Pretul petrolului, in cel mai mare declin lunar din ultimii trei ani. Pretul titeiului brut a inregistrat, in mai, cea mai importanta scadere lunara din ultimii trei ani, la bursa din New York, pe fondul speculatiilor potrivit carora incetinirea economiei SUA si criza datoriilor din Europa vor reduce cererea de combustibili. Cotatia titeiului West Texas Intermediate cu livrare in iulie a coborat cu 1,3% ieri, la ora 10.08, la New York Mercantile Exchange, ajungand la 86,68 dolari barilul. Luna aceasta, pretul petrolului a pierdut 17% pe piata americana, declinul fiind cel mai important din decembrie 2008 pana la momentul actual. De la inceputul anului, cotatia titeiului a pierdut aproape 12 procente. La ICE Futures Europe din Londra, pretul petrolului Brent cu livrare in iulie a scazut cu 0,9%, la 102,50 dolari/baril. Luna aceasta, cotatia a pierdut circa 14% la bursa londoneza - cel mai important declin din mai 2010 pana in prezent. Scaderea de ieri a pretului petrolului a urmat informatiei potrivit careia a crescut numarul solicitarilor de ajutor de somaj in SUA. Conform Departamentului Muncii de la Washington, numarul solicitarilor initiale de ajutor de somaj a crescut cu 10.000, la 383.000 saptama-na trecuta, scrie Bursa.ro.

BUSINESS REPORTFoto: Colaj foto

Tarifele RCA au crescut in 2012, ca si nemultumirea pagubitilor. Comisia de Supraveghere a Asigurarilor ii ameninta pe asiguratorii auto rau-platnici la despagubiri cu sanctiuni care pot merge pana la suspendarea activitatii Numarul de reclamatii la adresa asiguratorilor adresate autoritatii de supraveghere in domeniu s-a majorat cu 43% in primul trimestru al anului, comparativ cu perioada similara din 2011. 70% din cele 2.630 de petitii primite de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) din partea beneficiarilor de polite de asigurare nemultumiti de serviciile companiilor de asigurari in primele trei luni din 2012 se refera la polite obligatorii de asigurare a raspunderii civile auto (RCA), anunta Finantistii.

Tramvaiele viitorului, un vis implinit doar pe hartie. Un tramvai numit "dorinta", construit dupa cele mai inalte standarde, pe sinele din Romania sau despre cat de departe este piata locala de tramvaie de implinirea aspiratiilor. O fabrica de tramvaie construita de la zero, in Romania, de catre un mare producator european. Ideea apartine gigantului Alstom si nu este noua. Iar daca licitatiile locale vor intarzia sa apara, ar putea chiar sa dispara cu totul. Povestea a aparut in urma cu aproape cinci ani, cand in Bucuresti a fost organizata o licitatie pentru achizitia a 100 de tramvaie, anulata "pe ultima suta de metri", pe motiv ca nu sunt fonduri. "Ar fi trebuit sa castige Alstom, ceea ce ar fi insemnat planuri mari pe piata romaneasca", puncteaza Stefan Roseanu, senior partner Club Feroviar. Planurile "mari" de care vorbeste acesta luau in calcul o investitie de aproximativ 20 milioane de euro intr-o unitate de productie de tramvaie. "Proiectul, amanat atunci, nu este exclus acum. Iar daca s-ar concretiza, Alstom ar deveni un concurent foarte serios pentru omul de afaceri Valer Blidar, care construieste la Arad tramvaiul Imperio, in parteneriat cu un alt gigant european, Siemens", spun voci autorizate din piata, informeaza Capital.ro.

Ce ascunde formula de calcul a Comisiei care negociaza contractele Hidroelectrica? Astazi a expirat termenul limita pe care ministrul economiei, Daniel Chitoiu, si l-a asumat in vederea incheierii negocierilor cu baietii destepti, in cazul contractelor cu Hidroelectrica. Pentru ca nu s-a ajuns inca la forma finala (semn ca nu este atat de usor precum credea domnul ministru), Energy-Center revine asupra unui punct extrem de sensibil al negocierilor, respectiv baza de la care se pleaca pentru formarea noilor preturi: Pretul mediu. Va reamintim ca domnul ministru Daniel Chitoiu a anuntat in urma cu doua saptamani ca in cadrul negocierilor a fost obtinuta prima victorie pentru Hidroelectrica, in sensul ca pretul la care se va vinde energia electrica baietilor destepti va fi unul nou, calculat dupa o formula magica, si care are la baza pretul mediu de pe piata de energie. Ei, confuziile pe care le poate naste o asemenea afirmatie trebuie sa fie eliminate din start, scrie Energy-center.ro.

