Cresterea TVA a redus viteza de revenire a economiei romanesti. Cum apreciati actuala situatie economica a tarii noastre in contextul dificil european? Sebastian Vladescu: Recent anuntata majorare, de fapt revenire, a salariilor bugetarilor se poate realiza fara probleme, in doua transe (8% la jumatatea anului si 7% la sfarsitul anului), si trebuie facuta pentru ca este una din putinele formule ca sa dam un impuls consumului. Am spus-o si acum doua luni, cand s-a facut vorbire prima data despre asta. Cresterea salariilor nu este o problema majora, deoarece cheltuiala bugetara cu salariile ramane in jurul a 7% din PIB. In plus, exista resursa financiara pentru plati atat in acest an, cat si in 2013. Tot acum doua luni am spus ca trebuie redus si CAS-ul la angajator. Acestea insa nu se pot face fara o crestere a deficitului bugetar, care cred ca nu este nefinantabila, in conditiile in care majorarea salariilor face ca deficitul bugetar sa fie in zona lui 2,5% din PIB. Restituirea banilor luati "ilegal", dupa cum zice Curtea Constitutionala, trebuie facuta pentru ca este o decizie si trebuie respectata, chiar daca ne mai costa 0,2% din deficitul bugetar. Integral in Bursa.ro.

BUSINESS REPORTFoto: Colaj foto

Cum se reflecta tragedia greaca in sistemul bancar romanesc. Bancile elene de pe piata autohtona ofera cele mai ridicate dobanzi la depozite, insa nivelul acestora nu a reusit sa opreasca exodul clientilor. Astfel, unele dintre institutiile de credit cu actionariat grecesc au consemnat reduceri spectaculoase ale soldului depozitelor atrase, ca de exemplu 30%. Bonificatiile la depozite au fost tinute la niveluri ridicate sau majorate in ultima perioada, deoarece bancile trebuie sa se descurce cu resursele pe care reusesc sa le atraga de pe piata locala. Depozitele atrase de unele dintre institutiile de credit elene prezente pe piata autohtona au inregistrat scaderi spectaculoase anul trecut. Sumele pastrate de clienti la Alpha Bank au scazut cu 30% in 2011, pana la 1,16 miliarde de euro. La Piraeus au scazut cu 21%, pana la 0,91 miliarde de euro, iar la Banca Romaneasca, detinuta de National Bank of Greece, cu 12%, pana la 0,80 miliarde de euro, potrivit rezultatelor publicate de actionarii majoritari. In schimb, sumele atrase de Bancpost, subsidiara Eurobank EFG, s-au diminuat doar cu 3%, pana la 1,81 miliarde de euro, anunta Finantistii.

Ce se intampla la nemti cand proiectele de infrastructura nu se termina la timp. O pata pe obrazul germanilor o constituie amanarea deschiderii noului aeroport din Berlin, Brandenburg Airport Willy Brandt. Anuntat cu surle si cu trambite, aeroportul trebuia sa fie functional incepand cu 3 iunie, anul acesta. Din pacate, la inceputul lunii mai, responsabilii de proiect au anuntat amanarea inaugurarii pe termen nedeterminat din cauza unor probleme cu sistemul antiincendiu. Intr-un final, reprezentantii aeroportului au luat decizia de a-l inaugura pe data de 17 martie 2013, cu noua luni mai tarziu decat termenul initial. Nimic neobisnuit pentru noi, romanii, care avem experienta proiectelor nefinalizate in intervalul de timp stabilit. Insa, germanii au luat si cateva masuri suplimentare pe langa stabilirea datei inaugurarii. Pentru ca proiectul nu a fost dus la bun sfarsit, Manfred Kortgen, directorul de operatiuni, va parasi Flughafen Berlin Brandenburg GmbH. Acesta se alaturase echipei inca din 2004, el fiind cel care a ales echipa responsabila de constructia noului aeroport, informeaza Capital.ro.

