Presedintele Traian Basescu a declarat marti seara, la Digi 24, ca ar brava daca ar sustine ca nu ii este teama pentru Republica Moldova in contextul crizei din Ucraina si a impredictibilitatii Rusiei. Seful statului a aratat ca este ingrijorat in special pentru Transnistria aratand ca, opinia sa, Crimeea a fost "tinta zero" a lui Vladimir Putin, iar scopul liderului de la Kremlin ar putea fi revenirea pe frontiera traditionala a fostei Uniuni Sovietice, la gurile Dunarii pe bratul Chilia. "N-as vrea sa fac analize alarmiste, dar daca Putin decide, categoric Transnistria e pierduta", devenind parte a Federatiei Ruse, a spus presedintele.

Traian Basescu, la Digi 24Foto: captura Digi24

"Imi este teama pentru R. Moldova, sunt ingrijorat de Transnistria. Nu poti sa nu te uiti pe harta. Nu fac o propaganda antiruseasca, dar nestiind, presupun, pentru ca Rusia a devenit impredictibila. Dupa mine, Crimeea a fost tinta zero, iar tinta unu este revenirea la gurile Dunarii, frontiera traditionala a fostei Uniuni Sovietice, pe bratul Chilia, ceea ce inseamna din Crimeea, usor-usor catre Odessa si pana la bratul Chilia", a declarat presedintele.

Seful statului a mai aratat ca "din punct de vedere strategic, pentru Federatia Rusa e sa revina la gurile Dunarii pentru ca in Comisia Dunarii Federatia Rusa este cel mai mare participant, dar nu mai are iesire la Dunare. Daca Putin va decide, pasnic sau mai putin pasnic, sa revina pana la gurile Dunarii, categoric Transnistria e pierduta".

Traian Basescu a fost invitatul lui Luca Niculescu marti seara la Digi 24.

Principalele declaratii facute de Traian Basescu:

Despre buletinul saptamanal pe coruptia guvernamentala pe care l-a anuntat in conferinta de presa de marti:

  • Primul stat vizat de mesajul dnei Nuland a fost Ucraina si apoi regiune toata, pentru ca probleme de coruptie au si Romania, si Bulgaria, si Polonia, si Ucraina si Cehia.
  • Sa nu credeti ca revista presei  nu este presa locala. Nu poti sa ai o imagine numai din presa centrala.
  • Bogdan Oprea stie ca in fiecare dimineata pe mailul meu pleaca sinteza din presa locala.
  • Buletinul a viza analiza actelor Guvernului. Avem cateva elemente foarte clare.
  • Nu avem explicatii publice de ce inainte de vizita premierului in Kazahstan a trebuit sa convina cu Rompetrolul astfel incat compania sa plateasca numai o parte din datorie.
  • Ce vreti mai evident, la Gruia Stoica pana la urma s-a vazut ce legatura avea cu CFR Marfa.
  • Nu avem explicatii nici pana acum de la premier de ce, prin ordonanta de urgenta, au trebuit trecute 2.800 ha de teren de la Academia Agricola la Consiliul Judetean Braila. Ce a justificat o ordonanta in care dai 2.800 ha in administrarea lui Bunea Stancu?
  • Este un mod de a actiona intr-o lume corupta cu valori mult mai mici decat ce se asteapta de la noi. 
  • Unde in Europa vedem asta? Cum ar fi sa o sune un lider de land pe Merkel sa ii ceara sa transfere un teren?
  • Eu nu opresc institutiile, dar nu ma poate opri nimeni sa imi spun punctul de vedere cu privire la acte normative.
  • O sa strig public pana cand institutiile se vor ocupa de treaba asta. Modul de desfasurare trebuie sa iti arate ca ceva e in neregula.
  • (Intrebat de ce nu sesizeaza Parchetul) Bun, eu voi face mai devreme sau mai tarziu. Ma astept insa si la autosesizare pe problema, daca va fi. De cateva luni vorbesc si nu fac niciun secret din a spune ca primul meu obiectiv este sa nu se mai faca tranzactii de acest fel pentru ca ne decredibilizeaza.

