Ministrul Justitiei Robert Cazanciuc a declarat vineri seara, in cadrul emisiunii Telejurnal de pe TVR 1, prezentata de Mihai Radulescu, ca principalul obiectiv al mandatului sau il reprezinta un raport pozitiv pe Mecanismul de Cooperare si Verificare (MCV) la finalul acestui an, el declarandu-se "extrem de increzator" ca acesta poate fi obtinut. Ministrul a mai anuntat ca saptamana viitoare va avea discutii cu sefii Parchetului General, DNA si DIICOT pentru a face propuneri pentru ocuparea si celorlalte functii din parchete ramase libere.

Declaratiile lui Robert Cazanciuc:

Despre posturile de conducere neocupate din Parchete

  • Saptamana viitoare voi avea discutii cu procurorul general, cu sefii de la DNA si de la DIICOT, pentru a face propuneri de numiri in vederea ocuparii acestor functii libere in momentul de fata. Propunerile vor veni de la cei trei sefi de Parchete numiti recent.
  • (La DNA se vor califica cei din DNA sau si din afara?) Se vor califica toti cei care au experienta in lupta impotriva coruptiei sau a crimei organizate, toti cei care pana in momentul de fata au demonstrat ca sunt procurori onesti, buni profesionisti, care au o capacitate de a gestiona o functie de conducere si de a face echipa cu cei deja numiti.
  • (Premierul Victor Ponta spunea ca unul dintre motivele pentru care v-a numit ministru este acela ca sunteti o fire neconflictuala. Ce le raspundeti acelora care se tem ca veti fi la fel de neconflictual si cu politicienii in culpa?) Nu este rolul ministrului sa aiba conflict cu cineva, rolul ministrului este de liant intre sistemul judiciar si decidentul politic. Rolul meu este de a face cunoscut la nivelul deciziei politice nevoile sistemului judiciar. Am discutat cu colegii mei destul de deschis - procurori, judecatori - in cadrul CSM si mi-au spus ca rolul meu acesta este in principal, si de a veni cu solutii pentru nevoile sistemului.

Despre implementarea Codurilor din justitie

  • (Care sunt primele nevoi ale sistemului si care sunt primele solutii pe care le aveti in vedere?) Discutam de resurse materiale si resurse umane. Discutam despre un proiect unic pana la urma in istoria recenta, si anume implementarea a patru Coduri. Discutam de peste 100 de milioane de euro necesari pe trei ani de zile pentru implementarea Codurilor - judecatori, grefieri, o nevoie de pregatire profesionala. Va fi extrem de important startul in aplicarea Codurilor. Procurorii si judecatorii sa inteleaga toti spiritul unei modificari, aceste Coduri aduc institutii noi, ele trebuie foarte bine intelese in asa fel incat atunci cand vor intra in vigoare fiecare sa stie exact ratiunea unui text de lege, in asa fel incat sa-l aplice unitar. Sa nu dam senzatia ca sunt solutii diferite intr-o parte sau alta, creand astfel perceptia ca ar putea sta altceva in spatele unei decizii a unui judecator sau procuror.
  • Este pus la punct un plan de implemtare a acestor Coduri, au fost luate deja prime masuri, s-au suplimentat bugete de personal, va fi nevoie in continuare de suplimentarea bugetelor pentru instante si parchete, pentru dezvoltari de infrastructura, mai ales la instante.
  • Am facut cunoscute aceste probleme la nivelul Guvernului si avem suficienta incredere in ceea ce premierul a declarat pana acum, ca prioritatile justitiei vor fi si prioritatile Guvernului.

Despre increderea in justitie

  • Discutand despre incredere in justitie, pornim din start pe -50%, pentru ca de regula una din parti este nemultumita de o solutie. Deciziile procurorilor si judecatorilor evident contribuie la cresterea increderii, dar discutam si de multi alti factori, pana la sistem si dupa. Discutam de dezbaterile din mediul politic legate de justitie, discutam despre un cadru normativ care de multe ori contribuie la o incarcare artificiala a instantelor si parchetelor, legi insuficient elaborate, legi care au nevoie de foarte multe ori de norme de aplicare, o anumita incoerenta care poate sa contribuie la o gresita aplicare a legii.
  • Am avut deja contacte cu parlamentarii, dar si cu judecatorii. La Tribunalul Bucuresti, le-am cerut judecatorilor sa-mi transmita ori de cate ori constata, sa spunem, cauze cu repetitie. Daca constatam o cauza cu repetitie, sa nu asteptam sa incarcam un an de zile instantele cu acelasi tip de cauza, sa sesizam Ministerul Justitiei, pentru a avea o solutie la o problema normativa.
  • (Incepe sa fie recunoscuta si in justitia romana valoarea de precedent a unui caz judecat?) Nu, de a atrage atentia ca undeva o norma a fost gresit elaborata si conduce la incarcarea unor instante cu anumite cazuri. Este datoria Ministerului Justitiei de a pune pe masa Guvernului proiecte care sa reglementeze situatii ce pot incarca artificial instantele de judecata.
  • (Ce garantii sunt ca acest compromis pe numirea procurorilor sefi nu le asigura linistea politicienilor?) Eu am intrat la Ministerul Jutitiei pe o procedura in derulare, nu am participat la nicio forma de compromis. Cred ca cei sase numiti au o carte de vizita profesionala care poate sa reprezinte o garantie ca nu vor avea alt crez decat acela de aplicare cu fermitate a legii, si nu e doar un slogan. De aici incolo procedura de numire este bazata, ca si pana acum, strict pe lege. Ministrul Justitiei face propuneri, dupa consultare, cum spuneam, saptamana viitoare, cu cei trei procurori sefi deja numiti, selectand procurori cu experienta, capabili sa faca acestor pozitii neocupate.

Despre raportul MCV

  • Principalul obiectiv al mandatului meu il reprezinta un raport pozitiv la finalul acestui an. Sunt multe lucruri de facut pe MCV, de aceea astazi au fost invitate institutiile cu atributii in realizarea acestui mecanism. Ceea ce le-am cerut astazi colegilor mei a fost o implicare practica in solutionarea fiecarui angajament.
  • Dar dincolo de realizarea acestor angajamente, acest MCV reprezinta pana la urma un parteneriat pe care noi il avem cu Bruxelles-ul; discutam de o relatie de incredere pe care trebuie sa o construim cu Bruxelles si aici avem lucruri de facut, mai ales pe MCV. Le-am spus colegilor astazi, celor zece institutii prezente la intalnire, ca nu suntem intr-o competitie, nu alergam pe culoare diferite, nu trebui sa ajungem unii inaintea altora la Bruxelles, e un obiectiv comun un raport de tara bun acum la finalul anului si acest lucru trebuie facut impreuna si nu unii impotriva altora.
  • (Ce sanse ii dati de realizare acestui obiectiv?) Suntem pe un trend pozitiv si sunt extrem de increzator ca putem obtine un raport pozitiv la finalul anului.