Secretul nu e pe bursa: Top 10 cele mai mari companii private din SUA. 7 au afaceri si in Romania. Listarea la bursa este considerata, in general, drept o mare realizare pentru multe companii. Dar o serie de firme mari din lume, cu afaceri foarte influente, au trecut prin perioade dificile si au indurat critici acerbe pentru a merge in directia opusa - adica sa ramana private. Este o tactica ce s-a dovedit de succes pentru multi, cu o serie de companii private din SUA ruland anual sute de miliarde de dolari fara a se supune regimului regulator al burselor de valori. Companiile private din SUA sunt mult mai comune decat s-ar putea crede. Acestea au o pondere de 95% in economia SUA, potrivit unor analisti financiari din sectorul privat. Deci care sunt cele mai mari companii private? Analistii PrivCo au realizat un top al celor mai active companii din SUA - aranjate in functie de veniturile estimate pe 2010, scrie Capital.ro.

Business ReportFoto: Colaj foto

"Hidroelectrica" va mentine situatia de forta majora. Consiliul de Administratie al "Hidroelectrica" a hotarat mentinerea, in continuare, a situatiei de forta majora in cazul companiei, pana la data in care conditiile hidrologice de functionare se vor modifica, potrivit unui comunicat de presa remis redactiei. Aceasta decizie a fost luata in urma retragerii de catre Biroul de Conducere al Camerei de Comert si Industrie a Romaniei (CCIR) a avizului de existenta a cazului de forta majora primit, recent, de "Hidroelectrica". Conducerea "Hidroelectrica" a depus o plangere prealabila impotriva Rezolutiei Biroului de Conducere al CCIR prin care s-a dispus "in mod nelegal si abuziv" retragerea Avizului de Existenta a Cazului de Forta Majora. De asemenea, conducerea companiei a depus la Curtea de Apel de pe langa Tribunalul Bucuresti o Cerere de suspendare a executarii Rezolutiei Biroului de Conducere al CCIR, prin care a fost declarat nul avizul de existenta a cazului de forta majora, eliberat in septembrie, "pe baza situatiei obiective generate de existenta secetei excesive si a hidraulicitatii extrem de reduse", precizeaza comunicatul, anunta Bursa.ro.

Gazprom negociaza cu ginerele milionarului moldovean Nicolae Ciornai achizitia de benzinarii in Romania. Firma petroliera sarbeasca NIS, controlata de gigantul rus al gazelor Gazprom, negociaza achizitia unui lant format din opt benzinarii apartinand firmei Western Group Energy (WEG) SRL din Bucuresti. Benzinariile Western Energy Group care au ajuns in vizorul NIS se afla in diferite locatii din Romania, de la judetul Ilfov, judetul Cluj, judetul Bacau pana pe Trasfagarasan, acestea numarandu-se printre locatiile cele mai noi si cu vanzari bune din reteaua de benzinarii operate de catre Lukoil. Potrivit Antena3 pe statiile detinute de WEG scrie Lukoil deoarece fac parte din reteaua Lukoil Romania in baza unui contract de inchiriere a acestor benzinarii. Biroul de presa al companiei sarbesti a precizat ca "Romania este printre directiile prioritare de dezvoltare a businessului NIS, nu doar in sectorul de explorare si productie, ci si in zona operatiunilor de retail (benzinarii - n.r.). In ceea ce priveste dezvoltarea retelei de benzinarii, in acest moment compania face o analiza detaliata a pietii", informeaza Adevarul.

Ce masini pregateste Dacia pentru anul viitor. 2011 va fi cel mai bun an din istoria industriei auto romanesti. 91% din productie a fost exportata, spune vicepresedintele Dacia, Constantin Stroe. Insa anul viitor nu se va ridica la nivelul lui 2011. Constantin Stroe este pesimist si estimeaza o crestere de cel mult 5% a pietei interne. "Cifra de afaceri totala din industria de automobile va atinge probabil 10 miliarde de euro, superioara celei inregistrate in 2010. Piata auto, in schimb, nu ajuta foarte mult. Exportul, circa 91% din total produse au fost exportate si daca facem un raport, comparativ cu 2010, atingem 24-25%. Valoric, este cel mai bun an din istorie din punct de vedere al industriei auto. Am rezerve ca anul 2012 va fi la nivelul celui pe care il inchidem acum. Piata auto in 2012 n-are cum sa creasca decat probabil cu un simbolic 5% fata de 2011", a spus la The Money Channel Constantin Stroe, vicepresedinte Dacia, scrie Money.ro.