Despre Comisia Nana si retrocedari:

  • (Referitor la declaratia privind implicarea lui Ilie Sarbu in retrocedarile din Timis) Un soi de samsar de terenuri a fost Ilie Sarbu in perioada in care s-au facut tranzactiile de comasare. Tata socru a fost implicat, nu stiu daca a facut ceva ilegal, dar broker de angajamente a fost.
  • Ca au fost legale sau ilegale, poate aceasta comisie, ca asta am exprimat ca speranta, comisia Nana, care vizeaza afacerea dintre doua persoane private si nu-i treaba Parlamentului sa faca astfel de anchete, ci a Parchetului, se poate ocupa si de terenurile de la Fundulea.
  • Acolo iarasi suntem in fata unei statiuni de cercetari care pur si simplu lasata fara 2.000 de hectare de terenuri si sunt foarte curios cine a fost prefectul care a facut treaba asta, care sunt persoanele din comisia de aplicare a legii fondului funciar si cine a avut noroc sa ia terenuri de la Fundulea.
  • Comisia Nana care vizeaza afacerea dintre doua persoane private se poate ocupa si de terenurile de la Fundulea.
  • Cautati-i pe prefectii care au semnat actele de proprietate, daca sunt vinovati.
  • (despre terenul de la Nana) Am crezut ca va fi un lucru bun, mai ales ca nu erau bani la sacosa, cea mai mare parte a banilor erau imprumutati. Am crezut ca poate fi utilizat ca un semnal pentru romani: cei care puteti lua credite sau aveti bani, sunt destui care au bani lichizi, era ca o invitatie: puteti cumara pamant.
  • Mi-a iesit pe nas povestea cu cumparatul pamantului.
  • (Intrebat daca ar mai cumpara pamant, stiind ce stie acum) Sincer, as repeta povestea. Atunci nu am anticipat jocul politic care se va face. Acum stiindu-l si acum as spune ca merita sa-ti asumi asa ceva, chiar o mizerie de genul acesta, daca ai posibilitatea sa cumperi cateva hectare de pamant sa produci
  • Mie mi-a fost drag. De fapt eu am vrut sa iau creditul, dar nu ma incadram in cerinte.
  • Acum sunt mai hotarat ca oricand sa tin terenul de la Nana.

Despre mutarea cabinetului premierului la MApN:

  • Mesajul pe care il da acum Ponta, cu mutarea la MApN este "ma asculta institutiile statului". Nimeni nu a spus ca dialogul lui Duicu era inregistrat cu microfoane in cabinetul premierului. Era o redare dupa o inregistrare facuta in cabinetul lui Duicu.
  • Cabinetul presedintelui, al premierului si ale presedintilor celor doua camere sunt verificate in fiecare dimineata sa nu apara sisteme de ascultare, si nu pentru ca ar fi cineva din institutiile statului care sa puna astfel de echipamente, dar ar putea intra un salariat, altcineva, sa lase un astfel de sistem.
  • Ce iese din cabinetul presedintelui, al premierului si din cele ale presedintilor camerelor este doar ce vrea locatarul.
  • (Intrebat daca mutarea va ingreuna comunicarea cu aparatul guvernamental) Nimic nu e greu cand e vorba de o astfel de functie. Statul are posibilitatea sa faca sa ajunga documentele la demnitar oriunde s-ar afla in lumea asta, iar daca e la doi pasi, inca multe institutii ar putea mult mai aproape de Ministerul Apararii, spre exemplul Cotroceniul e mult mai aproape.
  • Sunt convins ca premierul ma va vizita cu multa placere si mult mai des decat pana acum, ca suntem vecini. Cand vrea o cafea, vine, o bea.
  • Este foarte grav ceea ce face Ponta, discreditarea institutiilor statului, cum ca ar fi ascultat, desi stie ca minte public.
  • In al doilea rand, e vorba de simbolistica. Nu exista in Europa un prim-ministru care sa se fi mutat in sediul Ministerului Apararii. Daca se ducea la Ministerul Culturii spuneam ca e avid sa citeasca. Daca se ducea la Ministerul Justitiei, cu siguranta i-as fi spus: pleaca de acolo ca dai impresia ca influentezi justitia. Exista o simbolitica a institutiilor. Plasarea biroului primului ministru in Ministerul Apararii este un semnal extrem de prost.