Se fac noile pariuri pe leu. Mai sunt sanse sa creasca? Structura balantei comerciale, dar si nevoia de bani a strainilor din Romania pun mai degraba presiune pe scaderea monedei nationale in fata euro. Leul a trecut de o saptamana cu minime istorice in raport cu euro pentru a se stabiliza la cota 4,44 lei/euro, dupa o revenire extrem de firava. Intre maximul istoric, atins miercurea trecuta, si cotatia de vineri, este doar o diferenta de 0,4 bani. Vestea proasta este ca analistii se asteapta ca leul sa scada in continuare. Structura pietei monetare, dar si criza zonei euro determina jucatorii sa renunte mai degraba la leu decat sa il cumpere. Pe de o parte, balanta comerciala dezechilibrata in favoarea importatorilor conduce la o cerere mai mare de euro decat de lei. Importatorii au nevoie de valuta pentru onorarea contractelor. In plus, necesarul de lichiditate al companiilor determina multinationalele de la noi sa faca "export de valuta" catre pietele mama, pentru a isi consolida acolo bilanturile, scrie EVZ.

Olli Rehn neaga planurile de pregatire pentru iesirea Greciei din zona euro. Olli Rehn, comisarul european pentru afaceri economice si monetare, a dezmintit, vineri dupa-amiaza, declaratiile comisarului european pentru comert, Karel De Gucht, potrivit carora Comisia Europeana si Banca Centrala Europeana (BCE) lucreaza la un plan de urgenta pentru cazul in care Grecia va trebui sa paraseasca zona euro. Rehn a subliniat: "Karel De Gucht este responsabil pentru comert. Eu sunt responsabil pentru afaceri economice si financiare si relatia cu BCE. Nu lucram la un scenariu al iesirii Greciei, ci lucram pe baza unui scenariu al ramanerii Greciei in zona euro. Nu facem comentarii pe chestiuni speculative". Vineri dimineata, Karel De Gucht a afirmat, intr-un interviu publicat de cotidianul belgian De Standaard, ca autoritatile de la Bruxelles si BCE lucreaza la un scenariu de urgenta pentru cazul in care Grecia va trebui sa iasa din uniunea monetara, anunta Bursa.ro.

Calea ferata pierde jumatate din clienti. Operatorii de transport pe calea ferata, inclusiv CFR Calatori, au transportat in 2011 doar 61 milioane de pasageri, in scadere puternica fata de anul 2004, atunci cand circa 100 milioane de pasageri utilizau anual calea ferata. Potrivit statisticilor Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in 2011 au utilizat calea ferata, atat prin operatorul national cat si prin operatorii privati, circa 61 milioane de pasageri, in scadere comparativ cu anul 2010. In 2010, compania a inregistrat 64,27 milioane pasageri, comparativ cu 70,33 milioane pasageri in 2009 si 78,25 milioane de pasageri in 2008. Cifra a scazut puternic avand in vedere faptul ca, in 2004, numarul de calatori depasea 100 de milioane anual, insa, starea infrastructurii a facut ca timpul de parcurs sa creasca odata cu restrictiile de viteza, iar pasagerii s-au reorientat catre alte mijloace de transport. Din cele 61 de milioane de pasageri, circa 240.000 au utilizat cursele internationale, si aici in scadere comparativ cu 2010, atunci cand cifra era de 442.000 de pasageri. Viteza medie comerciala a trenurilor de pasageri a ramas destul de redusa comparativ cu tarile din Uniunea Europeana, respectiv 43 de kilometri pe ora, informeaza Finantistii.

Volkswagen Polo R WRC, in versiune de strada. Organizat anual, Festivalul de la Worthersee este unul dintre cele mai mari evenimente dedicate fanilor Grupului Volkswagen, la nivel international. Celebrul constructor german si-a facut obiceiul sa prezinte cu aceasta ocazie diverse creatii de exceptie, de la exemplare unicat, pana la concepte ce prefigureaza viitoare modele de serie. Asa s-a intamplat si anul acesta, atat in cazul marcii Volkswagen, cat si cu celelalte marci de volum (SEAT, Skoda) sau premium (Audi) din grup. Si anul acesta, VW a pastrat accentul pe latura sportiva, iar directia a fost urmata si de SEAT si Skoda. Asa se face ca zilele trecute, pe malurile lacului Worthersee din Austria, a poposit conceptul Polo R WRC, versiunea de strada a modelului cu care VW se pregateste sa intre in Mondialul de raliuri. Reamintim, in cazul modelului pilotat in prezent de Sebastien Ogier, sub capota se afla un propulsor TSI de 1,6 litri si 300 CP, a carui putere este transmisa la toare rotile, scrie 24auto.ro.