Cat de atractiva mai este Romania pentru investitori. Clujul pare sa fie pana acum reteta de succes pentru atragerea de noi afaceri, deoarece dispune de infrastructura necesara dezvoltarii acestora. Daca in 2008 am avut investitii straine de aproape 10 miliarde de euro, in 2011 valoarea a fost sub 2 miliarde. La inceputul anului, erau anuntate investitii de 71 milioane de euro, printre care cea a argentinienilor de la Tenaris si cea a americanilor de la Dana Holding Corporation. Ieri, Iulius Group, controlat de omul de afaceri Iulian Dascalu, a inaugurat complexul Palas Iasi, o investitie de 265 milioane de euro. Tot ieri, Bosch a anuntat detaliile extinderii de la Blaj si investitiei de la Cluj, care inseamna, cumulat, 120 de milioane de euro pana in 2013. La Cluj, pe locul lasat gol de Nokia, vor veni si cei de la De'Longhi, anunta EVZ.

Vara fierbinte pentru Nabucco. Consortiul Nabucco a inaintat, in septembrie 2011, Consortiului Shah Deniz II din Azerbaidjan o propunere privind conceptul de baza al gazoductului Nabucco. Christian Dolezal, purtator de cuvant al consortiului Nabucco, ne-a declarat: "In luna mai 2012, am inaintat o propunere suplimentara, privind scenariul Nabucco Vest. Negocierile dintre actionarii Nabucco si partenerii Shah Deniz II sunt in curs de desfasurare in vederea gasirii celei mai bune solutii. Se asteapta ca o decizie in acest sens sa fie luata de consortiul Shah Deniz II in aceasta vara". Precizarile Nabucco au fost solicitate de ziarul BURSA ca pozitie la declaratia bulversanta a unui oficial al SOCAR. Elshad Nassirov, director in cadrul SOCAR, a aparat recent pozitia Nabucco in cadrul licitatiei Shah Deniz II, dar, in acelasi timp, a promovat proiectul concurent TANAP, care risca sa injumatateasca sau chiar sa anuleze gazoductul sustinut de Uniunea Europeana, informeaza Bursa.ro.

Procese mai scurte in conditii de confidentialitate si executari imobiliare doar pentru sume peste 10.000 lei. Legea de punere in aplicare a noului Cod de procedura civila a fost publicata miercuri, 30 mai in Monitorul Oficial. Acesta va intra in vigoare la 1 septembrie, nu la 1 iulie, cum era prevazut in proiect. Noile reglementari se vor aplica numai pentru procesele si executarile silite incepute dupa intrarea in vigoare, inlaturand astfel actualul principiu al aplicarii imediate a normelor de procedura, indiferent daca procesele sau executarile sunt deja pe rol. Noul Cod de procedura civila (NCPC) va aduce o solutionare mai rapida a proceselor si, ceea ce este foarte important in mediul de afaceri, confidentialitatea judecarii cauzei. Partea care tergiverseaza procesul va putea fi obligata la despagubiri catre cealalta parte, dar si la o amenda. Judecatorul va trebui sa estimeze de la inceput durata procesului. Cercetarea procesului nu se va mai desfasura public, ci in camera de consiliu. In ce priveste dezbaterea pe fond, aceasta va fi publica. Insa la cererea partilor, procesul se va putea desfasura in intregime fara prezenta publicului in sala, scrie Finantistii.

Mercedes CLA vine la toamna. Noul "baby CLS" se pregateste sa-si faca intrarea pe piata, momentul lansarii fiind asteptat pentru ultima parte a acestui an. Aparitia sa este argumentata de succesul peste asteptari de care s-a bucurat Mercedes CLS, coupe-ul cu 4 usi lansat de Mercedes in 2004 si care a ajuns acum la cea de-a doua generatie. Dupa cum bine se stie deja, noul CLA este o declinare a lui CLS la scara mai mica si, implicit, mai accesibila, folosind mecanica de la noua Clasa A. Este anticipat de conceptul Style Coupe (vezi link-ul de mai jos), prezentat anul acesta, la Salonul de la Beijing. Mai nou au inceput sa circule pe internet si imagini spion cu prototipul de coupe cu 4 usi de dimensiuni mici aflat in teste, anunta 24auto.ro.