Despre pactul de coabitare:

  • Cel care provoaca si jigneste primul este intotdeauna Victor Ponta. Nu am ce sa fac pentru ca el, coborand nivelul de exprimare publica aici, aici trebuie sa vin si eu in replici.
  • Mincinos este, perfect corupt este. Este punctul meu de vedere, am dreptul sa am un punct de vedere; cand vad acte normative care nu sunt facute cu consultare publica sau in interesul public, nu respecta procedura...
  • Despre el ca este seful unui partid corupt se stie, ca a plagiat se stie, la nivel international este perceput ca un corupt.
  • (despre prevederea privind limbajul in spatiul public) Cea mai importanta prevedere era apararea Justitiei.
  • Pentru limbajul public nu o sa rupem acordul. Cea mai presanta problema este pozitia premierului legata de lupta anticoruptie. Pe de o parte sustine ca este solidar cu toti infractorii sau cei predispusi sa fie condamnati. E solidar cu Mazare, cu Constantinescu, cu Duicu, cu Becali.
  • Ii anunta ca, de indata ce iese Basescu pe poarta, "va pun in libertate". Sunt declaratiile premierului.
  • Ma tem de reversibilitatea procesului de consolidare a independetei justitiei, inca nu e foarte solid. De sunt foarte multe cazuri care sunt aduse la nivel central? Le ia DNA-ul central, le ia DIICOT-ul central.
  • Prea mult la nivel central si prea putin la nivel local. Eu am explicatia: numirile politice, care ii fac sa fie toti la un loc acolo si, pana la urma reusesc sa il atraga si pe procurorul-sef, politistul-sef sigur e acolo langa omul politic, seful de la directia sanitara sigur e acolo. Acest lucru vine din toata istoria noastra pre-decembrista.
  • N-am probe ca Ponta si intervine in justitie, dar afirmatiile nu sunt de natura a fi in sustinerea ideii ca respecta pactul pe justitie.
  • Pe mine cel mai tare ma deranjeaza atacurile la justitie. Denuntarea sau nedenuntarea acestui acord nici nu da locuri de munca, nici nu reduce deficitul fondului de pensii, insa ruperea lui ar fi vazuta negativ in toate capitalele.

Despre starea economiei:

  • (Intrebat daca a alimentat masina dupa intrarea in vigoare a accizei) Recunosc, nu am alimentat niciodata, am mers numai cu masina de serviciu, si nici n-am fost la cumparaturi, insa saptamana aceasta este randul meu, nu ma mai iarta sotia.
  • Se vede, preturile au inceput sa creasca dupa intrarea accizei.
  • Ma uitam pe preturile afisate in statele din UE, pe internet, si constat ca am depasit Germania la motorina, nepermis.
  • Din cate stiu, vreo 400 km de autostrada sunt in constructie, unele in stadiu incipient, altele in executie.
  • Putem sa gandim optimist la un 800 km de autostrada in plus pana in 2020. Banii europeni vor continua sa vina. Sunt bani de la Banca Europeana de Investitii (BEI) si pe termen lung, extrem de avantajoase. Totul este sa fie proiecte. BEI urmareste directia europeana. Daca vrei autostrada de la Bucuresti la Alexandria, nu iti da bani, daca vrei de la Bucuresti la Albita, sigur iti da.
  • Coridorul IV este obligatoriu, coridorul IX si legarea Moldovei si Transilvania este necesara.
  • Nu ai cum sa nu faci, in exercitiul bugetar din 2014 - 2020, nu ai cum sa o pui ca o prioritate coridorul VI Pan European si coridorul IX, dar si legarea Moldovei de Transilvania, care s-ar putea face din bani de la Banca Europeana de Investitii.
  • Ma astept la o crestere de 5% anul acesta. Va frana cresterea pretului la combustibil.
  • Anul acesta intra in functiune la capacitate mare toate investitiile din ultimii 4-5 ani.
  • Cresterea pretului la combustibil va descuraja multe societati. O alta problema, nu exista prea multe lucrari de infrastructura pe bani europeni. S-au cam terminat cele incepute de Boc. A venit vremea sa inceapa altele, insa la inceput decontarile nu sunt atat de mari incat sa se simta in economie.
  • Pentru cei care plang fosta industrie a statului comunist, e adevarat ca era mult mai expandata, dar in '89 a exportat 10 mld dolari. Anul trecut, industria aceasta a exportat 51 mld euro.
  • (Despre schimbarea lui Ghetea cu Jiru la CEC) E o decizie politica. Dupa mine, e gresit ca l-au schimbat, dar politizarea trebuia sa mearga pana la capat. Ghetea se bucura de o anumita statura in randul bancilor.

