Premierul Victor Ponta a declarat joi seara, intr-o emisiune la Digi24, ca informarea despre Romania privind Mecanismul de Cooperare si Verificare (MCV), facuta in cursul zilei de Comisia Europeana, a prezentat o pozitie "extrem de pozitiva", respectiv ca tara noastra "a facut progrese in toate directiile", el calificand totodata drept "o mica petarda" informatiile aparute in presa potrivit carora CE a atentionat Guvernul roman ca planul pentru bani europeni este incoerent si fara prioritati clare.

HotNews.roFoto: Hotnews

Declaratiile lui Victor Ponta:

Despre avertizarea CE privind Acordul de Parteneriat si informarea pe MCV:

  • E o mica petarda, am vazut ca se practica chestia asta. Astazi, de fapt, a fost o singura prezentare despre Romania facuta de Comisia Europeana, cea referitoare la MCV. Si pentru ca acolo pozitia Comisiei si a statelor membre a fost extrem de pozitiva, ca Romania a facut progrese in toate directiile, trebuia gasit ceva cu care sa acoperim.
  • Informatia e venita pe surse. Daca va uitati in stire nu vedeti de la cine e scrisoarea, totul e pe surse. Am verificat imediat, pentru ca eu nu primisem niciun fel de scrisoare, l-am intrebat pe dl Teodorovici.
  • Pana in luna octombrie, nu doar noi, statele membre trebuie sa trimita la CE proiectul de Acord pentru 2014-2020. Ministrul Teodorovici, tocmai pentru ca noi am avut in trecut probleme cu capacitatea administrativa, cu modul de intocmire, nu o data, ci de doua ori a trimis niste idei, proiecte, a primit observatii, le-a inclus, a trimis din nou si asa va face si in continuare, pana in luna octombrie.
  • Comisia a laudat numirile la Parchete. Eu vorbesc de prezentare, in plen s-au facut referiri pe larg la Romania si s-a atras atentia ca va ramane Comisia atenta pe procesul de modificare a Constitutiei. Dar pe toate punctele, cele sase tari, intre care si Olanda - care au luat cuvantul, ca nu au vorbit toate - toate au spus: da, apreciem, s-au facut progrese, sa se pastreze ritmul.
  • Eu din cate stiu, si vorbesc cu presedintele Barroso, cu comisari europeni, lucrurile au fost apreciate. Daca vorbim de 2014-2020, evident ca va fi o procedura laborioasa.
  • (Despre fondurile europene) Rata de absorbtie cand am preluat guvernarea era de 7,3%, astazi este de 21%. Eu n-am crezut in acea cifra avansata de ministrul Teodorovici, de 50% pana la sfarsitul anului, dar acum, cand am vazut totusi ca in cateva luni am triplat, ceea ce n-am reusit in sase ani, incep sa cred ca s-ar putea sa nu fi fost chiar prea ambitios.

Despre condamnarea ministrului Relu Fenechiu:

  • (Despre nominalizarea lui Ovidiu Silaghi la Transporturi) Marti am vorbit cu presedintele, mi-a spus ca pana la sfarsitul saptamanii isi va spune punctul de vedere. Stiti foarte bine, conform deciziei Curtii Constitutionale, poate sa refuze. Eu as vrea sa evitam momentul in care propun un ministru si-l refuza presedintele. Nu s-a intamplat, desi am avut relatii destul de furtunoase in anumite perioade. Am preferat sa-l informez eu si sa astept punctul de vedere al presedintelui. Sper sa fie pozitiv, daca nu va fi pozitiv, in mod sigur trebuie sa facem o alta nominalizare.
  • (Credeti ca presedintele va accepta nominalizarea lui Silaghi?) Nu vreau sa anticipez. (Ce se va intampla daca va refuza?) Probabil ca voi face o alta nominalizare. Retin insa din decizia CCR ca presedintele poate refuza o data, dar justificat. Si sigur ca avand in vedere decizia Curtii de Apel, eu nu cunosc un alt impediment pentru dl Silaghi, de aceea nu am refuzat propunerea colegilor de la PNL.
  • (Despre plecarea din guvern a ministrilor urmariti penal) Poate ca trebuie stabilit in lege care e limita: daca un procuror te acuza, are pana la urma aceeasi valoare juridica cu apararea avocatului. Daca zici "imediat ce te acuza un procuror", o sa te trezesti la un moment dat ca trebuie sa faci schimbari in fiecare zi. Insa in momentul in care ai o hotarare a unui judecator, chiar daca nu este definitiva, in cazul dlui Fenechiu nu e definitiva, in acel moment nu mai poti sa ocupi nicio functie publica. Eventual in cazul in care esti achitat ulterior intr-o cale de atac, sa revii in functie. Eu cred ca e bine sa avem niste reguli clare privind acuzatiile de coruptie.
  • (Ati mai accepta in Guvern o persoana care are probleme cu justitia?) Nu stiu. Sigur ca am ezitat mult inainte sa-l numesc pe dl Fenechiu, dar nu regret ca l-am numit. Pentru ca daca era achitat, cred ca aceste discutii nici nu existau. (Dar nu a fost achitat...) De aia l-am si revocat imediat.
  • (Cum credeti ca se va reflecta condamnarea lui in raportul MCV?) Nu cred ca se va reflecta, raportul MCV nu e o carte de istorie sau un editorial in ziar. Faptul ca imediat dupa ce a aparut condamnarea ministrul respectiv a plecat din functie e o normalitate.
  • Numele lui Relu Fenechiu nu a fost invocat la MCV. Este un ministru care a suferit o condamnare, la o ora a fost revocat si situatia este foarte clara.

