Presedintele Traian Basescu a declarat luni seara, in cadrul emisiunii "Prim Plan" (TVR 1), ca OUG 50 nu este o conditie obligatorie pentru incasarea transelor de la FMI, in schimb Legea pensiilor, Legea salarizarii si Legea bugetului de stat sunt.

Traian Basescu la TVRFoto: Captura TVR1

"Am optat pentru o solutie solomonica, diferita putin de ceea ce vroia FMI, dar si de ceea ce voiau bancile... Guvernul a obtinut de la FMI ca aceasta ordonanta sa ramana in vigoare pana vom lamuri continutul ei", a declarat seful statului, care spune ca a promis FMI ca nu va modifica fiscalitatea si nu va promulga legile privind reducerea TVA la alimente, respectiv neimpozitarea pensiilor mai mici de 2.000 lei. "Din punctul meu de vedere, este greu de explicat un vot gresit cum a fost cel din Camera Deputatilor. Nu-i pot crede atat de naivi pe cei din Coalitie", a declarat presedintele.

Seful statului a mai spus ca "nu acrediteza nicio cifra" privind cresterile salariale, pana nu trece Legea salarizarii. "Daca personalul este suficient de mic numeric, s-ar putea da 100% inapoi reducerea facuta anul trecut... Evaluarea de crestere de 1,5% nu permite si crearea de noi locuri de munca. Abia cresterile de peste 2 procente pot genera absorbtie de munca suplimentara", spune acesta.

Declaratiile presedintelui Traian Basescu:

Despre negocierile cu FMI si Ordonanta 50

  • Au fost trei mari probleme asupra carora nu s-au gasit solutii in negocierea Guvern-Fond si care au fost transate prin medierea mea, pentru ca asta este rolul meu.
  • Cele trei probleme au fost: Ordonanta 50, arieratele din sanatate versus subventii la agricultura si cea de-a treia a fost legata de spatiul fiscal pentru investitii. In aceasta zona s-au situat blocajele care au fost deblocate in urma discutiilor la Cotroceni.
  • La inceputul vizitei misiunii FMI, se vorbea despre abrogarea OUG 50. Ce calificare are Agentia pentru protectia consumatorului? Nu-i treaba Oficiului pentru protectia consumatorului, ci a Bancii Nationale.
  • Oficiul pentru protectia consumatorului vegheaza la pastrarea relatiei corecte intre banca si beneficiarii de credite, la derularea contractelor, dar nu poate inchide banca. Oficiul poate doar sesiza neregulile.
  • N-am fost un suporter al formei ei (ordonantei 50 - n.r.) 100%, dar o consider necesara pentru a preveni abuzurile impotriva consumatorilor.
  • Bancile nu trebuie sa profite de contractele vulnerabile si nici clientii nu pot spune ca nu mai au obligatii fata de banca pentru ca e criza. Cei care au luat credite trebuie sa ramburseze banii, iar statul trebuie sa aiba grija ca oamenii sa nu fie nedreptatiti de banci.
  • Este o falsa impresie ca exista o actiune retroactiva a acestei ordonante, ea vegheaza la derularea in continuare a contractelor vechi si a celor noi.
  • Oficiul pentru protectia consumatorului nu poate actiona pe banci, acest lucru il face Banca Nationala. BNR este cea care poate lua masurile care se impun. Atributul de a stopa unele produse ale bancilor revine BNR.

"Bancile mama si-au respectat obligatia de a nu scoate bani din tara si de a ajuta bancile din Romania"

  • Exista un acord premergator celor cu FMI. Eu am avut o intalnire la Viena cu principalele banci care au sucursale in Romania, dupa care a urmat o intalnire a FMI cu bancile tot la Viena. Lucrul fundamental asupra carora ne-am inteles a fost ca bancile mama sa nu retraga bani din Romania.
  • Bancile mama s-au angajat ca sa sustina in continuare bancile din Romania, iar pana acum s-au achitat ireprosabil.
  • Rezerva BNR a fost umflata cu banii bancilor, dar acesti bani nu pot fi tinuti la nesfarsit cand tu ai envoie de acesti bani ca statul sa functioneze.
  • Am optat pentru o solutie solomonica, diferita putin de ceea ce vroia FMI, dar si de ceea ce vroiau bancile. De aceea am intervenit pentru o solutie de echilibru intre interesele bancilor, a beneficierilor de credite ca sa nu avem derapaje in sistemul bancar romanesc. Nu avem stabilit cu FMI cand sa vina Ordonanta la promulgare. E unul din subiectele pe care le voi discuta maine cu partidele care au inteles sa vina la consultari.
  • Cand vine legea, o promulg daca este in sensul celor precizate de mine aici, iar daca nu o retrimit la Parlament fiindca OUG 50 este in vigoare. Guvernul a obtinut de la FMI ca aceasta ordonanta sa ramana in vigoare pana vom lamuri continutul si intentia acestei legi.
  • Daca OUG 50 nu era o conditie pentru incasarea transelor de la FMI, in schimb Legea pensiilor, Legea salarizarii si bugetul de stat sunt. Daca nu trecem aceste legi, nu ne putem trage transele.