Despre criza din Ucraina:

  • E foarte greu sa intuiesti obiectivul lui Putin. Nu trebuie invadata Ucraina, ar fi o mare greseala. Sigur, trebuie sa puna capat instabilitatii. Dupa parerea mea, cu forta pe care o are Ucraina, daca nu e invadata isi va restabili ordinea in partea de est.
  • Putin nu are niciun interes sa invadeze Ucraina. Putin are nevoie, si aici e marele joc, de o Ucraina care sa nu intre in UE sau NATO.
  • Ucraina trebuie sa mearga inainte cu alegerile, daca nu, Rusia va canta partitura cu "singurul presedinti legitim este Ianukovich".
  • Statul se poate prabusi daca nu isi alege un presedinte foarte repede, un presedinte legitim.
  • Sunt convins ca presedintele interimar nu a ordonat cu inima deschisa trupelor sa restabileasca ordinea in est, pentru ca este un interimar
  • Federalizarea nu este o solutie. S-ar parea ca, din pacate, chiar la Kiev sunt voci care spun "hai sa ne uitam la federalizare".  Cu certitudine regiunile vor avea o autonomie atat de mare - si asta e obiectivul Moscovei - incat insusi statul ucrainean va fi blocat in unele decizii strategice.
  • (Sanctiunile luate de UE sunt suficiente?) Nu. Rusia face un joc al unei propagande care nu are nimic in comun cu realitatea - "nu noi suntem". Cum sa nu fie ei cand sunt atatea institutii care aduna informatii de pe teritoriul Ucrainei. (L. Niculescu: Si noi?) Basescu (zambind): Nu, noi citim in presa.
  • Moscova este implicata, nu trebuie sa ne confirme Putin sau Lavrov. Pe de alta parte, au introdus levierul care e mai puternic decat Armata Rosie - gazele. Problema e ca Moscova nu vrea sa discute cu Kievul si vrea sa discute despre gaze individual. Nu a functionat capcana.
  • Trebuie discutat un memorandum. Solutia trebuie sa includa si Kievul. Insa totul este blocat pentru ca Rusia refuza sa discute cu Kievul.
  • Europa nu  e unitara pe trecerea la etapa a III-a a sanctiunilor.
  • Evenimentele din estul Ucrainei justifica trecerea la etapa a III-a de sanctiuni: inghetarea activelor, sistarea importului de gaze naturale din Rusia etc.
  • Sunt tari care ar fi intr-o situatie dificila in urma sistarii gazelor: Bulgaria, Ungaria, Austria, Germania, Cehia. Insa exista o certitudine: marele perdant nu va fi UE, ci Rusia. Sunt si tari europene care vor avea pierderi si trebuie sa discutam o impartire a pierderilor.
  • Speram ca din iunie sa ii putem da R. Moldova macar o parte din gazele de care are nevoie.
  • Cea mai mare parte a banilor care vin in bugetul Rusiei sunt din gaze si titei. Rusia importa in Europa 40% din gaze. 
  • Interconectorul cu Ungaria este terminat pe un sens,  il putem face rapid si pe celalalt, cu Bulgaria se va termina probabil anul acesta.
  • Dincolo de pierderile directe, cat de usor este sa iti permiti astfel de masuri cu Rusia nu pentru probleme economice. Cu Rusia ai probleme cu Iranul, cu Coreea de Nord. Blocarea dosarului iranian ar fi o foarte mare problema.
  • Este clar ca se va produce o redistribuire a resurselor militare in interiorul UE, categoric, iar tarile din flancul estic vor fi printre tarile gazde. O concentrare mai puternica va fi in tarile baltice si in Polonia, una rezonabila in Romania.
  • (Cati soldati americani ar trebui sa mai vina la noi?) Dupa mine, numarul soldatilor americani in Romania sunt acum cam suficienti. 
  • Romania nu va fi invadata. Este destul de dificil sa ataci un stat NATO. Nimeni nu pune problema ca nu se va aplica imediat Art. 5 din tratat - Toti pentru unul, unul pentru toti.
  • Imi este teama pentru R. Moldova, sunt ingrijorat de Transnistria. Nu poti sa nu te uiti pe harta. Nu fac o propaganda antiruseasca, dar nestiind, presupun, pentru ca Rusia a devenit impredictibila.
  • Dupa mine, Crimeea a fost tinta zero, iar tinta unu este revenirea la gurile Dunarii, frontiera traditionala a fostei Uniuni Sovietice, pe bratul Chilia, ceea ce inseamna din Crimeea, usor-usor catre Odessa si pana la bratul Chilia.
  • Din punct de vedere strategic, pentru Federatia Rusa e sa revina la gurile Dunarii pentru ca in Comisia Dunarii Federatia Rusa este cel mai mare participant, dar nu mai are iesire la Dunare. Daca Putin va decide, pasnic sau mai putin pasnic, sa revina pana la gurile Dunarii, categoric Transnistria e pierduta.

