Un mall a sters de pe harta 2.900 de apartamente in Constanta. Dezvoltatorul spaniol Gran Via, proprietarul a trei foste fabrici din Bucuresti, a decis sa vanda terenul de peste 6,5 ha pe care il avea in Constanta, unde programase constructia a 2.900 de apartamente. Motivul: aparitia Maritimo Shopping Center. Nu mai este un secret faptul ca investitorii imobiliari spanioli au fost puternic loviti de criza financiara. Daca adaugam la acest aspect si lipsa de finantare pentru proiecte rezidentiale de proportii in Romania este lesne de inteles de ce multe planuri marete au fost date uitarii. In aceasta situatia este si proiectul Flamenco Residences din Constanta. Gran Via a cumparat lotul de 65.212 mp cand piata imobiliara se apropia de cote maxime si nu a reusit decat sa realizeze lucrarile de viabilizare ale terenului. "Incercam sa vindem terenul din Constanta. Artera Aurel Vlaicu nu se mai preteaza pentru dezvoltari rezidentiale dupa aparitia Maritimo Shopping Center si speram sa gasim un operator de retail pentru a vinde. La Bucuresti am fi dispusi sa vindem portiuni mai mici, de genul celei vandute catre Lidl, pentru a finanta o parte din constructii", a declarat pentru Capital Antoanela Comsa, directorul general al Gran Via Romania.

Business reportFoto: Colaj foto

Ce schimbari apar pentru asigurarile casa si RCA lunile viitoare. Pana acum, 2012 a fost un an bogat in modificari pe piata asigurarilor. Noile reglementari care au aparut ar putea aduce cresteri cu 20 - 30% ale valorii politelor. De la anul, romanii trebuie sa se pregateasca pentru asigurari mai scumpe. Insa, si atunci cand vor avea nevoie de luat despagubiri, firmele de asigurare ar putea fi mai receptive. Politele pentru case mai scumpe Romania este una din cele mai expuse tari la catastrofe precum cutremurul sau inundatiile. Prin urmare, Comisia de Supraveghere a asigurarilor a emis o norma prin care obliga firmele de asigurari sa isi creeze rezerve mai mari pentru a fi sigure ca pot despagubi clientii in cazul in care se produce catastrofa. Combinate cu costurile de reasigurare, acestea determina firmele sa scoata din buzunar multi bani in plus. Pentru a nu iesi in pierdere, cel mai probabil firmele vor ajunge sa scumpeasca asigurarile de locuinte. N-ar trebui sa ne miram daca acestea ar ajunge sa fie cu circa 20% mai scumpe, potrivit estimarilor. O veste buna pentru proprietarii de locuinte este ca nu trebuie sa isi incheie doua polite. Concret, cei care au doar o asigurare facultativa nu vor mai trebui sa isi incheie si o polita obligatorie, asa cum decisese CSA. Atentie insa! Nu orice asigurare facultativa este buna. Aceasta trebuie sa ofere acoperire pentru cele trei riscuri de baza: cutremur, inundatii si alunecari de teren, noteaza EVZ.

Top 10 datornici la bugetul de stat: Restantele CFR SA au crescut cu 1,5 mld. lei in doar 12 luni. Cei mai mari datornici la bugetul de stat aveau la 30 septembrie 2012 obligatii restante cumulate de peste 6 miliarde de lei, in crestere cu aproape un miliard de lei fata suma cumulata a restantelor celor mai mari zece datornici de la finele celui de-al treilea trimestru al anului trecut. Daca anul trecut primul era detinut de Compania Nationala a Huilei (CNH) cu 1,91 miliarde de lei, la 30 septembrie a.c. pozitia de lider ii revine altei companii din ograda statului, si anume CFR SA, cu obligatii restante de peste 2,53 miliarde de lei. In urma cu 12 luni, compania feroviara de stat avea restante in jurul a unui miliard de lei. Astfel, se poate observa o crestere de peste 150% a datoriei CFR SA catre bugetul de stat intr-o perioada de 12 luni. La 30 septembrie 2012, CNH avea restante de 1,84 miliarde de lei. Podiumul este intregit de Galaxy Tobacco (fosta fabrica Tutunul Romanesc) cu 539 milioane de lei, in scadere fata de acum un an, atunci cand datoria companiei catre bugetul de stat se ridica la 889 milioane de lei. Pe locul 4 se afla o alta companie de stat - CFR Marfa cu obligatii restante de aproape 400 milioane de lei. A cincea pozitie din lista rusinii ii revine companiei European Food, detinuta de fratii Micula, care de mai bine de opt bani se afla in proces cu statul roman, scrie Capital.