Despre Planul national de investitii:

  • Sunt investitii in derulare, unele dintre ele s-au facut. Vorbesc despre proiecte concrete si certificate, nu simple intentii. Miliardul de dolari de la KazMunaiGaz e o realitate.
  • Ce am incercat prin acest plan: am vrut sa arat ca exista o viziune economica pe mai multi ani. Am vrut sa arat ca sunt capabil si am curajul sa deblochez lucruri care sunt foarte mult intarziate - Petrom, Rosia Montana, Chevron.
  • (Despre criticile sefului statului privind vizitele in strainatate) Daca cineva ia in serios ce a zis presedintele, se creeaza o imagine foarte proasta pentru Romania. Presedintele a zis atunci ca n-am avut mandat. Daca n-ar fi iesit si dl Boc sa ma acuze de acelasi lucru, nu as fi avut curiozitatea sa caut in arhiva Guvernului si sa vad cate mandate a primit el sau Tariceanu. Va spun eu: zero. Pentru ca niciodata un prim-ministru nu cere mandat de la un presedinte ca sa faca o vizita in strainatate.
  • Presedintele a spus atunci niste lucruri pe care probabil le regreta. Va spun sincer, si sa n-o luati ca lauda de sine, la trei luni dupa ce se instaleaza noua conducere in China, sa primesti un prim-ministru din Europa - si la Beijing toata lumea vrea sa mearga, nu doar Romania - a fost un semn extraordinar de prietenie, de deschidere pentru Romania. Eu l-as fi laudat daca reusea sa mearga la trei luni dupa sa se vada cu presedintele si premierul Chinei, l-as fi laudat sincer. Presedintele normal, fiind mai in varsta, ma vede pe mine mai tanar, nu-si poate stapani... (E un fel de gelozie?) Chiar asa a fost. Mi s-a parut amuzant ca presedintele a spus ca se vede mai bun decat mine.
  • In mod sigur vor creste investitiile in partea a doua a anului. (Cu cat?) Nu vreau sa dau estimari. Le adunam la sfarsitul anului. 
  • Azi am discutat cu o mare banca europeana, cu o companie de telefonie mobila, investitiile de la Ford continua. Sigur ca nu poti sa te bucuri foarte mult, ca uneori e vorba de investitii greenfield, alteori e vorba de relocari. Dar Romania trebuie sa fie competitiva chiar si in interiorul UE.
  • (Ati spus 50.000 de locuri de munca pana la sfarsitul anului. In ce domenii?) Energie, productie, agricultura, servicii, IT. 
  • (Despre declaratia privind bancile) CEC ar putea sa faca mult mai mult decat face acum. Toate companiile si in special IMM-urile se plang de lipsa creditelor. Bancile au cazut cumva in extrema cealalta, foarte greu mai dau acum un credit. Si aceasta constatare a mea era legata de unul din motivele fundamentale pentru care vrem sa avem un nou acord cu FMI, sa ne imprumutam de la BERD, BEI mai ieftin, sa nu iau bani din bancile comerciale romanesti, sa las mai mult pentru mediul privat.
  • (Despre recapitalizarea CEC) Da, aici ar fi o problema cu Comisia Europeana. Eu cred ca, fara a fi un specialist, ca CEC-ul, care are si acum cea mai dezvoltata retea in teritoriu, inca nu este suficient de dinamica. Eximbank si-a facut datoria pana acum si sprijina exportatorii romani. De fapt asta a fost ideea pastrarii Eximbank si CEC. As vrea sa vad CEC-ul cu mai multe instrumente pentru fermieri si IMM-uri.
  • (Ati cerut sau nu derogari de la FMI?) Nu. Marea problema este ca atunci cand cineva vrea sa-ti gaseasca nod in papura, iti gaseste. Eu am avut pe lista de prioritati Transgaz, privatizarea CFR Marfa. Le-am facut pe toate, pentru ca altfel nu declara FMI acordul incheiat cu bine. Este vorba despre niste parametri macroeconomici care nu tin de Guvern, ci de Banca Nationala, nu s-au indeplinit cum era previzionat. Important este ca actuala negociere se poarta de pe cu totul alte pozitii. Avem nevoie de un nou acord, dar acum lucrurile merg in directia reformelor structurale.

