"In 2001, am luat toate ZIL-urile acelea, am pus un secretar de stat, le-a impartit, le-a pus pe zona. In 2003 sau 2004 a fost o iarna foarte grea, s-a facut un acord cu Ministerul Apararii Nationale care avea acele tancuri, buldozere pe care nu le mai porneau si voiau sa le taie. S-au reparat, s-au pregatit, s-au bagat in lucru si a ramas ca sunt la dispozitie, sigur, in parcul unitatilor militare. Armata nu mai avea ce face cu ele, si atunci noi, Ministerul, ne-am luat sarcina sa le intretinem noi, sa le platim noi mecanicii, sa le schimbam uleiul, sa le pregatim ca iarna sa poata sa iasa in asemenea cazuri", a declarat senatorul PSD, Miron Mitrea, invitat in studioul Romania TV.

Numarul utilajelor de deszapezire din Bucuresti ar trebui sa creasca de patru oriFoto: Agerpres

Mitrea, fost ministru al Transporturilor in intervalul decembrie 2000 - decembrie 2004, a explicat ca MTI a cumparat utilaje de deszapezire Unimog. "Am luat acele Unimoguri, ma intorc la ele, si am cumparat pe bucati, nu am dat cate unul. Le-au luat si le-au imprastiat. Pentru ca acelasi numar de utilaje, daca le tii sub forma de baterie si stii sa intervii, daca faci schema de interventie ca lumea, au o eficienta folosita impreuna. S-ar putea ca astazi, intr-un judet in care nu ninge si nu se intampla nimic, sa existe 10 utilaje care stau degeaba si nu exista un sistem de schimb".

Intrebat in legatura cu situatia utilajelor de deszapezire, fostul ministru al Transporturilor a explicat: "totdeauna iarna, in Romania, s-au mai blocat niste drumuri, s-au mai blocat niste cai ferate, intotdeauna, intr-un oras, in Bucuresti, cu masina s-a circulat mai greu, dar s-a circulat. [...] Eu am ajuns in cabinetul de ministru in 2000 in iarna, si am avut o iarna mai putin placuta. In primavara lui 2001, primul lucru, am pus sa se scoata utilajele. Am gasit ZIL-urile, care erau exceptionale. Erau propuse la casare atunci. Le-am dat ordin si le-am dat bani, au fost reparate, au fost puse in baterii. Am cumparat Unimoguri. Ma uit la DN 1 si ma apuca plansul."

"In 2003 am pus pe DN1 o baterie de 20 de bucati la Tancabesti. In echipe de catre 3 mergeau, din 40 in 40 de minute, spre Bucuresti si spre Ploiesti, nu se bloca niciodata DN1. Unde sunt aceste Unimoguri? Nu am inventat eu folosirea Unimogului iarna. Este masina cea mai folosita in Germania si in Austria. [...] Ma uitam acum, au blocat drumul national DN 1 o ora, ca sace? Ca sa-l dea cu vola? Daca aveau niste Unimoguri in baterie mergeau frumos cu plugurile", a adaugat senatorul PSD.

"Ceea ce ma oboseste este lipsa de profesionalism. Tot timpul, acest inceput. Tot timpul trebuie sa invatam ce am invatat si am lasat la altii de o mie de ori", a adaugat Miron Mitrea.

Senatorul PSD a subliniat ca, schimbarile facute de-a lungul timpului sunt responsabile pentru actualele probleme in ceea ce priveste deszapezirea zonelor cu probleme. "Dupa iarna din 2001 spre 2002, am facut un program special la Guvern de refacerea perdelelor forestiere de protectie in care am spus cati bani se dau in fiecare an, cum se face, cum se face exproprierea […]. Undeva in 2005, 2006, 2007, legea aceasta a fost modificata, asa cum ZIL-urile au fost taiate, tancurile au disparut, Unimogurile nu s-au mai cumparat, alea vechi nu stiu unde au ajuns. Pentru ca erau, nu am inventat eu Unimogul in Romania. Cumpararea lor a inceput undeva prin anul 1996-1997. Eu am continuat programul. A venit dupa aceea cineva cu multa inteligenta politica si a spus «Nu statul. Statul nu stie sa faca nimic, privatizam si asta. Si introducem aceste contracte multianuale de deszapezire.» Si ajung sa am in judetul Vrancea, pe 570 de km de drumuri nationale, 8 sau 10 utilaje", a declarat Miron Mitrea.

Potrivit senatorului PSD, "in Romania, in trei sferturi din cazuri, si acum am sa spun o chestie care se stie dar nu prea se recunoaste, caietul de sarcini nu il face cel care organizeaza licitatia. Altfel nu imi explic cum vad in anumite zone foarte multe utilaje, extrem de potrivite ca sa fie in alta parte, dar nu sunt in alta parte pentru ca sunt acolo."