Previziunea lui Nouriel Roubini despre economia Italiei se adevereste, dupa 5 ani. Comentariile pe care economistul american Nouriel Roubini le facea in 2006, despre zona Euro si economia Italiei, par aproape sa se adevereasca cinci ani mai tarziu, scrie Business Insider. "Lipsa reformelor economice serioase din Italia arata ca exista un risc crescand ca Italia poate sa sfarseasca precum Argentina. Daca Italia nu se reformeaza, o iesire din Uniunea Monetara Europeana, in cinci ani, nu este deloc neplauzibila", scria Roubini in 2006. Economistul, care a prevestit si criza financiara din SUA, explica atunci ca, asemenea Argentinei care a intrat in incapacitate de plata, Italia se confrunta cu lipsa competitivitatii, cu o moneda supraevaluata, cu exporturi in picaj, cu un deficit de cont curent in crestere. "Incetinirea cresterii va inrautati deficitul si datoria publice, chiar nesustenabile in timp. Si daca o devalorizare nu poate fi folosita pentru a reduce salariile reale, supraevaluarea ratei de schimb va fi reparata prin intermediul unui proces incet si dureros de deflatie a salariilor si a preturilor. Dar o astfel de deflatie va tine preturile imobiliarelor sus si va exacerba cresterea crizei fiscale", explica Nouriel Roubini, anunta Gandul.

Cinci miliarde de euro, evaporate de la drumuri. Compania de autostrazi primeste anual dublul subventiilor alocate intregii cai ferate. Fara rezultate vizibile. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) este o alta firma importanta a statului, caracterizata nu atat prin pierderi in sens strict contabil sau prin datorii semnificative catre furnizor, cat prin finantarile generoase primite de la bugetul statului, folosite cu o totala ineficienta. Din cele aproximativ 5 miliarde de euro rulate dupa 2005, CNADNR a reusit construirea a doar 100 de kilometri de autostrada. An de an CNADNR primeste cel putin dublul alocatiilor care merg spre calea ferata, inclusiv primite de aceasta pentru acoperirea costurilor de transport al calatorilor. Daca subventiile anuale totale pe calea ferata sunt de ordinul a 400-500 de milioane euro, cele pentru CNADNR ating in anii buni si 1,5 miliarde de euro, informeaza Romania Libera.

Inca trei malluri din Romania nu isi mai pot plati datoriile. Pe cand urmatorul faliment? Dezvoltatorul cu capital israelian Globe Trade Centre (GTC), care detine in Romania un portofoliu imobiliar evaluat la 438 mil. euro, a inceput sa aiba probleme cu plata ratelor bancare aferente primelor trei malluri pe care le-a construit in Romania, respectiv Galleria Buzau, Piatra Neamt si Suceava. "In privinta creditelor de 28,8 mil. euro de la Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare si Raiffeisen, accesate de trei subsidiare (mallurile NCC, Romania), acordul cu privire la rata DSCR (Debt-Service Coverage Ratio n.red.) a proiectelor finantate nu a fost intrunit. Drept urmare, compania a reclasificat creditele ca datorie curenta. Compania si subsidiarele poarta, in prezent, discutii cu finantatorii pentru o posibila modificare a contractului de credit", se precizeaza in raportul financiar al companiei, aferent trimestrului trei din acest an, scrie Capital.ro.

PCC SE si Roibu vad cu ochi buni intrarea TISE la "Oltchim". Desi sunt la cutite de ani de zile, PCC SE, actionarul minoritar al "Oltchim" si Constantin Roibu, directorul general al combinatului sunt de acord cu un lucru: intrarea rusilor de la TISE in actionariat ar fi benefica. Ministerul Economiei a anuntat, joi, ca producatorul de energie electrica rus TISE este interesat sa cumpere pachetul majoritar de actiuni detinut de stat la combinatul chimic Oltchim Ramnicu-Valcea (OLT). "Este foarte bine. Intotdeauna am fost de acord cu privatizarea combinatului", ne-a declarat Constantin Roibu, intrebat despre interesul rusilor fata de societatea valceana, anunta Bursa.ro.

Bugetul de stat pe 2012: de unde vin banii si unde se duc. Veniturile bugetului de anul viitor cresc cu 13,5% fata de cele din 2011, iar cheltuielile vor stagna, potrivit proiectului aflat in discutie si obtinut de "Adevarul". Anul viitor, Guvernul spera sa aiba mai multe venituri la bugetul de stat cu 13,5%, iar valoarea indicatorului sa ajunga la 95,6 miliarde de lei. In acelasi timp, cheltuielile vor ramane la acelasi nivel, adica 112,8 miliarde de lei, iar deficitul bugetar va avea o valoare de 17,1 miliarde de lei. De unde spera Guvernul sa obtina acesti bani? O mare pondere o va avea taxa pe valoarea adaugata, care va aduce in vistieria statului aproape 50 de miliarde de lei, valoare mai mare cu 5,9% decat cea din acest an. De asemenea, din plata accizelor se vor colecta 19,9 miliarde de lei, mai mult cu 6,2%, iar, din impozitul pe salarii, se vor strange 13,5 miliarde de lei, in plus cu 3,4%. Cresteri importante se observa in cazul sumelor primite de la Uniunea Europeana, care vor fi mai mari cu 64% si vor ajunge la 9,7 miliarde de lei, informeaza Adevarul.