Despre proiectul Rosia Montana:

  • Dupa toate negocierile, s-au schimbat garantiile de mediu, s-a schimbat participatia statului roman, s-a schimbat nivelul de redevente. Insa eu nu vreau aici sa spun ca e bine sau e rau, ci ca de 13 ani tinem un proiect fara sa spuna Guvernul "alba" sau "neagra". Mai mult, cei de acolo ne dau in judecata si probabil ca vor si castiga despagubiri.
  • Motiv pentru care Guvernul va trimite proiectul de lege in Parlament, care va decide daca se face sau nu se face. Si atunci discutia e inchisa.
  • (Parlamentul ar putea decide altceva decat se decide in Guvern?) Da, pentru ca este o problema atat de dezbatuta. Eu, de exemplu, nu le voi cere membrilor PSD "votati disciplinat". Eu nu voi vota pentru acel proiect, am propriile mele convingeri si nu mi le-am schimbat. Insa cred ca am datoria ca prim-ministru sa nu stau cu proiectul in sertar, cum au stat atatea guverne, ci sa-l punem pe masa. Nu exista autoritate deasupra Parlamentului. Daca Parlamentul va decide sa-l respinga, s-a inchis problema.
  • Avizul de mediu va fi incorporat in proiectul de lege. Se va specifica situatia actuala, ceea ce a negociat Guvernul.
  • E o decizie mult prea importanta ca sa si-o asume un director, un ministru sau chiar un prim-ministru. Sunt anumite realitati care depasesc Guvernul, nu le poate decide numai el singur. Autoritatea suprema este Parlamentul, singurul loc in care se poate lua o decizie legitima.

Despre gazele de sist:

  • (Acum un an erati impotriva. Ce s-a schimbat?) Ce s-a schimbat in toate tarile europene. La Consiliul European pe energie, cu doua-trei exceptii notabile, cam toate tarile s-au declarat neutre, daca nu in favoare. In favoare s-au declarat Romania, Polonia si Lituania, care vad in problema gazelor nu doar ce tine de ideea asigurarii unei energii ieftine, ci de a nu mai depinde de importurile din Rusia.
  • E important pentru noi sa avem energie ieftina si sa nu mai depindem de importurile din Rusia. Problema este ca tarifele sunt diferentiate. Fiecare tara are alt tarif la gazul din Rusia. Romania are obligatia sa faca cercetare in Marea Neagra. In faza de explorare nu se foloseste niciun fel de tehnologie de fracturare hidraulica. Lucrurile trebuie explicate, discutate, dar la un moment dat trebuie luata o decizie.

Despre interceptarea cartelelor pre-platite:

  • E o furtuna in paharul cu apa. Am vazut titluri voit confuze. Oamenii cu mintea la ei stiu ca de interceptat, cu mandat de la judecator, se intercepteaza si astazi. Daca judecatorul da voie, se intercepteaza si o cartela pre-platita.
  • Ceea ce s-a discutat inca de anul trecut si s-a si decis in CSAT, problema e aplicarea, pentru ca nu e asa simpla. Este un sistem care in acest moment exista in 17 tari europene deja. Stiti foarte bine, daca te duci in Franta, in Germania, in Italia, in Spania, in Bulgaria, Ungaria si vrei sa-ti cumperi o cartela pre-pay trebuie sa arati un document si sa ti se inregistreze numele. Deci sistemul exista.
  • Ceea ce insa s-a decis in CSAT-ul de anul trecut si tot cautam o solutie de punere in aplicare este cum sa facem practic. Acum avem deja, daca nu ma insel, 12 milioane de cartele si e imposibil sa spui: toti care aveti cartele pre-platite veniti acum sa va inregistrez. In al doilea rand, problema este sistemul de desfacere. Acum cartelele se vand in toate chioscurile. Practic trebuie sa ii spui fiecarui vanzator de la chiosc sa aiba un sistem prin care sa inregistreze. In al treilea rand, e eficienta reala. Noi avem o problema de aplicare.
  • De ce a vrut dl Ghita sa fie mai interesant, de ce s-au trezit unii sa critice, e farmecul politicii romanesti. De anul trecut am tot cautat solutii efective de aplicare. Acum n-avem nicio solutie cu cele 12 milioane de cartele. Eventual putem sa aplicam pe viitor, sa fie inregistrat fiecare cumparator. In momentul acesta nu avem solutii practice.
  • Cei care au iesit sa critice banuiesc ca au abonament. Cartelele pre-platite sunt in general ale tinerilor, ale celor cu venituri mai reduse. Fiul meu are 11 ani, are o cartela pre-pay, ca sa nu vorbeasca toata ziua la telefon. Dar, de asemenea, cartelele pre-pay sunt folosite in scopuri infractionale. Or, nu e nimic rau daca fiul meu la 11 ani vrea o cartela pre-pay, sa mearga cu mine sau cu mama lui sa se noteze a cui e cartela. Daca face o gluma proasta si suna la 112, e bine sa stim cine a facut gluma.
  • De aceea zic ca a fost o furtuna intr-un pahar cu apa, se linisteste repede.

Despre referendumul pentru modificarea Constitutiei:

  • Este o decizie pe care nu am luat-o si o vom lua probabil la sfarsitul lunii august. Sunt doar trei variante. Prima, sa-l facem in acesta toamna, dar exista riscul de a nu avea 50% prezenta. A doua, odata cu europarlamentarele, dar nu cred ca este o idee buna, pentru ca ideea de a cupla un referendum odata cu alegerile europarlamentare inseamna sa acoperi total un subiect important, care este cel al prezentei noastre in Parlamentul European.
    Si a treia varianta, spre care eu personal inclin, dar nu pot sa va spun daca va fi decisa sau nu, este de a avea referendumul de revizuire a Constitutiei odata cu primul tur al alegerilor prezidentiale, la sfarsitul anului viitor. Atunci va fi si cvorum de 30%.
    Probabil ca subiectul unei noi Constitutii va fi unul din principalele subiecte pentru candidatul la prezidentiale, voi lucra alaturi de Crin Antonescu la campania sa.
    (Liviu Dragnea insista sa fie anul acesta) Nu am nicio tensiune cu Liviu Dragnea, de trei ani si jumatate facem o echipa foarte eficienta, intai la partid, acum la Guvern, si n-a reusit nimeni sa ne desparta in perioada asta, dimpotriva.
    El a spus un lucru, pe care e foarte greu sa il contrazici, ca daca nu facem anul acesta referendumul sa introducem regiunile, practic regiunile nu mai pot deveni beneficiare directe de fonduri europene de la 1 ianuarie 2014, in noul exercitiu financiar. Va trebui in 2015 sa le acreditam, e o poveste lunga. Si are dreptate, unul din argumentele regionalizari era tocmai sa dam spre regiuni absorbtia fondurilor europene. Probabil ca vom amana.
    Vad partea buna a deciziei CCR, e bine ca a spus 30%, altfel nu mai schimbam Constitutia niciodata.

Despre vizita lui Traian Basescu in Republica Moldova:

