Italia, cel mai important cumparator de teren agricol in tara noastra. Suprafata agricola detinuta de straini in Romania, la inceputul anului 2012, era de circa 800.000 de hectare (8,5% din suprafata arabila), potrivit datelor Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Regionale (MADR). Agricultorii romani cred, insa, ca in realitate, suprafata detinuta de straini ar fi mult mai mare decat cea care apare in datele oficiale ale MADR. Intr-un clasament al cumparatorilor de teren in Romania, pe primele locuri se afla Italia, cu 24,29%, urmata de Germania cu 15,48% si de tarile arabe cu 9,98%. De asemenea, Ungaria detine 8,17% din cele peste 700.000 de hectare detinute de straini, Spania (6,22%), Austria (6,13%), Danemarca (4,52%), Grecia si Olanda cate 2,4% si Turcia 0,78%. Agentia non-guvernamentala GRAIN care militeaza pentru drepturile micilor fermieri a lansat un raport cu numele principalelor companii straine implicate in achizitiile de suprafete agricole din tara noastra, scrieBursa.ro.

BUSINESS REPORTFoto: Colaj foto

Surse: Banca Transilvania s-a interesat de Bank of Cyprus. Reprezentanti ai Bancii Transilvania au discutat ieri cu cei ai Bank of Cyprus pentru o eventuala preluare a activelor din Romania ale cipriotilor, au declarat pentru Capital surse apropiate discutiilor. Pana la aceasta ora, reprezentantii BT nu au putut fi contactati. Intrucat pretul cerut de ciprioti a fost descurajant pentru Banca Transilvania, discutiile ar fi intrat in impas pentru moment, au spus sursele, care au adaugat ca in prezent si o alta banca a intrat pe firul negocierilor cu Bank of Cyprus. Pe de alta parte, nu se stie daca negocierea dintre BT si Bank of Cyprus nu a vizat cumva si participatia de 10% in cadrul BT a cipriotilor, pachet care va face obiectul unei vanzari fortate, anuntaCapital.ro.

Psihoza GAZPROM la romani, versus cu ce e mai buna psihoza OMV? "Cresterea pretului la gazele naturale pentru consumatorii industriali va fi de 20% anul acesta si dubla anul viitor", a declarat ieri presedintele ANRE, Niculae Havrilet. In schimb, un comunicat al aceleasi institutii, tot de ieri, spune ca, pentru consumatorii industriali in regim reglementat, pretul gazelor nu a fost majorat cu 5%, cum prevede calendarul liberalizarii, incepand cu data de 1 aprilie. "Tinand cont ca, din estimarile noastre, procentul de amestec import/intern va scadea in acest trimestru si chiar daca celelalte elemente de structura s-au modificat, acestea nu au indus necesitatea cresterii pretului final reglementat.In consecinta, precizam ca preturile finale reglementate aferente consumatorilor casnici si noncasnici au ramas nemodificate incepand cu 1 aprilie 2013", precizeaza oficialii ANRE, informeazaEnergy-Center.ro.

Energia se scumpeste, industria se inchide. Patronii ameninta ca isi vor trimite angajatii in somaj. Ioan Niculae, proprietarul grupului industrial InterAgro si presedintele confederatiei Patronatelor din Romania (PATROROM), a anuntat ieri ca a fost nevoit sa inchida, de la 1 aprilie, doua combinate producatoare de ingrasaminte chimice, dupa care vor urma alte doua, din cauza scumpirii accelerate a gazelor. "Luni am oprit activitatea la Amurco Bacau si la Viromet Victoria si vor mai urma Ga Pro Co Savinesti, la 15 aprilie, respectiv Nitroporos Fagaras, la 1 mai, principalul motiv fiind scumpirea antieconomica a gazelor. In aceste patru combinate lucreaza 6.200 de oameni. S-a spus ca avem deficit de gaze, ei bine vom avea excedent pentru ca industria consumatoare se va inchide, unitate cu unitate", a declarat Ioan Niculae, pentruAdevarul.

