Valuta si banii la saltea revin in forta. Dobanzile real negative la depozitele in lei incep sa produca efecte nedorite pentru economisire, fundamentul dezvoltarii economice, inainte de a reusi sa relanseze in vreun fel creditarea si consumul Economiile romanilor reincep sa migreze dinspre lei spre valuta. Tendinta a devenit vizibila de la jumatatea anului trecut, cand cresterea inflatiei a readus dobanzile la lei in teritoriul real negativ, si mult mai evidenta la inceputul acestui an, cand datele BNR au aratat clar reorientarea preferintelor de economisire. Astfel, depozitele in lei ale populatiei scadeau, in termeni reali, cu 4,2% la 31 ianuarie 2013, fata de aceeasi data a anului trecut, in timp ce depozitele in valuta cresteau cu 16%. In cazul companiilor, declinul economisirii in moneda nationala este si mai abrupt - 12% - intr-o perioada in care spre valuta s-au indreptat depozite cu 13,7% mai mari, scrie Capital.ro

BusinessFoto: Colaj foto

Forintul, la cursul minim al ultimelor noua luni fata de euro. Moneda Ungariei, forintul, s-a depreciat ieri, pe pietele externe, pana la nivelul minim al ultimelor noua luni fata de euro, ca urmare a primelor masuri luate de noul guvernator al bancii centrale de la Budapesta, Gyorgy Matolcsy. Acesta a modificat regulamentul institutiei ca sa-si consolideze autoritatea. Forintul a coborat cu 1,5% in prima parte a zilei de ieri, pe piata din Budapes-ta, la 303 unitati/euro, cel mai redus curs din 5 iunie pana in prezent. Mai tarziu, cursul a ajuns la 302 unitati/ euro. De la inceputul lunii, forintul a pierdut 2,4% fata de moneda europeana, scrie Bursa.

Noul drum Craiova-Pitesti, autostrada sau drum expres? Compania de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania cauta constructori pe post de concesionari pentru viitoarea ruta rutiera ce va lega Craiova de Pitesti. CNADNR se va decide ulterior daca aceasta va fi autostrada sau va fi drum expres. In cazul in care se va decide construirea unui drum expres, fiecare din cele patru benzi de circulatie va avea o latime de 3,50 metri (3,75 metri in cazul autostrazii) si vor lipsi benzile de stationare de urgenta (late de 2,5 metri in cazul autostrazii). In ambele situatii viteza de proiectare (viteza la care circulatia autovehiculelor este sigura) va fi de 120 kilometri la ora, scrie Romania libera.Dupa cea mai scumpa autostrada, vom avea si cel mai scump drum expres din Europa: 16,5 milioane de euro pe kilometru, titreaza si Adevarul. Statul va aloca doua miliarde de euro pentru tronsonul rutier de 121 de kilometri dintre Craiova si Pitesti, adica 16,5 milioane de euro pe kilometru. In conditiile in care drumul deja exista, iar standardele de cost sunt de cel mult 6,5 milioane de euro/kilometru pentru autostrazile de campie, putem spune ca aceasta ruta va fi cea mai scumpa din Europa, dupa proiectul Comarnic-Brasov (care va costa 20 de milioane de euro/kilometru).

Ce-am câştigat şi ce-am pierdut din tutela Fondului Monetar La sfârşitul lunii aprilie, România ar fi trebuit să finalizeze al doilea acord postcriză cu FMI, concomitent cu demararea pregătirilor pentru parafarea unuia nou. Dar fatalitatea ultimilor 20 de ani de rezistenţă în faţă restructurării marilor societăţi aflate în proprietatea Guvernului ne-a ajuns din nou din urmă. Angajamentele asumate în 2011, inclusiv cele privind vânzarea şi listarea unor întreprinderi de stat, nu au fost îndeplinite, iar ultimatumul expiră peste 4 luni. Vom încheia un nou acord? Şi dacă da, care va fi noua miză?, se intreaba Income Magazine

