Comisia Europeana preseaza Grecia sa inchida anumite banci. Comisia Europeana (CE) face presiuni asupra Greciei sa inchida, in etape, anumite banci, posibil chiar ATEbank, a cincea mare banca elena (specializata pe sectorul agricol), au declarat pentru agentia de presa "Reuters" surse din Uniunea Europeana (UE). Reprezentantii ATEbank si ai Bancii Centrale a Greciei au refuzat sa comenteze, iar Ministerul de Finante de la Atena a dezmintit informatiile. ATEbank nu a reusit, anul trecut, sa treaca testele de stres derulate de Autoritatea Bancara Europeana (EBA). Desi este responsabilitatea Bancii Centrale a Greciei sa inchida bancile care se confrunta cu probleme financiare, Comisia Europeana are un cuvant de spus, in conformitate cu reglementarile privind ajutoarele de stat. Aceste reglementari ii permit Comisiei Europene sa refuze o cerere de salvare a unei institutii de creditare daca UE considera ca este prea costisitoare pentru a fi salvata - fortand efectiv inchiderea bancii. O sursa din UE sustine ca atributiile Comisiei privind ajutoarele de stat ar putea fi utilizate si pentru inchiderea unor banci din Spania si Portugalia, scrie Bursa.ro.

BUSINESS REPORTFoto: Colaj foto

Blocajul de la Rosia Montana provoaca haos pe burse. Valoarea unitatii fondului inchis de investitii iFond Gold a scazut cu 8% doar in cursul lunii mai si cu mai mult de 45% de la listarea sa la BVB din decembrie 2010. Incoerenta declaratiilor politicienilor romani cu privire la calendarul de luare a deciziei finale in privinta proiectului de extractie de aur de la Rosia Montana, ca si cea a procesului decizional ca atare se reflecta in volatilitatea extrema a valorii instrumentelor financiare a caror evolutie depinde de proiectul respectiv. Practic, investitorii sunt nevoiti sa vanda si sa cumpere cu ochii nu doar pe evolutia pretului aurului si al actiunilor companiilor din acest sector, oricum foarte oscilante in aceasta perioada, ci si pe televizor, unde afirmatiile ministrilor din cabinetul Ponta se bat cap in cap la intervale de timp foarte scurte. Valoarea unitatii fondului inchis de investitii iFond Gold, listat la Bursa de Valori Bucuresti (BVB) si specializat in plasamente in actiuni de companii din sectorul extractiei si productiei de aur, a scazut cu 8% in cursul lunii mai, la 105,45 lei, potrivit raportului lunar al administratorului SAI Intercapital Investment Management SA, anunta Finantistii.ro.

Ce mai construiesc chinezii: aeroport comercial la cea mai mare altitudine din lume. In provincia Sichuan din China a inceput constructia unui aeroport comercial situat la cea mai mare altitudine din lume. Edificiul, care are ca scop, in primul rand, dezvoltarea turismului, va fi gata, conform planurilor, anul viitor, pe teritoriul autonom Garze din Tibet. Aeroportul va asigura legaturi aeriene cu orase din vestul Chinei. Autoritatile teritoriale spera de la investitia de 1 miliard si jumatate de yuani, in primul rand, o relansare a turismului, intrucat in apropiere se afla rezervatia naturala Jatinga, considerata o "gradina a Edenului". Conform estimarilor, in anul deschiderii aeroportului, in 2013, numarul pasagerilor va fi de aproximativ o jumatate de milion, insa, pe termen lung, sala de asteptare a aeroportului va gazdui anual un milion de turisti. Aeroportul, care va fi construit la altitudinea de 4.410 metri, va avea lungimea pistelor de decolare si aterizare de 4,2 kilometri, informeaza Capital.ro.

Constructiile scot industria din criza. In primele patru luni din acest an, constructorii si-au intetit lucrarile fata de aceeasi perioada din 2011. Doua vesti bune vin din datele centralizate la Institutul National de Statistica: afacerile industriasilor au crescut per ansamblu cu 2,3% in primele patru luni din acest an si, in aceeasi perioada, volumul lucrarilor de constructii a avansat cu 9,1% fata de perioada similara din 2011. Vestea proasta este ca, in industrie, cererea de marfuri, reprezentand comenzile noi, si-a continuat scaderea cu 0,8%, insa acest recul este mult atenuat fata de cel din lunile anterioare. Toate acestea conduc la concluzia ca reducerea cererii la export este compensata prin cresterea comenzilor la intern, iar aceasta crestere este sustinuta de sectorul constructiilor, care da semne tot mai clare de revenire, scrie Adevarul.

