in data de 3 aprilie 2013, respectiv 10 aprilie 2013, din motive personale. El a fost inlocuit de administratorul Liviu Radu in aceasta pozitie.

In afara de Aysun Mustafa, restul administratorilor numiti la vremea respectiva sunt Alexandru Dragos Draghici (jurist), cu experienta managementul unor companii nationale si multinationale, Liviu Radu (inginer), Bogdan Constantinescu (economist), Dan Constantinescu (inginer), Ionut Georgescu (jurist) si Dan Belcea (economist). Draghici este si directorul general al companiei.

Privatizarea CFR Marfa este unul din angajamentele asumate de Guvern prin acordul cu FMI.

Licitatia pentru pachetul de 51% din actiunile CFR Marfa va porni de la un pret de 180 milioane de euro, iar castigatorul licitatiei va fi stabilit la jumatatea lunii iunie.

Procedura va avea trei etape - precalificare, negociere pe baza de oferte preliminare si neangajante, respectiv licitatie cu oferta in plic.