Despre alegerile europarlamentare:

  • Prezenta cred ca va fi in jur de 30-35%, o prezenta slaba. Imi doresc foarte mult ca PMP sa treaca pragul si sa obtina 1,2,3 locuri de parlamentari. In mod cert va castiga USD, nu exista dubii aici. 
  • Dar dupa, daca dreapta s-ar uni, ar putea reusi sa dea presedintele.
  • Pentru mine, proiectul PDL este unul inchis, dar niciodata nu o sa spun: "Nu va aliati cu PDL".
  • Chiar cred ca poate fi lansat un nou proiect de partid, lucru pe care ar trebui sa il faca toti.
  • Nici PMP nu a fost gandit pentru alegerile europarlamentare. S-a nascut prematur. Obiectivul meu ar fi fost ca PMP sa fie creat mai lent si sa fie gata pentru 2016.
  • Eu imi termin mandatul, voi sprijini PMP, dar nu imi dati responsabilitatea unificarii dreptei, ca nu am cum sa o fac. Aici trebuie un dialog intre partide. Toti au veleitati ca vor sa dea presedintele, or dupa europarlamentare va fi un timp foarte scurt in care trebuie sa aleaga un singur candidat.
  • (Intrebat care ar fi cel mai bun candidat din partea dreptei) In mod cert cel mai pregatit din partea dreptei sa fie presedinte este Emil Boc. Nu stiu daca si vrea.
  • (Despre Geoana, in 2009 spuneati ca este omul mogulilor, l-ati reevaluat?) Pai si acum este, dar comparat cu Ponta el are relatia externa. Eu cred ca daca ar mai exista un Vantu, Geoana si acum s-ar duce cu o zi inainte sa faca jacuzzi acolo. Dar comparat cu Ponta, are relatii externe. Geoana nu s-a schimbat, tot mintea aia o are. Macar prezinta credibilitate in relatia cu partenerul strategic Statele Unite si este un diplomat destul de experimentat. Atunci cand spun ca Geoana poate fi o solutie ma refer pur si simplu la faptul ca asta avem.
  • Nu avem altceva decat un Ponta, un Geoana, un Crin. Uitati-va la Crin. Cat de credibil mai este omul asta, vine acum si il critica pe Ponta, cand el a fost... mi-l aduc aminte: parca era o maimuta pe pupitrul de la Presedintie. Am si schimbat pupitrele dupa ce s-a terminat referendumul, ca era pupitrul compromis din pricina celui care l-a compromis. Iar acum vine, da lectii, se urca in nori.
  • (Despre ruperea USL) Eu nu am crezut ca oamenii astia pot fi atat de imaturi, dominati de micisme, incat sa rupa USL care ar fi dat in mod cert presedinte. Nu aveai cu ce sa il bati.
  • Dupa mine dreapa ar trebui sa faca un acord de coalitie, si sa se bage o saptamana intr-o camera, sefii mari si mici. Sunt persoane dezirabile si indezirabile, dar va fi standarul lor, nu pot sa spun eu cine sa fie candidatul lor. Dar Crin Antonescu sa nu uite ca a condus o lovitura de stat.
  • Dupa alegeri, voi fi un politician activ, nu ma voi protapi in varful unui partid, dar imi voi acorda sprijinul PMP.