Presedintele Traian Basescu a amenintat miercuri ca ar putea sesiza din nou Curtea Constitutionala in privinta legii care reduce pragul pentru validarea referendumurilor la 30%, argumentand ca, in conditiile acestei legi, un sef de stat va putea fi oricand demis de un Parlament ostil unde nu dispune de o majoritate.

Traian BasescuFoto: captura B1 TV

Basescu a afirmat, la postul de televiziune B1 TV, ca va incerca sa amane cat poate de mult promulgarea legii, desi stie stie ca exista "instructiuni extrem de ferme sa fie redactata foarte repede, presiuni sa spunem".

"Voi promulga legea in a zecea zi la ora 23 si 59 de minute atat cat imi permite Constitutia, incercand sa preintampin un astfel de dezastru. Cred ca daca am organiza un astfel de scrutin lovitura de credibilitate ar fi aproape egala cu lovitura de stat de asta vara", a sustinut acesta.

Acesta a precizat ca asteapta deocamdata hotararea Curtii Constitutionale, dar nu exclude posibilitatea sa revina la CCR cu o noua sesizare.

Pe de alta parte, presedintele a declarat nu exista nicio ilegalitate in creditul luat de fiica sa de la CEC Bank pentru achizitionarea a 290 de hectare de teren agricol si a afirmat ca doreste chiar, in cadrul familiei, sa majoreze proprietatea la 500 de hectare, pentru a permite si achizita de utilaje agricole in leasing.

  • HotNews a transmis LIVE TEXT principalele declaratii ale presedintelui

Iata mai jos cele mai importante declaratii facute de Traian Basescu

Despre Cazul Calarasi:

  • Este un joc politic pe care il face USL in ansamblu.
  • Niciodata nu mi-as fi permis ilegalitati in achizitionarea unui teren.
  • E o afacere de familie, e ahizitionat cinstit, de la o banca, unii spun banii de stat.
  • Sunt banii deponentilor, ca asa lucreaza o banca.
  • Creditul e la dobanda pietei din ziua in care s-a facut contractul.
  • Fiica mea a depus dosarul la sucursala Victoria. CEC e singura banca care finanteaza agricultura romaneasca iar politica de finantare e pornita din vremea guvernului Boc, cand s-a stabilit ca unul din obiectele de activitate sa fie acesta
  • Povestea cu dobanda, nu stiu ce ziarist gaseste ca e dobanda mica.
  • E adevarat ca scrie 6,53%, dar dobanda anuala efectiva e 7,1%, ceea ce e peste ce se finanteaza societatile comerciale.
  • Nu s-a facut niciun trafic de influenta, eu am vorbit cu ministrul Chitoiu la 40 de zile dupa ce se acordase creditul si l-am rugat sa nu-l schimbe pe Ghetea, e presedintele Asociatiei Romane a Bancilor, e un bancher recunoscut prin valoare.
  • Eu cu omul asta si cu BNR impreuna am pregatit celebrul acord de la Viena in care s-a convenit cu toate bancile care opereaza in Romania ca in perioada de criza sa nu repatrieze bani de pe piata.
  • E o copilarie sa spui cum si-a permis presedintele sa sune la Chitoiu pentru Ghetea.
  • Am aflat ca i se pregateste debarcarea, PSD si-a luat Eximbank si PNL urma sa ia CEC.
  • Am tras un semnal, atentie cu Ghetea ca nu il schimbi cu orice politruc de-al vostru, fie el si provenit din apropirea nasului Rusanu sau a finului Chitoiu.
  • Am discutat cu ministrul Finantelor sa nu punem sub semnul intrebarii CEC.
  • Nu as vrea sa extind discutia, ce vrea sa inteleaga el (Chitoi - n.red.), sa inteleaga.
  • Nu am nici sentimentalisme daca ar fi fost o chestiune corecta, daca as fi stiut ca Ghetea nu ar fi facut nimic pentru tara si pentru CEC nu m-ar fi interesat daca il schimba sau nu.

