Presedintele Curtii Constitutionale, Augustin Zegrean, a declarat in emisiunea "In fata ta" difuzata de Digi24, ca institutia analizeaza un dosar pe aceasta tema casatoriilor intre persoane de acelasi sex. Potrivit presedintelui CCR, textul Constitutiei nu interzice in mod explicit acest tip de casatorii, vorbind despre "soti" in schimb, interdictia este specificata clar in Codul Civil. Zegrean a aratat insa ca, in opinia sa, "calea corecta e cea stabilita de Dumnezeu cand a facut lumea"

Augustin Zegrean la In fata taFoto: Captura Digi 24
  • Principalele declaratii ale lui Augustin Zegrean:

Despre decizia CCR privind alegerile in doua tururi

  • Legea spune ca alegerile se organizeaza intr-un singur tur de scrutin, de aici toate discutiile purtate sunt dorinte, nu puteam sa satisfacem dorinta celui care a sesizat cu privire la neconstitutionalitatea legii pentru ca in acest dosar cererea lui era inadmisibila.
  • Dosarul are alt obiect. El a contestat ca nu a fost acceptata candidatura lui pentru ca nu a depus semnaturile necesare. Nu l-a avut si i-a fost respinsa candidatura
  • Legea spune ca e un singur tur, nu stiu daca se va modifica, desi dupa acest dosar am mai primit 60 de sesizari cu acelasi continut.
  • Azi am mai semnat 5 dosare. Ne vom stradui sa le dam inainte de alegeri.
  •  Daca lumea ar citi practica CCR ar putea sa stie povestea asta cu un tur sau doua tururi. Am zis ziaristilor de la inceput, cand se cerea premierului sa dea ordonanta de urgenta. Am zis ca Constitutia nu prevede un tur sau 2. Constitutia prevede ca alegerile sa fie libere, periodice si corecte. Constitutia nu face distinctie, ci spune de organele reprezentative. Puterea se exercita de popor prin organele sale reprezentative. Modul de alegere este o alta problema
  • Am fost la toate alegerile de pana acum, si cand alegeam primarul intr-un tur si icand alegeam in doua tururi, nu a fost niciodata mai bine, nu a exsitat o imbunatatire.
  • Nu asta e problema, problema e sa isi faca treaba cum trebuie.
  • Nu pledez nici pentru un tur nici pentru doua. Mie imi este indiferent pentru ca nu o sa candidez niciodata pentru o functie publica.
  • Exista o practica a Curtii care e greu de modificat. Noi am mai fost sesizati in legatura cu asta.
  • In privinta refuzului dl Avram am considerat ca este intemeiat refuzul pentru ca intotdeauna cand se candideaza exista practica de a avea semnaturi, ca lumea sa il sustina pe candidat.

Despre neconcordante intre legile in vigoare

  • Avem peste 14.000 de legi in vigoare. Este un noian de legi. 238 de sesizari am avut legi in ultimii ani, deci 238 de legi in neconcordanta.
  • Noi nu avem mijloace de constrangere impotriva parlamentarilor. Intr-o singura tara nerespectarea deciziilor Curtii Constitutionale este pedepsita cu inchisoarea, din cate stiu eu, si nu este vorba despre o tara tocmai democratica - Rusia.
  • Puterea este la omul care voteaza.

