Directorul Serviciului Roman de Informatii a afirmat, intr-un interviu EVZ/B1, ca nu raspunde la intrebari legate de o eventuala candidatura la presedintie, atat timp cat ocupa aceasta functie. El a spus ca avand in vedere noile tehnologii, dezbaterea in cadrul alegerilor prezidentiale va fi una extrem de dura. Totodata, referitor la Chevron si influenta Rusiei, Maior afirma ca "din pacate, exista un activism cu tendinta de radicalizare clara - nu doar gazele de sist, nu doar Chevron, ci si chiar intentia unor companii de explorare pe zona conventionala. Am avut citeva cazuri in zona Sibiu, in Moldova, vizavi de explorari. Ceea ce mi se pare destul de grav."

George MaiorFoto: Agerpres

Urmareste mai jos principalele intrebari si raspunsuri (Q&A)

Q: Ati luat in calcul candidatura la presedintia Romaniei?

Nu este cazul ca intr-un interivu sa raspund la aceasta intrebare. In aceasta calitate eu nu raspund la o asemenea intrebare, nu este contextul, in calitatea mea de director al SRI.

Q:Cind veti raspunde?

A: Cind nu voi mai fi directorul SRI, nu numai la aceasta intrebare, ci la multe alte intrebari.

Q: Cit credeti ca mai ramineti?

A: Nu vreau sa dau termene. Din aceasta pozitie poti sa pleci foate repede daca se intimpla o catastrofa sau poti sa stai mult daca gestionezi

Romania a facut mari progrese in lupta anticoruptie. N-as putea sa spun ca statul roman e un stat corupt. Coruptia persista ca un fenomen grav.

Q: S-ar putea face pasi inapoi si SRI sa treaca sub un control politic mai puternic?

A: Cred ca una din evolutiile pozitie ale SRI este ca institutia si-a dezvoltat un sistem imunitar foarte puternic, iar daca cineva ar veni la conducere cu intentia de a-l implica politic nu ar avea mari sanse de resuita. Acest lucru vorbeste si de intarirea statului

Q: Considerati ca inserarea anticoruptiei in pactul de coabitare a garantat continuare luptei in aceeasi masura? In ultima vreme am vazut o ofensiva dura a politicienilor impotriva procurorilor?

A: Nu am sesizat nici o decelerare. Dimpotriva, noi am continuat in acelasi ritm sa trimitem informatii Parchetului. Cred ca si dna Kovesi e o garantie.

Q: Puterea politica are puterea de a schimba legi. Este un pericol?

A: Legile se schimba, se adapteaza. Si legea noastra s-a schimbat in sens pozitiv. Noile coduri aduc la zi noi posibilitati pentru un serviciu de a actiona.Sper ca pe fondul de tensionat electoral care se arata, institutiile isi vor mentine autonomia, nu vor fi atrase in acelasi joc politic.

Q: Cum anticipati campanie electorala? Mai tensionata din 2014?

Ca observator, totdeauna o campanie prezidentiala este tensionata si are reverbatii mari. In mod cert va fi un an tensionat.

Q: Mai tensionat decit 2009?

A: Lucrurile progreseaza. Vedeti si noile tehnologii (internet etc) si veti vedea o dezbatere extrem de dura.

Q: Este realizabila independenta energetica sau e doar un vis?

A: Mai realist e sa-ti reduci gradul de dependenta energetica, ceea ce se si face. Resursele sint imense in perimetrele Marii Negre si la gaze si titei, estimarile sint mari. Important e sa existe infrastructura de transport al resurselor si o strategie operationala. Strategia este in curs de elaborare la nivelul unui grup interministerial, cred ca ar trebui sa existe si o discutie in CSAT. Noi gestionam ca serviciu la nivel NATO grupul de lucru privind securitatea energetica, ceea ce e extrem de important pentru Romania. La inceput, independenta energetica era putin inteleasa, acum a devenit un concept esential la nivel NATO.

Q: Chevron a fost tinta predilecta a unor mitinguri, proteste. Alte companii, din alte tari, companii rusesti importante, au fost ferite de scandaluri. Se intimpla asta pentru ca Rusia are o forta destul de consistenta pentru a influenta opinia publica in Romania si isi apara energic interesele aici?

A: Rusia isi va apara intotdeauna propriile strategii energetice. Ei nu au o viziune pozitiva despre gazele de sist. Sa stiti ca lucrurile stau altfel acum. Din pacate exista un activism cu tendinta de radicalizare clara - nu doar gazele de sist, nu doar Chevron, ci si chiar intentia unor companii de explorare pe zona conventionala. Am avut citeva cazuri in zona Sibiu, in Moldova, vizavi de explorari. Ceea ce mi se pare destul de grav.

Bineinteles ca putem vorbi de afectarea unor interese strategice. Daca existe licente, daca exista cadru legal, ele trebuie respectate. Nu exista doar la noi acest activism, e la nivel european, si e de admirat in evolutia unei democratii. Insa cind anumite lucruri se imping spre anarhism, spre radicalism, trebuie sa aplici legea.

Q: E un lucru care se radicalizeaza?

A: Ecologismul e o forma legitima de manifestare. S-a deturnat intr-un fel si sensul mesajului meu din Parlament legat de eco-anarhism. Unii au incercat sa sugereze ca am definit miscarile anti-Rosia Montana ca ecoanarhiste, ceea ce e fals. Eu vorbesc de un fenomen de extrem care trebuie gestionat. Licentele trebuie puse in practica si cred ca statul sa-si faca treaba.