Robert Turcescu:V-a produs un prejudiciu de imagine?

Basescu: Cred ca un prejudiciu major, oamenii spun eu nu am bani sa iau o casa iar fata presedintelui a luat credit de un milion de euro.

  • Pe de alta parte e o afacere e familie cinstita, pe care nu aveam de ce sa o aman.
  • Se lanseaza tot felul de minciuni, si premierul exagereaza, eu am mai spus ca e mitoman, mincinos.
  • Cum sa pui sub semnul intrebarii ca e de la Fundulea?
  • Am publicat contractul, se vede ca pamanturile au fost proprietati a 30 de mici proprietari, au fost consolidate in timp de fostul proprietar.

Robert Turcescu: Sunteti acuzat ca ati folosit institutia prezidentiala prin dl Radulescu, consilier prezidential.

Traian Basescu: Am discutat cu foarte multi agricultori, nu doar cu el.

  • Sigur ca m-am consultat si cu Radulescu, l-am rugat si nu stiu cat e de relevant, l-am rugat ca specialist sa ma sfatuiasca, am facut socoteli cu el.
  • Eu am facut cateva afirmatii publice si am avut si discutii cu bancheri legat de posibilitatea de a-i ajuta pe romani sa finanteze achizitii de terenuri.
  • Marea problema e ca romanii nu au nicio sansa sa cumpere teren.
  • Proiectul actual nu acopera nevoile.
  • Sper ca au scos limitarea la 100 ha si sper sa fie foarte atenti cu dreptul de preemptiune
  • Costul creditului la noi e foarte ridicat, iar cei care vor veni din UE sa cumpere vor face imprumuturi la ei cu 0,25% dobanda.
  • Cum poti concura?
  • Guvernul trebuie sa gaseasca un mecanism de a-i incuraja pe romani sa cumpere teren.
  • 291 de hectare abia acopera din fiecare recolta costul creditului: dobanzile si rata lunara.
  • As vrea ca in familie sa mai adaugam macar pana la 500 hectare, ca sa faci rentabila si achizitia in leasing de masini agricole.
  • Vreau sa fac politica si din 2015, nu eu voi sta pe tractor, va trebui sa angajez un inginer, un om de meserie.
  • Am vazut lucruri foarte spectaculoase, in doua saptamani deja a iesit planta verde.
  • Acum ma uit la cum va fi iarna cu totul altfel, aproape ca nu o sa imi pese daca Ponta reuseste sa deszapezeasca DN1, o sa ma gandesc daca gerul a fost inainte sau dupa zapada.
  • Am inteles ca vrea sa se razboiasca cu mine Ponta sa-i dau subventia, eu nu am facut nicio cerere de subventie.
  • Niciodata nu as fi facut un lucru ilegal, sa-mi imping copilul sa faca un lucru ilegal.
  • Cu Chitoiu am vorbit la 40 de zile dupa ce am luat creditul, Cu Ghetea nu am vorbit despre credit.
  • Stii ce coincidenta s-ar putea sa fie? Se pare ca dupa ce de la sucursala Victoria dosarul a fost trimis la CEC-ul central, mi se pare ca in perioada ceea Ghetea nici nu era in tara.
  • E o minciuna ca s-ar fi aprobat in comitetul de administratie.
  • De la Victoria putea sa ia credit pana la 2,5 mil lei, ea avea nevoie de 4,6 mil. Dosarul a fost trimis la CEC-ul central si in comitetul de credit s-a aprobat suma, care are competenta sa dea credit pana la 10 mil lei.
  • Acolo sunt tehnicieni, nu politicieni.