Despre votarea legii privind reducerea TVA-ului la alimente si a neimpozitarii pensiilor sub 2.000 de lei. "Nu-i pot crede atat de naivi pe cei din Coalitie"

  • Stiu ca au venit sambata Legile (privind reducerea TVA la 5% pentru alimentele de baza si respectiv neimpozitarea pensiilor sub 2.000 de lei - n.r), au trecut pe la Oficiul Legislativ. Maine (marti - n.r.) ma voi opri asupra lor.
  • Am avut o discutie in acest sens cu reprezentatii FMI si am promis ca nu voi modifica fiscalitatea. Nu voi promulga legile, imi voi respecta cuvantul.
  • Eu cred ca propunerea legislativa privind reducerea TVA la alimente nu va avea efect asupra preturilor, in primul rand pentru ca legea e proasta.
  • Nu cred in proiecte care cer reducerea fiscalitatii pentru a nu se mai fura, care spun "Daca vreti sa nu mai furam statul, reduceti fiscalitatea!". Dar apoi se vrea sanatate mai buna, educatie... Toti spuneau "reduceti fiscalitatea si ne vom plati datoriile la stat", a venit criza si n-au mai platit.
  • Sunt de acord cu reducerea contributiilor pe munca. Am discutat despre flexibilizarea Codului Muncii cu sindicatele si nici n-au vrut sa auda. Eu suspectez ca multe dintre sindicate sunt in intelegere cu angajatii care lucreaza la negru.
  • Asistam la o modificare arbitrara a legilor, al voturi aiurea. Din punctul meu de vedere este greu de explicat un vot gresit cum a fost cel la reducerea TVA-ului la alimente si neimpozitarea pensiilor sub 2.000 lei. Nu-i pot crede atat de naivi pe cei din Coalitie. Daca dintr-o data au devenit atat de naivi si de neatenti sa dovedeasca la Camera cand le vine legea. Deocamdata vad ca la Senat legea este tergiversata. Mai mult, din demagogie, vad ca parlamentarii au hotarat sa ia legea la analizat articol cu articol, desi era clar ca trebuiau sa discute doar asupra articolelor pentru care a fost retrimisa in Parlament... Daca dezbaterile s-ar muta din nou in Plen ar trece mult mai multe legi asa cum a fost inainte.
  • Daca cineva stie o majoritate parlamentara care sa functioneze dati-mi-o si o voi aduce la guvernare... cu conditia sa respecte interesul national si nu vina cu formule demagogice. Pe mine ma interseaza o majoritate parlamanetara care sa respecte interesul national, indifirent de culoarea politica, si nu una care sa spuna... ca a votat din greseala, care sa nu se adune la voturile importante. O asemenea majoritate este toxica pentru tara.
  • Daca motiunea de cenzura ar trece, as vrea un premier care sa-mi garanteze ca va implementa masurile macroeconomice necesare si care sa vina cu un program in acord cu FMI-ul, Banca Mondiala si  forurile europene fata de care avem un anagajament. Dar ce incredere sa-mi inspire un sef de partid care declara azi ca el vine la consultari la Cotroceni numai cand se va negocia guvernul, adica numai la ciolan?! Stiu ca mogulii si-au angajat un nou politician... dar sa nu greseasca.
  • Parlamentul schimba Guvernul. Eu nu pot sa schimb Guvernul. Povestile ca eu ii spun lui Boc ce sa faca sunt povesti. Daca as face asta ar trebui demarate masurile de suspendare a presedintelui fiindca isi incalca atributiile.

Despre Legea salarizarii si posibilele cresteri salariale

  • Cred ca este pentru prima data cand Romania primeste, de la institutiile creditoare, banii de investitii in trimestrele 1 si 2, si nu in trimestrul 4. Vom avea banii de investitii pusi in primele trimestre, pentru a-i putea cheltui pana la sfarsitul anului.
  • In ultimul trimestru n-aveai timp sa faci licitatii, sa-i cheltui (...) pentru ca investitiile se taie primele din buget.
  • Pentru salarii avem cifra-magica de 39 miliarde lei pentru tot anul, potrivit acordului.
  • Nu acreditez nicio cifra (privind cresterile salariale - n.r.). Nu cred ca se poate spune o cifra pana nu trece Legea salarizarii.
  • Orice se poate, daca se incadreaza in cei 39 de mld. euro. Daca personalul este suficient de mic numeric,  s-ar putea da 100% inapoi reducerea facuta anul trecut.
  • Este important sa constatam ca am iesit din perioada de instabilitate. Inca suntem credibili pe piata si in plin proces de credibilizare. Iar perspectiva anului 2011 este una de redresare, o redresare economica insotita de una sociala.
  • Evaluarea de crestere de 1,5% nu permite si crearea de noi locuri de munca. Abia cresterile de peste 2 procente pot genera absorbtie de munca suplimentara.
  • Ceea ce este sigur e ca nu avem somajul foarte ridicat, fiind sub media europeana.
  • Avem inca aceste probleme majore privind deficitul de pensii - care este de 3,6 miliarde de euro, iar acum a aparut deficitul la sanatate; cele de la fondul de salarii speram sa le reglam.