Despre summitul de la Vilnius

A: Cel mai important lucru in relatia cu Moldova e ca nivel de populatie e o orientare majoritare proeuropeana. Acest lucru va ajuta si in viitor Moldova in a-si mentine acest curs, care poate fi incetinit, dar nu cred ca poate fi deturnat, chiar daca anumite forte politice vor ajunge la putere. Statele europene si UE ar face bine sa dea consistenta programelor in teren, cum spunem noi. Sa nu se ajunga ca populatia sa ajunga intr-o zona de scepticism daca nu se vad rezultate concrete. Si rolul nostru e foarte important aici.

Q: John Kerry e la Chisinau, iar presedintele Timofti a atras atentia ca dupa Olimpiada de la Soci ar putea aparea provocari. Cum interpretati afirmatia?

A: Da, si in registru profilactiv pot fi vazute declaratiile. Dar cred ca printr-o politica inteligenta a UE, a Romaniei in ce priveste dezvoltarea interna a acestui stat, pe palier economic, institutional sa se vada in sens real beneficiile viitoarei aderari.

Q: In iunie, cind am avut vizitele sefului CIA si al gen. Patrusev (Nikolai Patrusev, seful Consiliului de Securitate al Federatiei Ruse - n.r.). V-ati vazut si cu Patrusev?

A: Nu, pentru ca a fost o vizita la nivel de consilier de securitate nationala. Intr-un registru strategic pozitiv vad cele doua vizite, pentru ca avem nevoie de colaborare si cu Rusia. O anumita deschidere a Rusiei este, vedeti ca pentru prima oara s-a vazut o extradare din Rusia. E un gest foarte bun.

In calitate de garant al securitatii nationale pe anumite paliere ma intereseaza orice informatie provenita din aceasta zona. E nevoie de cooperare pe care am inceput-o, mai timid, dar speram ca se va dezvolta calitativ.

Am avut intalniri cu directorul MI6, cu dl Brenan, cu noul director al FBI. Cred ca Londra, Washington este axa la care trebuie sa ne raportam. Ideea de securitate e foarte importanta pentru Romania si cooperarea cu cele doua mari servicii, american si englez, e extrem de importanta. Vorbesc de o axa in domeniul informatiilor. Avem relatii bilaterale cu servicii puternice, german, francez.

Despre scandalul Snowden

A: Noi nu am incheiat un procotol si acord cu NSA, fie de a lasa NSA sa opereze interpcetari pe teritoriul national fie de a primi date masive din propriile noastre incerceptari, pentru ca putem gestiona noi insine aspecte sensibile. Am crezut ca asa e bine sa aplicam legea romaneasca, noi operam aceste cazuri extrem de intruzive, interceptarile, pe baza unui mandat emis de un judecator. E si o chestiune de aspect intim national.

Q: Puteti intercepta la fel ca NSA?

A: Pentru necesitatile de securiate nationala, da.

Despre bugetul SRI

A: Ca pondere in PIB a scazut, de la 18% la 17% iar la capitolul investitii, in era noilor amenintari de tip cibernetic unde e nevoie de tehnolgie, acest capitol a scazut foarte mult, doar 14% din necesitatile noastre sunt acoperite din buget. Noi suntem si autoritate nationala in domeniul terorismului, la contrainformatii si spionaj, se adauga si dimensiunea noua, care pare abstracta, dar daca cetateanul e furtat prin mihjloace electronice sau exista intruziune in viata lui privata va dati seama cat de afectat este. Gestionam acest fenomen national nou, am inceput aceasta constructie cu Centrul National de aparare cibernetica

Vom avea foarte mult de lucru pentru ca aceasta amenintare noua va fi de lunga durata pentru stat.

Q: Cat de pregatiti suntem sa facem fata la aceasta amenintare?

A: Au fost atacuri, chiar la adresa unor ministere importante, in anii trecuti, de afara. Noi spunem ca sunt controlate de entitati statale, e foarte greu de dovedit acest lucru, ramane in sfera unui razboi tacut si intens cu acesti actori

Sper sa avem buget, cu cat mai repede cu atat mai bine, si sper ca acel buget sa fie executat bine.

Q: Considerati ca Romania e vulnerabila in fata unei amenintari teroriste directe?

A: Daca e ceva de care sunt satisfacut e ca din punct de vedere al securitatii nationale nu am avut un asemenea incident, si asta e foarte important, alte state au avut, vecine. Unele au fost dejucate, altele la nivel de schimb de informatii au putut fi prevenite.

Q: Este Romania o placa turnanta pentru finantarea retelelor de terorism?

A: Am inregistrat o diminuare semnificativa, dar circulatia persoana, chiar aspecte legate de Schengen, vor avea o implicatie. Va fi mult mai dificil de gestionat dar putem face fata fara probleme. Imigratia ilegala din zone sensibile, tot mai intensa, orientul mijlociu, acum Siria, toate acestea au anumite efecte.

Q: La ce trebuie sa ne asteptam in 2014?

A: Nu e cazul sa ne jucam cu vorbe goale, proiectul pentru Romania e o evolutie buna in planul prosperitatii, de a fi puternica in interior, capabila sa absoarba fonduri europene. Cu oameni de stat si cu viziune si guverne puternice, se pot face aceste lucruri. Uneori vedem prea putin un anumit progres al Romaniei in ultimii ani, si s-au facut foarte multe lucruri interesante. E timpul unei accelerari calitative.

Q: Ce asteapta SRI de la viitorul presedinte?

A: Aceeasi libertate care i-a fost asigurata de actualul presedinte, dl Traian Basescu, ceea ce e esential pentru un serviciu de informatii.

Q: Exista riscuri contrare?

A: Nu ar fi interesul lui de om de stat sa faca acest lucru, riscuri bineinteles exista permanent.