Despre comisia parlamentara:

  • Ma uit si ii compatimesc pe domnii politicieni, se rabzuna pe munca
  • Vreti sa va uitati in declaratiile lor de avere cati au bani pe care i-au imprumutat, sute de mii de euro?
  • Veti vedea alte traznai, bietul demnitar a imprumutat bani de la cineva, nu mai vorbim de cei care facand hotii si neputand justifica banii nu au facut ca fiica mea, a luat pe numele ei, a facut toate actele corect, ci le pun pe numele unui verisor care poarta alt nume.
  • As vrea sa vad cum categoria aceasta de domni vin sa vad cum se face un lucru corect, transparent, legal.
  • Aici avem o problema, nu multi oameni au veniturile care sa le permita un astfel de credit, pe 30 de ani, ar trebui sa plateasca cam 5.800 euro pe luna echivalent.
  • Nu am avut perioada de gratie, desi s-ar fi justificat pana la recolta. A platit intai peste 30.000 lei, de luna viitoare va plati 26.222 lei, e cu dobanda ROBOR la trei luni si variaza.
  • Nu stiu care sa puna comisia sub control, va dati seama ce placut ar fi ca un partid sau altul sa spuna concluziile: am trimis la Parchetul General. Nu mai bine, daca sunt cinstiti si vor sa afle adevarul, depun o plangere la parchet si afla adevarul acum?

Robert Turcescu: Sunt tensiuni in USL sau e teatru?

Traian Basescu: Eu nu va pot spune ce e in interiorul USL, nu stiu nivelul de dispute. Dar privit din afara, acolo nu e o dorinta de rupere, ci o competitie cine e jupanul aliantei.

  • Ponta vrea sa para stapanul inelelor, nu pot sa-l uit cum a iesit cu Omar Hayssam, nu stia de unde a venit, dar asta e Ponta, un om care vrea sa fie tot timpul primul.
  • E clar ca forta premierului din punct de vedere al actiunii e mult mai mare ca a presedintelui Senatului
  • Acesta poate compensa printr-un set de initiative
  • Ponta a tinut sa fie premiant si aici, daca e o comisie a Senatului, sa fac si eu comisia mea.
  • Eu in termenul asta vad disputa, intre doi politicieni insuficient de maturi.
  • Altfel, partidele lor nu ii vor lasa sa se rupa, se rup singuri daca e sa se rupa.
  • Nu cred ca se va rupe USL, vor merge impreuna, vor avea candidat.
  • PSD ar fi foarte multumit daca modifica Constitutia cu alegerile prezidentiale pentru a reduce puterea presedintelui si sa puna la Cotroceni o maimuta si la Palatul Victoria sa fie prea puternicul prim-ministru.
  • Constitutia e o carte, cu sensuri extrem de profunde, sa o dai la vot cred ca nu va exista o lovitura mai grea privitor la neincrederea in statul de drept a tuturor statelor europene.

Robert Turcescu: Puteti impiedica?

Traian Basescu: Procedural, pot sa intind dupa hotararea CCR zece zile, nu am alte mijloace.

  • Stiu ca sunt instructiuni extrem de ferme sa fie redactata foarte repede, presiuni sa spunem.
  • Voi promulga legea in a zecea zi la ora 23 si 59 de minute atat cat imi permite Constitutia, incercand sa preintampin un astfel de dezastru.
  • Cred ca daca am organiza un astfel de scrutin lovitura de credibilitate ar fi aproape egala cu lovitura de stat de asta vara.
  • Nimeni nu ar intelege cum poti cere unui popor sa voteze o revizuire a Constitutiei simultan cu viitorul presedinte.
  • Pe ce Constitutie isi face viitorul presedinte campania?
  • Un ridicol complet in care lumea ne-ar considera neevoluati si ca stat, ar fi o nota proasta si pentru electoratul care accepta unastfel de sacrilegiu democratic.
  • Un referendum in care spui "da" sau "nu" e democratic, dar sa pui o Constitutie cu alegerile presedintelui, e greu de acceptat.