  • Eu ma duc cu treaba pe 27 august in Republica Moldova, presedintele a fost cu sentimente frumoase. Eu apreciez sentimentele exprimate de presedintele Traian Basescu fata de moldoveni si le impartasesc, sunt sentimente reale.
  • Insa, dincolo de vorbele frumoase - si cei de la Chisinau au auzit la vorbe frumoase in ultimii ani de nu mai aveau ce sa faca cu ele -, dl Leanca si cu mine suntem niste oameni mai pragmatici, niste oameni mai tineri in primul rand, niste oameni mai europeni, si atunci eu pe 27 nu ma duc sa spun vorbe frumoase, ma duc ca pentru prima data sa fim seriosi, ma refer la Romania, si sa dam drumul gazoductului. Sau vom discuta despre burse, deoarece cu mine trebuie sa discute.
  • Anul viitor vom da pentru Republica Moldova o suma cat mai mare posibil. Banii sunt pentru proiecte concrete. Nu au realizat nimic pana acum pentru ca nimeni nu le-a dat niciun leu. In 2010, daca nu ma insel, le-a dat guvernul Boc 10 milioane de euro pentru inundatii. Eu am pus vreo 14 sau 15 milioane, in 2013, pentru gazoduct. 
  • Eu nu mai vreau sa vad anul viitor in campanie, si va asigur ca voi lucra alaturi de Crin Antonescu la campania domniei sale, eu nu mai vreau un presedinte care sa vorbeasca despre lucruri pe care nu le poate face. Nu mi-a placut cand l-am vazut ieri pe presedinte in Moldova vorbind tot felul de lucruri care nu tin de el: ca o sa dea burse. Nu are nicio treaba cu bursele presedintele. E treaba Ministerului Educatiei si a Guvernului. Ca o sa faca gazoductul... Nu a facut niciun gazoduct pana acum, il face Guvernul, m-am intalnit cu premierul Leanca. Astea sunt povesti, gogosi.
  • (Ce veti face in Spania) Vom discuta despre relatiile economice, dar si evident despre uriasa comunitate romaneasca; ma voi intalni si cu reprezentantii comunitatii romanesti. N-a mai fost un prim-ministru roman in Spania din 2006. Eu am fost in Italia in octombrie, sunt tari despre care nu poti sa spui ca nu te intereseaza. 

Despre privatizarea CFR Marfa:

  • (Aveti emotii daca va putea plati sau nu castigatorul?) Da, sigur ca am emotii, e o suma importanta si din pacate, vedeti, aici am remarcat un lucru, de multe ori spunem "dom'le, nu mai vindeti numai la companii straine". Eu nu fac o diferentiere, dar, sigur, sufletul meu e romanesc, cand a castigat o companie romaneasca, atata invidie si ura si pasiune impotriva acelei companii romanesti nu am vazut niciodata. Asta e o boala veche a romanilor, sa speram sa moara capra vecinului.
  • Nu stiu daca va reusi, cu toate sesizarile, plangerile cu care s-a trezit pe cap in ultima perioada, daca va reusi sa plateasca sau nu.
  • De cand a fost declarat castigatorul, am vazut o violenta a atacurilor impotriva celui care a castigat, doar pentru ca e roman de-al nostru si nu poate sa castige un roman de-al nostru, cum adica, unul de-al nostru sa fie deasupra, sa ia el ceva? Sigur, astept sa vad momentul final.
  • Insa, de la CFR Marfa, cu investitori privati sau cu managementul privat de la stat, undeva intre 500, 1.000, 1.200 de oameni probabil ca vor fi la un moment dat restructurati.

Despre protestul minerilor din Valea Jiului:

  • Sunt foarte ingrijorat. Probabil maine va merge acolo ministrul Vosganian. Tot ce e omeneste posibil, vreau sa facem pentru acei oameni. Minuni, insa, n-o sa putem face, adica sa spui ca de acum incolo cumparam tot carbunele, chiar daca nu e de buna calitate sau daca nu ai ce sa faci cu el, e foarte greu.
  • Trebuie sa gasim in continuare solutii. De altfel, acele trei mine sunt in programul de inchidere. Sa gasim solutii pentru cei care lucreaza acolo, de tranzitie de la aceasta perioada la perioada ulterioara.
  • E foarte dificil si ma doare sufletul cand vad ce se intampla. Tot ceea ce este omeneste posibil o sa facem. Nu minuni, minuni nu poate face nimeni.

Despre rectificarea bugetarea:

  • Toata lumea va fi trista, pentru ca stiti cum este, banii nu ajung niciodata. Sper doar sa ne tinem de cuvant cu TVA-ul la paine, asta e important, sa mai rezolvam.
  • (Cei de la FMI ce zic?) Sunt sceptici, nu le place ideea. Dar, pana la urma, e decizia noastra si daca noi putem sa o aratam ca e sustenabila, si aici va conta foarte mult colaborarea din partea mediului privat, daca ei ne vor ajuta intr-adevar acum sa combatem evaziunea fiscala si sa avem incasari bune, se va dovedi un proiect de succes. Daca vor considera ca si la 9% e prea mare TVA-ul si trebuie sa nu il plateasca, probabil ca am gresit noi, dar merita incercat.