Surse: Chinezii vor garantii de stat ca sa intre la Cernavoda. Va fi foarte greu pentru autoritatile noastre sa implice China Guangdong Nuclear Power Group in constructia Unitatilor 3 si 4 de la Cernavoda, afirma surse din piata. Chinezii finanteaza prin sistemul credit-furnizor, pentru care cer garantii de stat, mai spun sursele noastre. Astfel, oricat de dornice ar fi autoritatile sa implice partea chineza, ajutorul de stat trebuie aprobat de Uniunea Europeana, care nu vede cu ochi buni asemenea sprijin in domeniul nuclear. Specialisti din piata sustin ca SNC Lavalin, contractorul general pentru Unitatile 3 si 4, ar trebui sa-si dea acordul pentru cooptarea chinezilor in constructia reactoarelor - lucru greu de "inghitit" pentru ca China Guangdong Nuclear Power Group vrea sa finanteze 40% din proiect, iar canadienii trebuie sa le cedeze o parte din contract. Mai mult decat atat, in proiectul Unitatilor 3 si 4 de la Cernavoda, contractorul si furnizorul de tehnologie nu au voie sa fie si finantator al proiectului, mai sustin sursele noastre. Ca sa atraga banii chinezilor, autoritatile trebuie sa reanalizeze si sa schimbe conceptia proiectului astfel incat China Guangdong Nuclear Power Group sa si poata finanta proiectul. Cert este ca, mai spun surse din piata, dorinta chinezilor de a intra in proiect pune presiune pe SNC Lavalin pentru a mai reduce din pretul ofertat (4,8 miliarde euro) pentru constructia celor doua reactoare, informeaza Bursa.ro

Cine erau milionarii Romaniei acum 70 de ani. Secatuita de domniile fanariote si de principii straini, cu o clasa artistocratica desueta si conservatoare, Romania n-a produs averi personale uriase si trainice pana aproape de inceputul secolului XX. Cu exceptiile notabile ale catorva familii boieresti, mari latifundiari, averile castigate in Romania luau calea Istanbulului ori erau pierdute la masa verde la Paris ori Viena de catre mostenitori iresponsabili. Abia dupa Razboiul de Independenta si, mai ales, dupa Marele Razboi, apar marile averi antreprenoriale, create intr-o generatie sau doua. In continuare, cativa dintre cei mai bogati romani de pana la venirea la putere a comunistilor. O avere cat o industrie: Nicolae Malaxa. Nascut la Husi, in decembrie 1884, Nicolae Malaxa era fiul unui aroman cu origini grecesti si al ficei unui dregator local. Pasionat de tehnica si cu ajutorul familiei, Malaxa urmeaza cursurile Politehnicii din Karlsruhe (Germania), studii care-l vor ajuta mai tarziu in afacerile sale. In 1921, la marginea Bucurestiului infiinteaza un atelier de reparatii material rulant, unde erau reparate locomotive si vagoane. Pentru ca afacerea sa era exploziva, in 1923 incepe constructia unei fabrici mari, un proiect greenfield in termenii de astazi, infiintand Uzinele Faur. Continuarea in Capital.

Chiriasii CFR prefera liniile ferate industriale. Aproape 3.000 de kilometri masoara liniile inchiriate din Romania. Companiile private care si-au adjudecat tronsoanele inchiriate de CFR au mizat pe rutele cu trafic de marfuri mai intens decat cel de calatori. Mai mult de jumatate dintre liniile pe care CFR le inchiriaza au fost deja adjudecate de catre companiile private, iar configuratia rutelor preluate arata o preferinta clara a feroviarilor particulari pentru tronsoanele cu potential industrial. Din datele comunicate de CFR la solicitarea "Adevarul" reiese ca, pana in prezent, compania RCCF Trans si-a adjudecat cele mai multe tronsoane cu capat de linie (neinteroperabile, in termeni tehnici), firma controlata de oamenii de afaceri Costel Comana si Iorgu Ganea administrand acum 46 de astfel de sectii. RCCF Trans este urmata de Grup Feroviar Roman, cu 12 linii, Transferoviar Grup, cu 8 linii, si Viaterra Spedition, cu 6 linii. Ceilalti chiriasi ai CFR sunt Constructii Cai Ferate Sibiu cu doua linii si Apria SRL, Sevtrans Invest, Viromet, Holz Company si Vest Trans Rail SRL, fiecare cu cate o linie inchiriata. Per total, sunt inchiriati 2.934,7 kilometri de linii neinteroperabile, dupa cum ne-a comunicat CFR. Principalul avantaj pentru operatorii privati este ca, pe aceste linii, ei sunt cei care incaseaza taxe de utilizare a infrastructurii, iar transportatori sunt inca destui. Dezavantajele vin din concurenta dura pe care o fac transportatorii rutieri pe aceste rute.