"Ajustarea economiei romanesti era inevitabila, ea s-ar fi produs oricum. Majorarea taxei pe valoarea adaugata (TVA) putea sa fie evitata, ea a fost cea mai periculoasa masura de ajustare luata in Romania deoarece ar fi putut avea consecinte serioase chiar asupra finantarii bugetului", a declarat guvernatorul Mugur Isarescu pentru TVR.

Mugur Isarescu la TVRFoto: Captura TVR1

Intr-un interviu pentru televiziunea publica, guvernatorul BNR vorbeste despre politicieni, despre acordul cu FMI si despre transformarile din economia mondiala.

Dintre declaratiile guvernatorul BNR, Mugur Isarescu:

* Sacrificiile erau inevitabile, nu stiu daca au meritat. Austeritatea este consecinta sociala-politica. Noi in citadela financiara ii spunem ajustare. A fost necesara duritatea.

* Ajustarea urma sa fie facuta de economie intr-o forma sau alta. Faptul ca s-a facut pe ultima suta de metri se datoreaza amanarilor, insa repet: era inevitabila.

* Majorarea TVA-ului putea fi evitata, a fost cea mai periculoasa. Sper ca am trecut cu o anumita rezonabilitate peste consecintele ei. Putea avea consecinte mai grave insa. In primele 3, 4 luni dupa, s-au observat dificultatile in finantarea bugetului si tendinte clare a cresterii dobanzilor.

* Cred ca majorarea TVA a fost masura cea mai riscanta pentru ca a pus sub o mare tensiune mediul de afaceri.

* Din punct de vedere al consecintelor pe termen lung, asezarea fondului de salariu la nivelul bugetarilor in limitele pe care le poate duce bugetul e masura cu efectele cele mai bune.

* Prin 2005 suma cheltuielilor cu salarii era la 5%. In 2009 a ajuns la 9% spre 10%, un nivel complet nesustenabil. Si intr-o tara dezvoltata care isi permite acest lucru este foarte mult.

* Dincolo de toate eforturile, economia romaneasca pe actualul sistem nu scoate venituri mai mari de 23% din PIB.

* Dezechilibrul s-a creat in 20 de ani si ne va trebui 10 ani sa-l corectam. Trebuie sa schimbam tendinta, sa stimulam munca, mediul de afaceri si pe de alta parte, sa temperam pensionarea anticipata.

* Politicienii ar trebui sa promita mai putin, sa-si ia in apropiere experti financiari si sa cunoasca ceva din aritmetica bugetara. Dansii sunt in fata cu electoratul si electoratul doreste. Ei trebuie sa promita. Trebuie insa atentie mare.

* Noi trebuie sa dovedim consecventa, nu trebuie sa mai luam masuri de corectie, ci trebuie sa ne mentinem pe o linie extrem de prudenta. Din aceasta cauza, avem intentia si nu numai, preocuparea declarata sa continuam acordurile cu UE si structurile financiare internationale, adica aceste reforme in noua etapa.

* Atunci cand am vorbit de consolidarea fiscala, pe care o consideram esentiala in perioada urmatoare, ne-am gandit si la o curba de reducere a deficitului bugetar, care e nevoie sa atinga optimul si din punct de vedere social. Speram sa se faca prin venituri mai mari acest lucru.

* Exporturile au efect multiplicator asupra productiei industriale, arata o tendinta de crestere. Acest lucru ne incurajeaza. In plus, speram si intr-un an agricol mai bun.

* Nu stiu care ar fi avantajul sa luam de la China sau Rusia. Trebuie sa intelegem ca nu-ti da nimeni bani pe degeaba. Banii au cost si banii obtinuti de la FMI si UE sunt printre cei mai ieftini. Intervine apoi si chestiunea de credibilitate. Din pacate, Romania este intr-o umbra de credibilitate pe plan international. Am dovedit ca nu stim sa ne tinem echilibrul. UE si FMI calculeaza si defictul structural. La noi era de 5, 6%. In conditii in care ai probleme de credibilitate, iti trebuie o unda verde, o stampila ca ai politici credibile. Noua asta ne trebuie mai mult decat banii.

* Anul asta, Minsiterul Finantelor se va imprumuta mai mult dupa piete interne si externe. Pentru asta nu-ti trebuie un semn de intrebare.

* Pe plan intern, dobanzile au inceput sa scada, ministerul a inceput sa ia mai multi bani decat si-a propus.