Axa Rotterdam-Constanta. Olandezii sunt interesati de o cooperare cu portul romanesc. Cele doua porturi mari, Constanta si Rotterdam, ar putea colabora in viitor, olandezii asteptand insa si o clarificare in chestiunea administrarii portului romanesc de la Marea Neagra. Portul Rotterdam este al patrulea ca marime din lume. Fata de Portul Constanta, acolo este o alta planeta. Un singur exemplu: in viitorul apropiat, dupa ce se termina o noua etapa de modernizare, de trei miliarde de euro, macaralele de aici vor functiona automat, fara sa fie ghidate de om. Soferul se identifica la poarta cu un card si robotul ii incarca, in cateva minute, containerele. Nu mai exista nici hartii vamale, totul se face computerizat si online. In trecut, erau necesare opt persoane pentru o singura macara, scrieRomania Libera.

Retragerea statului din economie, necesara pentru reindustrializarea tarii. Statul trebuie sa se retraga din economie, privatizand "tot ce se poate privatiza", este de parere Varujan Vosganian, ministrul economiei. Oficialul a precizat, ieri, intr-o conferinta de profil organizata de "Focus Energetic", ca privatizarea si valorificarea activelor patrimoniale prin insolventa sunt necesare pentru reindustrializarea tarii, mentionand ca "trebuie sa curatim spatiul necrozat de pierderi si datorii". "Industria de aparare detine un patrimoniu urias, care era cores-punzator pe vremea cand indus-tria avea 200.000 de salariati, dar de cand sectorul a ramas cu 6.000 de salariati este cu totul disproportionat. Industria de aparare se poate ruina numai intretinand acest urias patrimoniu in care mai mult de un sfert din salariati nu fac decat sa pazeasca terenurile, depozitele si cladirile care nu mai folosesc economic", anuntaBursa.ro.

Italienii si americanii construiesc autostrada care leaga trei state: China, Rusia si Mongolia. Potrivit agentiei de stiri Montsame, Mongolia planuieste sa construiasca o autostrada de 3,5 miliarde de dolari care sa uneasca China cu Rusia. Finantata in proportie de 70% de investitori straini, constructia autostrazii care va lega trei state va incepe in luna mai si se va finaliza in 2015. Mongolia a anuntat ca va construi o autostrada care va costa circa 3.5 miliarde dolari intre granitele sale rusa si chineza. Autostrada va avea 627 de mile lungime. Ea va fi construita in baza unui acord de concesiune si exploatare privata pentru perioada 2015 - 2040. Astfel, in schimbul concesionarii pe perioada amintita, investitorii straini vor oferi finantare pentru 70 la suta din costul de constructie, in timp ce un grup de investitii mongol numit Chinggisland va contribui cu restul de finantare al autostrazii, conform agentiei de stiri mongoleze Montsame, informeazaCapital.ro.

Noul Range Rover Sport. Printre cele mai spectuaculoase noutati ale editiei din acest an, la Salonul de la New York, se numara si noul Range Rover Sport. Aceasta a doua generatie imparte numeroase elemente cu "fratele" sau mai mare, foloseste noua platforma monococa din aluminiu, motorul V8 de 5.0 litri cu compresor, de 510 CP, precum si noul V6 de 3.0 litri si 340 CP. Land Rover a promis si o versiune hibrid pentru Range Rover Sport, in viitorul apropiat. Noul "Range Sport" nu este mai puternic decat prima versiune, cea din 2005, insa este mai usor cu 400 kg! Cu 4,85 m lungime, este mai scurt cu 15 cm fata de noul Range Rover. De altfel, se plaseaza in gama intre acesta si Evoque. Spatele este tipic de SUV citadin, mai ales la nivelul luminilor, sursa de inspiratie fiind evidenta: Evoque, scrie24auto.ro.