Omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul companiei Grupul Feroviar Roman (GFR), care a castigat licitatia pentru privatizarea CFR Marfa, a fost invitat joi seara in cadrul emisiunii "Prim Plan" de pe TVR 1, moderata de Mihai Radulescu. Acesta a declarat ca are o parte din suma licitata pentru CFR Marfa, dar ca marea majoritate a banilor vor veni din credite. El a explicat ca daca nu va plati acesti bani, risca sa piarda 28 de milioane de euro, banii ceruti drept garantie de catre comisia de privatizare.

Gruia Stoica la TVRFoto: Captura TVR1

Declaratii Gruia Stoica:

  • GFR a avut rezultate destul de bune, atat in tara cat si in afara.
  • (Veti putea plati cei 200 de milioane de euro in maximum 2 luni?) Forbes confirma o avere de 400 de milioane de euro, eu va spun ca avem active de peste 400 de milioane; GFR este bancabil, am vorbit cu institutii financiare externe, nu neaparat din tara, si exista acesti bani.
  • Daca eu nu voi plati acesti bani, riscul este sa pierd 28 de milioane de euro - 10 milioane din scrisoarea de garantie pe care am depus-o la Ministerul Transporturilor si urmeaza sa facem un cont escrow de 18 milioane de euro. Nu cred ca as fi putut sa risc 28 de milioane de euro de dragul de a lua un trofeu.  
  • (Ce sunt cei 18 milioane de euro?) Comisia de privatizare, tocmai din acest motiv, sa nu ajung in situatia de a nu plati, a cerut inca o garantie, sa demonstram ca avem acesti bani. (Pana cand?) In 30 de zile.
  • (Din cei 200 de milioane, cati sunt ai dvs si cati sunt din surse bancare?) Traiam in Romania, nu cred ca cineva are 200 de milioane euro cash in acest moment. Am o parte din bani, pentru ca nicio banca institutie financiara externa sau fond nu poate sa-ti dea toti acesti bani. Avem o parte din bani, dar marea majoritate vor fi din creditari.
  • (Daca aveti banii, de ce ati mai facut solicitarea de esalonare a platii?) N-am cerut rate ca si cum iti platesti masina, acolo este o clauza - si am auzit in ultima perioada ca ar fi o problema cu CE - am vrut sa ne asiguram ca vom face aceasta plata pe masura asigurarii de catre comisie ca vom duce pana la capat acea stergere a datoriilor prin conversie de actiuni.
  • (Ati simtit ca autoritatile sunt sub presiune, pentru ca se apropia scadenta impusa de FMI, si ati vrut sa scoateti maximum din aceasta situatie?) Si eu sunt cetatean al acestei tari si am fost foarte atent la acest element, am luat in calcul si acest element privind negocierile cu FMI si cu Banca Mondiala.
  • (Despre conversia datoriilor in actiuni. Stiati de ea inainte, erati informat?) Toata lumea stia de aceasta conversie, s-a vorbit si in presa, s-a vorbit si in timpul negocierilor. Da, am stiut. Am semnat un contract de confidentialitate si a trebuit sa ma incadrez in acest contract.
  • (Ce spuneti de acuzele celorlalti participanti la licitatie?) Am evitat sa ascult acuzele celorlalti pentru ca n-am vrut sa-mi creez o stare negativa. (Au spus ca n-a fost transparent si ca dvs ati avut informatii din interior, cumva o pozitie privilegiata) Cu siguranta nu am avut aceste informatii, altfel astazi n-as fi negociat 9 ore, probabil ca oferta mea ar fi fost cu totul alta daca aveam informatii.
  • (In ce stare de spirit sunteti acum, ati alergat dupa o miza importanta, stiti ce ati luat?) Exista un sentiment de satisfactie, dar in acelasi timp combinat cu teama, pentru ca CFR Marfa nu este o societate usor de adus la un nivel de profitabilitate, urmeaza sa luam niste decizii destul de grele. Stim ce am luat si ne-am asumat aceasta responsabilitate.
  • (E nevoie de restructurare acolo?) Cu siguranta in anumite puncte e nevoie de restructurare. Dar eu nu ma gandesc strict la restructurare, eu as vrea sa gasim solutii impreuna cu Ministerul Muncii si cu sindincatele, sa vedem ce putem face sa nu dam oamenii afara. Nu este intentia mea primordiala de a da oamenii afara, nu vrem sa cream probleme sociale si m-as bucura enorm sa gasim impreuna cu Ministerul Muncii o solutie prin care sa le dam de lucru altceva.
  • (Cati oameni sunt la CFR Marfa?) 10.800. Si 9.000 in grupul Grampet, in total sunt 20.000 de oameni.
  • (Cota de piata a CFR Marfa in momentul de fata?) 45-46%. Eu am o cota de piata 34-35%. Aproape 80%. (N-aveti probleme cu legislatia anti-monopol avand 80%?) Dar nu ne raportam strict numai pe calea ferata. Pe auto se transporta in acest moment 240 milioane de tone, iar pe calea ferata doar vreo 50 milioane de tone. De asemenea, ar trebui sa ne raportam la coridoarele europene si nu neaparat strict loco pe calea ferata. Mai mult, exista in Romania si DB Schenker, are filiala, exista si Rail Cargo, de curand am inteles ca au intrat si cei din Polonia de la PKP.
  • Deci nu cred ca se poate refuza acest lucru, dar cred ca va fi o aprobare conditionata de anumite lucruri. Chiar si in timpul negocierilor s-a pus problema depourilor si avem un timp pentru a vinde sau a gasi o solutie prin care sa beneficieze toti concurentii din Romania de acele depouri. 
  • (Care sunt planurile de rentabilizare a companiei?) Eu cred ca numai prin sinergiile cu Grupul Feroviar putem s-o aducem la un grad de profitabilitate de cel putin 5% si, daca tot s-a reusit sa se stearga aceste datorii, nu mai are o presiune de a-i creste mai ales dobanzile si penalitatile.
  • Exista o supradimensionare de personal, dar nu atat de mare cum se vehiculeaza. O prima masura am vazut ca a luat-o deja mnistrul Transporturilor, un program de salarii compensatorii pentru 1.000 de oameni. Posibil inca 500 cred ca mai e necesar dupa aceasta restructurare.
  • (Ceilalti 200 mil. euro angajamente de investitii, despre ce investitii este vorba?) Vagoane. Sunt vagoane foarte vechi si vom cumpara noi, unele le vom moderniza; din cele 38.000 de vagoane inteleg ca numai 25.000 pot fi functionale. Noi avem fabricile de vagoane, la Simeria, Electroputere, de asemenea avem Reloc Craiova unde reparam si modernizam locomotive. Va spun in premiera, in toamna avem de gand sa scoatem prima locomotiva romaneasca de dupa anii '90, la Reloc Viitor Electroputere Craiova.
  • Toate societatile pe care le-am cumparat de 13 ani le-am adus la profit. N-am nicio datorie. In perioada de criza am platit peste 200 de mililoane de euro la bugetul de stat.
  • In Bulgaria suntem al doilea operator feroviar, in Ungaria la fel, iar in Austria avem licenta de transport. Croatia ramane un obiectiv pentru GFR, dar in Croatia nu ni se cer bani, ci trebuie sa ne asumam o datorie. Am iesit din tara pentru ca am vrut sa aratam ca se poate poate opera si in afara Romaniei.