Despre presiunile unor membri ai serviciilor secrete pentru candidatura lui Ponta la presedintie, invocate de Antonescu

  • Daca a facut referire la Maior, e un soi de infamie, Maior e un om de co corectitudine ireprosabila.
  • E el suflet de PSD-ist, era senator PSD, e si nasul lui Ponta, dar nu a confundat niciodata SRI cu interesele politice.
  • Dar nu spun ca afirmatia lui Antonescu nu are un miez, el are ministri in CSAT.
  • Pot intui de unde pleaca nervozitatea simultana a doua personaje, nu e doar plagiatorul Ponta furios, si tot vrea comisiii peste comisii, anchete, dar e furios si turnatorul, Felix, Voiculescu.
  • De ce sunt furiosu simultan?
  • La ultimul CSAT am mers cu propunerea pentru desecretizarea arhivei Dunarea Operativ.
  • S-a opus Victor Ponta.
  • Sigur, m-a surprins, am vazut ca a invocat public ca nu era pe ordinea de zi, asa ceva nu se pune, stiam ca sunt destui oameni ai lui Voiculescu in Guvern
  • Ministrii au fost acolo cand s-a opus, am zis ca poate a fost o chestiune de ambitie.
  • Mai e o procedura, sa circule proiectul la toti membrii CSAT.
  • La cateva zile, am dat drumul la proiect, chiar am crezut ca Ponta a avut o chestiune de ambitie.
  • SRI, SIE au semnat avizul, a trecut si pe la diversi ministri care au semnat, Ponta nu semneaza si cere si ministrilor sa-si anuleze semnatura.
  • Din acel moment cred ca orice speculatie e posibila.
  • Intuiesc o presiune uriasa a lui Voiculescu sa nu se desecretizeze.
  • Eu va spun ca nu e Crescent, dar legaturi intre Dunarea si Crescent au fost.
  • Nervozitatea simultana a celor doi si atacurile furibunde incropind o minciuna legata de teren arata o reactie de tip mafiot. Ai vrut sa te atingi de noi, iti dam noi tie comisii parlamentare.
  • Par exagerati, puteau face o plangere la parchet, dar au nevoie de ceva care sa acoper si bugetul, si povestea Dunarea care nu e simpla.
  • Arhiva a inceput sa fie predata, am emis o adresa catre SIE si CNSAS si deja s-a inceput predarea masiva.
  • Cred ca de aici. Crin Antonescu avand ministri care stiu ce s-a intamplat, cred ca de aici vine afirmatia lui Crin Antonescu.

Despre George Maior si candidatura sa, invocata de Elena Udrea:

  • E, hai hai.
  • Cand vine doamna Udrea aici, rugati-o sa comenteze ce am spus eu, dar nu ma puneti pe mine sa comentez declaratiile ei.

Robert Turcescu: Vedeti posibila candidatura lui Maior?

Traian Basescu: Nu. Stiu ca are alte planuri pentru acest moment.

  • O consider un act de retorsiune pentru Dunarea.
  • Eu nu am vazut arhiva, dar categoric daca SIE a considerat ca trebuie mentinuta in regim de secretizare, probabil ca sunt lucruri importante.
  • Legaturi categoric se vor vedea, dar sa nu credeti ca numele dintr-un serviciu de spionaj extern sunt cele adevarate, iar legea interzice deconspirarea numelor adevarate.
  • Arhiva e in curs de desecretizare.
  • Deja s-au predat zeci de bibliorafturi la CNSAS

Robert Turcescu: Va ganditi ca Voiculescu vrea sa va suspende din noi?

Traian Basescu: Cred ca are impresia ca libertatea lui sta in mana mea.

  • Nu, libertatea lor sta in ce au facut.
  • Daca nu au facut nimic, nu li se intampla nimic, daca au facut, indiferent ca sunt sau nu la Cotroceni, tot la puscarie ajunge.
  • Sunt foarte multi care au crezut ca pe ei nu ii atinge legea, chiar si smecherii care isi pun averi pe alte nume si dupa dau lectii la televizor.
  • Sunt convins ca statul a inceput sa-si dezvolte institutiile in asa fel incat va fi foarte greu sa scapi.
  • Si ai nostri au inceput sa deprinda transferul banilor furati pe numele unui anonim sau al unei rude.