Numarul IMM-urilor care apeleaza la creditare s-a redus puternic. Desi nivelul de indatorare in randul intreprinderilor mici si mijlocii (IMM) din tara noastra a crescut usor in ultima perioada, ceea ce arata o "evolutie ordonata", numarul celor care apeleaza la creditare s-a redus puternic, a aratat Ion Dragulin, directorul Departamentului de Stabilitate Financiara din cadrul Bancii Nationale a Romaniei (BNR). "A avut loc o concentrare a debitorilor, 500 de IMM-uri fiind, in prezent, responsabile pentru 33% din totalul datoriei bancare care exista la nivelul acestui sector", a declarat domnia sa, cu ocazia seminarului Asociatiei Europene de Garantare Mutuala (AECM) despre provocarile pentru schemele de garantare. Desi sistemul bancar din tara noastra s-a descurcat "onorabil" in conditiile unui mediu extrem de nefavorabil si cu perspective negative, calitatea activelor corespunzatoare creditarii IMM-urilor ramane o provocare pentru administrarea riscurilor, a subliniat Ion Dragulin. Per ansamblu, companiile mici si mijlocii avand colateral din partea fondurilor de garantare a creditelor isi onoreaza serviciul datoriei la creditele contractate mai bine decat o fac cele care furnizeaza colateral imobiliar, a precizat directorul Departamentului de Stabilitate Financiara din cadrul BNR. Acest lucru ar trebui sa incurajeze firmele sa apeleze la serviciile acestor institutii, considera domnia sa. "Trebuie avuta in vedere si valorificarea colateralului imobiliar, in comparatie cu utilizarea de colateral din partea unui fond de garantare", a mai adaugat Ion Dragulin, anunta Bursa.ro.

Transfagarasanul ramane doar cu plombele. Nu mai sunt bani pentru reabilitarea drumurilor de munte. CNADNR nu are suficiente resurse financiare pentru a reabilita sau repara drumuri celebre de munte, cum ar fi Transfagarasan, ori pentru finalizarea unor lucrari incepute de ani buni, cum ar fi DN2D Focsani - Lepsa - Targu Secuiesc. Cea mai celebra sosea de munte, DN7C - Transfagarasan, care urmeaza sa se deschida complet peste trei saptamani, nu va putea fi reabilitata complet, cum s-a intamplat in cazul Transalpinei, desi starea drumului, in special in zona Lacului Vidraru, este deplorabila. Conducerea CNADNR a precizat ca, cel putin deocamdata, compania de drumuri nu-si permite financiar sa reabiliteze Transfagarasanul, tot ceea ce se poate fiind mentinerea acesteia la un nivel de viabilitate minima. "Bugetul actual nu permite lucrari de mare anvergura, context in care sunt executate doar lucrari de reparatii prin plombare in vederea asigurarii unei viabilitati minime a drumului national DN67C", a declarat, pentru Finantistii, Ionut Masala, directorul general al CNADNR, informeaza Finantistii.

Skoda Rapid - primele imagini oficiale. Skoda pregateste lansarea oficiala a sedanului Rapid, versiunea europeana, prin difuzarea in mediul virtual a unui set de imagini si schite cu noul model. Imaginile oficiale au fost dublate, zilele acestea, cu fotografii surprinse la diverse teste cu exemplare Rapid de preserie (vezi galeria foto de mai jos). Pentru cei care au vazut Mission L in toamna anului trecut, la Frankfurt, surprizele lipsesc cu desavarsire, pentru ca versiunea de serie este foarte apropiata de acel concept. Probabil vor fi multi cei care vor percepe noul Rapid ca pe "echivalentul" de la Skoda al actualei generatii Jetta de la Volkswagen. Ca dimensiuni, comparatia pare justificata. Cei de la Skoda acopera cu acest model nisa dintre Octavia si Fabia, deci vorbim de un model subcompact. Iar daca se vor confirma zvonurile conform carora Octavia 3 va fi mai apropiata ca dimensiuni de Superb, introducerea sedanului Rapid va avea un argument (solid) in plus! Un echivalent pentru Rapid exista, totusi, in Grupul Volkswagen, dar la "fratii" iberici. La SEAT, model va prelua numele Toledo, punand capat unui experiment esuat lamentabil - vorbim, desigur, de actuala generatie Toledo. In ambele variante se vor folosi elemente mecanice existente la alte modele din grup, nicidecum noua platforma tehnica MQB, scrie 24auto.ro.