Taxele si impozitele se "gasesc" acum si la supermarket. Daca tot va plac cumparaturile si mergeti des prin supermarket, aveti acum ocazia sa va platiti si taxele si impozitele locale in timp ce faceti shopping. Visa Europe a convins cateva primarii sa intre intr-o colaborare care presupune deplasarea de personal in magazine, unde vor exista tarabe (ma rog, standuri) la care vor fi incasate impozitele. Evident, perioada este limitata pana la sfarsitul acestei luni, cand expira si reducerea oferita de primarii. Ramane de vazut daca si casierii vor fi politicosi sau se vor purta ca la locurile de munca, scrie Business Cover.

O inventie inedita. Mouse-ul care leviteaza. Kibardindesign, un studio de design din Austria, a creat un mouse fara fir (wireless), cu o caracteristica neobisnuita, aceea ca leviteaza, scrie Daily Mail. Mouse-ul a primit denumirea Bat, care se traduce prin liliac, datorita capacitatii sale de a "zbura". Inedita inventie a fost creata special pentru persoanele care folosesc calculatorul pe o perioada de timp indelungata si care, din pricina utilizarii excesive a mouse-ului, ajung sa sufere de sindromul de tunel carpian (o afectiune ce apare la nivelul mainii, care se caracterizeaza prin dureri si amorteli ale degetelor). Dispozitivul contine inele magnetice, care ii permit sa "pluteasca" la o inaltime de 40 de milimetri, scrie EVZ.ro

Romanul care a scos din foame o tara intreaga: I-a crescut economia intr-un ritm ametitor. Intr-o vreme cand alte state se zbat in recesiune, altele marcheaza cresteri economice uriase. Ce e drept, vorbim despre state sarace sau in curs de dezvoltare. PIB-ul tarii in care cel mai bogat roman a investit in sectorul minier a crescut cu 18% in 2012. Sierra Leone a devenit astfel statul cu cea mai mare crestere economica din Vestul Africii, devansand toate celelalte economii din regiune: Burkina Faso, Coasta de Fildes, Ghana, Liberia si Niger. Cresterea economica ametitoare chiar si pentru un stat care are mult de recuperat se datoreaza investitiei centrale din sectorul minier, condusa de omul de afaceri de origine romana Frank Timis, care figureaza pe primul loc in Top 300 Capital Cei mai bogati romani, scrie Capital.ro

Ce nationalitati au muncitorii straini care lucreaza in Romania? Conform datelor furnizate de Ministerul Muncii, in anul 2012, 9.093 de cetateni straini au ales sa munceasca in Romania. Aceasta cifra a crescut cu 6% fata de anul 2011. In 2012 au muncit oficial 2.680 de cetateni de origine turca, in crestere de la 2.580 de persoane in 2011. Chinezii au reprezentat si ei o parte insemnata pe piata muncii, nu mai putin de 1.728 de muncitori au lucrat pe teritoriul tarii noastre, in scadere fata de anul 2011, atunci cand au fost inregistrati 1.770 de lucratori, scrie workfinder.ro

Producatorii auto au nevoie de mai multa eficienta si de reinventarea valorii pentru consumator. Industria auto trece prin schimbari majore. Si nu este vorba doar de motoare cu consum redus de combustibil sau hibride, ci si de modificarea portofoliului de masini, astfel incat sa raspunda nevoii consumatorilor, in special cei din zona urbana. In plus, aparitia autovehiculelor low-cost, precum Logan, obliga la eficientizare, astfel incat preturile sa poata fi reduse fara a afecta marjele de profit. Cateva teme strategice vor domina agenda companiilor din industria auto in 2013. Acestea vizeaza capitolele de performanta si capital si vor trebui tratate prioritar pentru obtinerea reusitei, se arata in noul studiu - Changing lanes: the automotive C-suite's agenda for 2013-14, realizat de divizia Global Automotive Center a Ernst & Young, scrie Business Cover.