Despre ridicarea decoratiei lui Laszlo Tokes:

  • Nu e un proces simplu.
  • Trebuie un raport detaliat, eu nu spun ca ce a facut e admisibil, dar am o experienta.
  • Va aduceti aminte cand am vrut sa-i ridic ordinului lui Vadim Tudor?
  • S-a emis hotararea, cu argumentele, dupa care Vadim a atacat in instanta documentul cu argumentele si administratia prezidentiala a pierdut.
  • Dupa ce am o experienta, nu o sa o repet fara sa fiu foarte atent.
  • A fost singurul decret in 9 ani de mandat suspendat de la aplicare.

Despre legea Memorandumului dintre statul roman si Rompetrol:

Robert Turcescu: Ponta v-a acuzat ca impiedicati investitorii

Traian Basescu: Ponta vrea sa fure cu mana Parlamentului 400 mil dolari.

  • Datoria era 580 mil dolari. Ponta, ca sa fie primit de presedintele Kazahstanului, a fost de acord ca partea kazaha sa plateasca doar 200 mil dolari iar 380 ii anuleaza.
    Sunt totusi bani publici.
  • Kazahii si partea romana se angajeaza sa faca un fond de un miliard pentru investitii preponderente in rafinaria Rompetrol.
  • Dar nu e nicio sanctiune pentru kazahi daca nu indeplinesc obligatia.
  • Eu am trimis la CCR, dar nu punand in evidenta neaparat diferenta datorata statului roman, ci actiunea guvernului care vrea sa adopte prin lege o masura care tine strict de guvern.
  • Nu e treaba Parlamentului cum se negociaza datoriile, asta e treaba Executivului.
  • E o incercare de a se acoperi, modelul Rosia Montana, CFR, cand trimitea la CSAT aprobarea contractului
  • Nu vrea sa isi asume responsabilitati, desi e premier.
  • El e responsabil sa minta, sa plagieze.
  • Trebuie sa-l puna pe Stancu care a marcat cu grecii, daca plagia de doua ori golul ne calificam la Rio, si doar a fost pe stadion Ponta, inteleg ca la pauza a plecat, nu a vrut sa plece o data cu spectatorii.
  • Mi-a parut rau la meci, am vazut fetele jucatorilor, ii durea sufletul, m-am uitat la fatuca aia a lui Maxim, mi-e tare drag.

Robert Turcescu: Piturca cum vi se pare?

Traian Basescu: Nu vrea sa intru in galeria celor care se ocupa de fotbal, o face Ponta, Dragnea.

  • Dar imi aduc aminte declaratiile de la inceputul mandatului, cand a spus clar ca nu are obiectiv calificarea la mondiale, ci la europenele din 2016.
  • Eu asa tin minte, nu sunt fan Piturca, mie imi place Dan Petrescu.

Despre pactul de coabitare:

  • Nu am terminat analiza
  • Stam in Constitutie, in legi, in cooperarea institutionala.
  • Am vorbit azi cu un cadru universitar de la Drept, din Bucuresti, care are trei conferinte la Sorbona.
  • Unul din puncte e pactul de coabitare, este o noutate constitutionala absoluta.
  • Era o sansa uriasa pentru Ponta sa faca un doctorat pe acest pact, pentru ca sigur nu ar fi putut fi plagiat, e unic in istoria UE.
  • Cine va face un doctorat pe pact, sigur nu va putea fi acuzat de plagiat, poate isi reface titlul de doctor.
  • Nu am cum sa-l iert, asa cum a furat stiinta altora, asa fura adevaruri in guvernare.
  • Cand e intr-o situatie dificila, minte si mai mult.

