Aplicarea Master Planului de Transport ar putea readuce in tara, in 2-3 ani, un milion de romani plecati in strainatate, in conditiile in care, pe aceasta zona, avem astazi o capacitate de 1,2 - 1,3 miliarde de euro, dar nu avem roabe, lopeti, harlete si barbati care sa lucreze, a apreciat, miercuri seara, la Digi24, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, citeaza Agerpres.

"Pe un termen mai lung, acest domeniu ar putea sa absoarba forta de munca. Sute de mii ar putea veni sa lucreze. Pe aceasta zona noi avem o capacitate astazi de 1,2 - 1,3 miliarde de euro, pentru ca in rest nu avem roabe, lopeti, harleti si barbati care sa lucreze. Asta e capacitatea noastra. Daca am vrea sa facem un lucru, ca noi o sa avem mai multi bani decat capacitatea - nu este fier beton, ciment si asa mai departe, intre timp am redus fabricile..Acest document strategic sau acest plan national poate sa aduca un milion de oameni, poate, acasa in 2-3 ani", a spus ministrul Rus, la postul de televiziune Digi 24.

Potrivit sefului de la Transporturi, documentul are nu numai implicatii economice, ci si valente sociale "masive", in conditiile in care circa trei milioane de romani sunt plecati la munca in strainatate.

"Asta am explicat si saptamana trecuta (la Bruxelles ¬ n. r.) si am si reusit sa grabesc in discutia cu comisarii europeni, in special cu cel pentru transporturi, deci ne intereseaza sa grabim toate aceste procese (de aprobare a Master Planului General de Transport ¬ n.r.) pentru ca Romania are 3 milioane de oameni din forta activa in acest moment in Occident. Trei milioane. Din care vreun milion sunt fierari betonisti, zidari etc., lucreaza in constructie, autostrazi prin Europa. Au poate 1.500 de euro salariu. O spun foarte direct: de 700 de euro vin acasa jumatate din ei. In Portugalia, cand s-a dat drumul la acest Master Plan, s-au intors vreo 700.000 de portughezi din toata Europa care faceau acelasi lucru ca si noi. S-au intors acasa si au contribuit la acea infrastructura rutiera, feroviara, navala, aeriana, ca acelasi lucru l-au facut si ei. Aproape un milion s-au intors portughezii", a explicat Rus.

In plus, intoarcerea romanilor plecati la munca in strainatate ar putea echilibra bugetul de pensii, care este in prezent pe deficit, iar 200.000 de salariati ar putea rezolva aceasta problema.

"Daca va uitati pe bugetul de la pensii, el ar trece pe plus daca ar avea inca 200.000 de salariati. La 200.000 ar fi pe zero. Acum ar trebui sa iei ceva din bugetul mare si sa picuri dincoace. Daca aduc inapoi 300.000 sau 500.000 de romani ¬ ca au unde lucra ¬ se echilibreaza inclusiv acel buget, da posibilitatea bugetului mare sa intervina altundeva, in invatamant, in sanatate etc. Peste tot poate sa intervina. In realitate, nu vorbim de o chestiune meschina, ci de un echilibru mare, care s-ar putea naste, atata doar ca noi trebuie sa lucram in continuare stiintific", a continuat el.

Ministrul Transporturilor a criticat demersurile facute la Bruxelles de o serie de parlamentari din Opozitie impotriva aprobarii Master Planului General de Transport, subliniind ca "noi nu avem dusmani la Bruxelles, ci colaboratori, iar dusmanii ii avem acasa".

"Noi, de fapt, nu avem dusmani la Bruxelles. Acolo avem colaboratori. Noi avem dusmanii acasa. Adica, noi, in loc sa discutam, 14 parlamentari de la PDL au scris o scrisoare la Comisia Europeana in care faceau praf si pulbere Master Planul. In loc sa le explicam noi, sa bem o cafea la mine la minister ¬ uite, cum, ce, asta-i adevarul, trebuie sa il facem asa, ca altfel nu ni-l aproba aia daca-i vreo imixtiune politica ¬ (...) a durat o luna si ceva pana am raspuns la Comisie. Am scapat de aia, eram cu Master Planul gata, un europarlamentar PDL a depus o alta scrisoare aproximativ la fel la Parlamentul European. Saptamana trecuta am explicat la Bruxelles: 'Domnilor, daca vreti, vin eu sau cineva de la minister, specialistii, sa fim audiati in Comisia pentru transporturi a PE maine dimineata sau raman acum inca trei zile sa explic'. Ei zic: 'Nu, singura posibilitate ar fi 29 iunie', ca aia au alta agenda decat Romania. Dar noi, dintr-o prostie extraordinara, in loc sa negociem, sa discutam aici, noi intre noi, transferam totul. Daca ma duc acolo, ce-o sa faca? Europarlamentarul din Irlanda o sa moara de grija Master Planului meu? Nu, vor sta linistiti si vor asista la scandal intre romanii din PDL-ul Parlament European si romanii care se vor duce sa sustina Master Planul", a aratat Ioan Rus.