* Arieratele sunt o problema mare pentru credibilitate si nu numai la nivelul statului. E un comportament care trebuie eradicat. O economie nu poate exista daca consumi ceva si nu platesti. Arieratul reprezinta o forma salbatica de a obtine un credit, pe ascuns, pe usa din dos.

* Statul sufera ca sunt intreprinderi care au arierate. Se creeaza un cerc vicios extrem de periculos. Solutionarea insa nu se poate face peste noapte. Trebuie gasita si cauza, orificiile pe unde se curg. De aceea probabil ca o sa vedeti si reforme structurale, un mod de a astupa orificiile pe unde se scurg banii publici.

* Nu sunt pentru amnisitie, deoarece e extrem de periculoasa. In esenta, trebuie consecventa, perseverenta si un echilibru. Daca penalizarile sunt mari, ele umfla arieratele.

* Criza financiara inseamna o reactie in lant de neincredere. Eu nu iau apararea bancilor, insa impreuna cu ele vom merge spre reducerea datoriilor. Putea sa fie mult mai rau. N-avem totusi nicio banca care s-a prabusit.

* Creditul e prea scump in Romania pentru ca de fiecare data inflatia a fost prea inalta. Dupa anii '90 au fost sperante mari si posibilitati mai mici. Sa aducem si nazuintele societatii la ce facem si sa stimulam munca, ceea ce inseamna inclusiv sa avem o atitudine schimbata fata de antreprenori.

* In Romania sunt peste 40.000 de proiecte neterminate finantate de stat. Unii sunt probabil bani total irositi.

* Daca nu vor mai aparea corectii, intelegand prin asta ce s-a intamplat asta vara, noi avem prognoza ca, spre sfarsitul anului, inflatia se va reduce spre 4%. Conditia este sa nu se faca noi ajustari. In urmatoarele luni vom asista la o descrestere spectaculoasa si speram ca si creditele se vor ieftini. Vom incepe cu apropierea marjelor de dobanda a bancilor spre rata de dobanda a BNR si spre ceea ce se gaseste pe piata monetara.

* S-a tot vorbit de fondul de pensii, ca nu rezista si s-a creat speranta ca contributiile fiecaruia exista undeva, puse deoparte. Asa ceva nu exista. Pentru ca sistemul de pensii sa functioneze, trebuie ca statul sa ofere un echilibru rezonabil intre cei care contribuie si cei care beneficiaza. Exista pericolul ca acest sistem sa nu faca fata, astfel ca raportul trebuie rederesat fizic inainte de solutii finanaciare.

* Zona euro ne afecteaza, categoric. Ne-ar afecta mai mult daca am fi inauntrul ei. Suntem la granita ei si contagiunea poate oricand aparea. Daca vom fi in zona euro, disciplina fiscala, cea bugetara va fi mult mai puternica, arieratele n-ar trebui sa existe. Nici nu poti intra cu arieratele.

* Noi am spus ca tinta de aderare la zona euro are un rol pozitiv. Este un fel de far care ne face sa nu ne pierdem drumul. In 2015 depinde de ce vom face in 2011, 2012. Daca in 2012 vom dovedi dezechilibre electorale, 2015 va fi mai indepartat. Nu este exclus totusi sa intram in 2015. Nu ar fi insa o catastrofa ca in loc de 2015, sa fie 2016.

* Economisirea nu e suficienta in Romania. Investitiile straine nu inseamna numai bani, ci si tehnologie, credibilitate, prestigiu. Sunt multe care ne lipsesc.

* 60-70% din exporturile Romaniei nu sunt numai romanesti. Aici nu e numai o problema de echilibrare, ci si de modernizare a Romaniei.

* BNR subliniaza ca prioritatea anului e absorbtia fondurilor comunitare si atragerea investitiilor straine, insa nu orice fel de investitii. Lasand ideea ca avem nevoie de investitii straine, lansam si ideea ca trebuie sa fim mai atenti.

* Intrebat de ce nu mai vrea sa fie prim-ministru: E o functie cu foarte multe responsabilitati. Eu incerc sa dau orice am mai bun. Functia de prim-ministru e extrem de solicitanta. Mai ales dupa experienta din 2000, nu poti fi singur acolo. Nu sunt de acord cu faptul ca un prim-ministru trebuie sa faca totul.

* Insist ca trebuie sa avem un optimism prudent, dar nu legat de sperante exagerate. Cred ca foarte important este dialogul public, care nu trebuie sa transmita un optimism desantat, ci unul care sa dea incredere ca stim unde ne indreptam si sunt constienti ca recastigarea credibilitatii e o treaba grea.