Despre descentralizare:

  • Romania va fi ravasita in interes electoral.
  • Se da o lovitura functionarii institutiilor. Vor adopta noua Constitutie si Romania avea nevoie de reorganizare administrativa si simplificarea institutiilor.
  • Pana acum doua luni vorbeau de reorganizare administrativa, cand le-a trasnit prin cap sa faca in baronate cetatei inexpugnabile.
  • Nu vreau sa fiu alarmist, dar avertizez public ca e o crima administrativa.
  • Nu pentru ca s-ar da peste cap functionarea institutiilor, vor pune alti directori, dar se uita definitia statului roman: unitar.
  • Niciodata ministerele nu se vor putea lipsi de instrumentul teritorial pentru control si verificare - implementare politici ce rezulta din legi.
  • Va dau scris ca, daca fac aceasta miscare antinationala, vor trebui in cateva luni sa reinfiinteze directii, pentru ca ce dai baronului nu mai iei inapoi.
  • Atentie, spitalele s-au transferat la administratia locala, dar cum dai si spitalele si inspectia si controlul in acelasi loc.

Robert Turcescu: Nu s-au gandit la acest lucru?

Traian Basescu: Nu-i suspectati de multa inteligenta, sunt brutali.

  • Interesul e sa-si consolideze baronii astfel incat nici mama alegerilor sa nu-i mai mute de acolo.
  • Cum faci cu directia agricola, o dai la judete?
  • Eu sunt de acord ca partea care ii indruma pe agricultori sa ramana, dar e partea de inspectie de control, care trebuie sa existe.

Robert Turcescu: Sebastian Lazaroiu vorbea deunazi de Basescu premier.

Traian Basescu: Poate e bine sa va lamuresc si statutul consilierilor, eu ii las destul de liberi.

  • Multi dintre ei provin din politica si nu trebuie sa le omor aspiratiile de a reveni in politica.
  • E un punct de vedere, o parare a dl Lazaroiu, asta nu inseamna ca imi neg propria experienta.
  • Este doar o afirmatie fara fundament real.
  • Sigur ca ar fi o experienta interesanta, dar e foarte greu sa gandesti ca dupa ce ai fost presedinte te mai faci premier, nu sunt pregatit pentru asemenea abordari.



Despre modificarea pragului pentru referendum, declarata constitutionala de CCR:

  • Nu a fost nicio infrangere. La noi votul nu e obligatoriu, eu sunt de acord ca trebuie sa gasesti o formula care sa echilibreze lucrurile.
  • Marea problema cu pragul de 30% e ca nu poti sa lasi in vigoare actuala Constitutie si sa modifici Legea Referendumului cu 30%.
  • De asta Curtea Constitutionala a spus peste un an.
  • Problema acum e ca, daca referendumul de revizuire cade, si intra in vigoare legea, ramane cu aceasta situatie, in care presedintele are nevoie pentru a fi ales in primul tur de 51% si se shimba cu 30%.
  • Avem insa si un lucru care tine de exercitarea mandatelor.
  • Sa spunem ca in 2014 trece si noua Constitutie, si legea referendumului iar Parlamentul e cel actual.
  • Ce sanse are presedintele sa-si exercite mandatul cand in Parlament are 70% iar revocarea se face cu 30%.
  • Nu am avut nicio reactie la decizia CCR, astept hotararea, dar nu exclud posibilitatea sa revin la CCR pe aceasta problema.
  • Constitutia nu-l limiteaza pe presedinte ca numar, ar fi fara precedent, dar ganditi-va care e efectul intrarii in vigoare a Legii Referendumului prin care declari valabil un referendum cu 30%.
  • Sa spunem ca va iesi Ungureanu, Boc, Predoiu. Pai il schimba Parlamentul cand vrea.
  • Si eu sunt roman, si eu vreau un stat stabil dupa ce nu voi mai fi presedinte.
  • Si asa e o exagerare ca oricand presedintele poate fi suspendat, dar prin modificarea Legii Referendumului ii garanteaza si destituirea.
  • Devenim un stat instabil.
  • Nu exclud posibilitatea ca in cele zece zile sa revin cu noi argumente la Curte.