Despre sesizarile privind dezincriminarea abuzului in serviciu

  • Nu este o mica prevedere din lege, este o prevedere foarte importanta
  • E destul de complicat lucrul acesta, dar inca nu am luat nicio decizie. Lucrurile sunt in studiu la Curte. Chiar am luat cu foarte mare seriozitate in discutie si in studiu lucrurile acestea. Avem si un document intocmit de Comisia de la Venetia, la cererea Parlamentului European, a Consiliului Europei, nu a UE, pe aceasta tema - reglementarea abuzului de putere, abuzului in serviciu.
  • In toate tarile sunt preocupari in acest domeniu. In Europa, din cate am verificat si am constatat, mai sunt 12 tari care sanctioneaza cu inchisoarea abuzul in serviciu, restul nu sanctioneaza. Adica nu-l sanctioneaza cu inchisoarea. Sunt tari in care li se interzice sa mai poata sa ocupe functii publice pe o anumita perioada de timp, dar la noi s-a mers pe aceasta varianta. La noi, din cate stiu, din timpul comunismului s-a introdus aceasta infractiune in Codul penal si acolo a ramas
  • Modul de definire (a abuzului in serviciu - n.red) in Codul Penal si in Legea 78/2000 poate da nastere la discutii, poate da nastere la interpretari.
  • In Codul Penal este definita infractiunea ca atare si este stabilita o sanctiune, in Legea 78/2000 este practic o agravanta a pedepsei stabilite in Codul Penal si atunci se poate pune intrebarea daca definitia este cea din Codul Penal si cea din art. 13 alin.2 este agravanta la Codul Penal. Daca e agravanta la Codul Penal ar trebui sa fie tot in Codul Penal.
  • Aici este problema - avem doua infractiuni de abuz in serviciu definite sau este aceeasi infractiuni de abuz in serviciu definita si acolo este o agravanta, dar asta nu ar fi un capat de tara.
  • Nimeni nu poate sa-l oblige nici sa sanctioneze, nici sa nu sanctioneze.
  • Noi trebuie sa spunem doar daca se respecta sau nu se respecta Constitutia prin aceasta. Ori, daca am lua orice infractiune, nu putem sa analizam sa spunem ca nu respecta drepturile omului pentru ca s-a stabilit sanctiune pentru o infractiune data. Nu este nici treaba judecatorului ordinar, nici treaba judecatorilor de la CCR sa spuna daca o fapta trebuie sau nu incriminata.
  • Acum eu nu cred ca orice incalcare de lege de catre un functionar public poate fi sanctionata ca abuz in serviciu. Sigur ca trebuie analizate de la caz la caz si de la situatie la situatie.
  • Daca citim cu buna credinta definitiile atat din Codul Penal, cat si din lege, lucrurile sunt destul de clare. Sigur ca nu le convine ca sunt trimisi in judecata si trebuie sa raspunda penal pentru faptele lor. Cui i-ar conveni?
    Nu am primit niciodata niciun telefon in care sa mi se spuna "fa asa sau fa asa, sau ar trebui sa faci asa".
  • Nu citim nume in dosare, nu judecam oameni.

Despre decizia CCR privind Referendumul din 2012

  • Povestea cu "Erata" (privind decizia CCR in cazul referendumului din 2012 pentru demiterea fostului presedinte Traian Basescu - n.red.) a fost o poveste de presa
  • Erata nu a schimbat nimic. Rezultatul referenumului fusese dat deja la 3 zile de la refendum.
  • Daca am fi validat acel referendum si am fi aprobat demiterea presedintelui am fi gresit.
  • Nici colegii mei nu ar fi dat alta decizie. Sunt convins.
  • (intrebat daca l-a sunat fostul presedinte Traian Basescu in perioada in care a fost sef al statului - n.red.) Foarte rar si niciodata nu mi-a cerut nicio decizie. Nu mi-a spus "fa asa" sau "da o decizie asa". Despre termene cateodata: "Cand judecati aia?" Pai pe cine sa sune? Nu stiu. Deci nu mi-a dat niciodata nicio sugestie.
  • Eu am sa raman cu asta intotdeauna, ca am fost basist si sunt basist. Asta este, nu pot sa neg lucrul asta, am fost numit de el si asta a fost. Dar de aicea pana la a-l invinui ca imi dadea dispozitii... Nu sunt omul care sa accept dispozitii de la nimeni.

Despre incercarile de revocarea a Valeriu Zgonea de la sefia Camerei Deputatilor:

  • Regulamentul spune ca numai grupul care l-a propus il poate revoca.
  • (intrebat daca Zgonea poate fi revocat) Da. Daca regulamentul spune ca grupul care l-a propus, putea un grup sa propuna un presedinte care nu e din grupul lor.
  • Nu e interdictie. Or sa spuna ca m-am antepronuntat. Sper sa ajunga cand eu nu voi mai fi acolo

Despre casatoriile intre persoane de acelasi sex

  • Avem uin dosar in care doi domni in care s-au casatorit in Belgia, unul cetatean roman, au venit in Romania si au cerut sa li se recunoasca casatoria, lucru interzis de lege.
  • Am studiat chestiunea. In Europa lucrurile sunt amesteate rau de tot.
  • Dupa cum este textul in Constitutie, nu ar fi o interdictie, pentru ca spune "Liber consimtita intre soti". Codul civil, da, art. 277 vorbeste despre actele de stare civila si despre casatorie. Interzice casatoria intre persoane de acelasi sex.
  • (Intrebat care este calea corecta) Calea corecta e cea stabilita de Dumnezeu cand a facut lumea
  • (Spuneti ca o familie nu poate fi formata din doi barbati sau doua femei?) Nu pot sa spun asta, pentru ca sunt presedintele CCR si trebuie sa apar drepturile omului. Ati spus dumneavoastra.
  • Noi verificam daca printr-o modificare propusa se modifica limitele Constitutiei.