Despre unificarea dreptei

  • Fratilor, daca voi de dreapta, ca ai senszatia ca li s-a umflat capul la toti si fiecare se vede presedinte, Predoiu, Ungureanu, Diaconescu, ce o fi si asta, dreapta, stanga.
  • Ei, in loc sa puna mana sa se uneasca sa dea un semnal la europarlamentare, am luat 27%, am batut PNL, ei nu stiu care cum sa-si desemneze mai repede candidatul.
  • Daca nu sunteti in stare sa faceti o forta politica unica cu care sa dati semnalul de la europarlamentare ca veti avea un candidat credibil, mai bine va lasati de politica.
  • Intre Ponta si Antonescu nu voi ezita sa pun votul in urna pentru Antonescu.
  • Si acum e violent impotriva mea, dar acum ii stiu pe amandoi.
  • Macar Antonescu nu s-a facut profesor doctor, nici nu minte de dimineata pana seara.
  • Uitati-va la Ponta, am vorbi cu Antoenscu, a iesit sa minta la presa ca sa arate ca el are muschi.
  • Amandoi sunt doua belele pentru Romania, si incompetenti si cu o reputatie proasta, dar daca se ajunge aici si domnii de pe dreapta vor tot sta sa se pandeasca, se va ajunge la situatia Ponta si Antonescu.
  • Ei vor putea juca in doi alegerile prezindentiale, cu USL rupt sau nu, daca dreapta va fi atat de neputincioasa.
  • Spunea un lider PDL, o sa batem PNL. S-o credeti voi, baieti, PNL are 14 consilii judetene, dar ei sunt framantati acum de cine e presedinte
  • Le spun de pe acum ca niciunul nu va fi daca ramana asa si cea mai mare greseala ar fi sa rateze semnalul de la eruoparlamentare.
  • Nu ma voi amesteca in vreo fuziune, daca raman lucruri asa ma apropii cat pot de PMP.

Robert Turcescu: O sfatuiti pe Elena Basescu sa candideze?

Traian Basescu: O sfatuiesc sa faca ce vrea ea. Are copil, are... Nu stiu ce vrea, nu am discutat, prioritatea a fost copilul, nu ce face in continuare.

Robert Turcescu: Cum ati caracteriza economia ?

Traian Basescu: Dupa mine e o eroare ce au facut, au guvernat eronat in 2013.

  • In 2012 somaj era 6,9, acum e 7,5%, in timp ce Ponta vorbea de investitii de 10 mld.
  • Daca dam agricultura de-o parte, cresterea economica in 2012 a fost 2,1, acum va fi 0,8% - 1% fara agricultura.
  • Cand te uiti la economia reala, abia ne taraim.
  • Ma uit la buget, eu voi trimite bugetul inapoi daca ramane asa
  • Am vazut la ministerul dl Dragnea o crestere de 1.500 mld a bugetului.
  • Unde merge: regenerare urbana, transferuri catre teritoriu de la 24 mil la 200 mil, la modernizarea satului, de la 199 mil la 800 mil, la infrastrucura judeteana de la 77 mil la 500 mil.
  • Asta inseamna o alocare suplimentara de 1,2 mld pentru administratiile locale, in conditiile in care toate aceste programe sunt finantate si cu bani europeni.
  • Noi avem necheltuiti inca vreo 3 mld euro pentru aceste programe si de la 1 ianuarie intram pe urmatorul exercitiu bugetar.
  • Putem aloca de la 1 ian cele 3 mld plus inca alte 7 mld.
  • In loc sa utilizam banii europeni dam bani direct, din banii de la cresterea la benzina.
  • Daca nu renunta la cresterea cu 7 centi a accizei la benzina si mentine acesti bani ce pot fi usor inlocuiti cu bani europeni le trimit bugetul inapoi.
  • Sunt bani furati ca sa poate sustine cele doua camapnii, cu licitatii, cu atribuiri directe si asa mai departe.

.