Marii traderi nu cred ca suntem pregatiti pentru o bursa de cereale. Lipsa disciplinei contractuale sugereaza ca nu suntem pregatiti pentru o bursa a cerealelor, sustin membrii Asociatiei Romane a Comerciantilor de Produse Agricole (ARCPA). Procesul de maturizare a pietei agricole depinde foarte multe de disciplina contractuala (n.r. de exemplu, respectarea termenelor de predare a produselor), potrivit doamnei Ofelia Nalbant, director general al SC Agrium- Agroport SA. Cu toate acestea, membrii ARCPA sustin ca o bursa de cereale ar fi un mijloc bun de eficientizare a tranzactiilor si ar aduce mai multa transparenta in piata. "O astfel de bursa ar fi benefica deoarece ar oferi mai multe informatii despre pret si ar garanta siguranta tranzactiilor", a spus doamna Nalbant. Reprezentantii ARCPA sustin ca principalele motive pentru care piata de la noi nu este pregatita pentru o bursa de cereale functionala sunt, pe langa lipsa disciplinei contractuale, necesitatea de a imbunatati sistemul de gradare a calitatii produselor si lipsa interesului companiilor de a tranzactiona astfel. Potrivit acestora, primii pasii spre crearea unei burse de profil ar fi educarea jucatorilor din industrie cu privire la rolul acesteia si o clasificare mai buna a productiei cerealiere neomogene de la noi, scrieBursa.ro.

BUSINESS REPORTFoto: Colaj foto

Ideea lui Gica Popescu dusa la extrem: Mallul "evazionistilor" menit sa stimuleze economia. Antreprenorul argentinian Jorge Castillo a prezentat recent un nou mall gigantic, amplasat in apropierea orasului Mendoza din Argentina. Cand se va deschide, in octombrie, centrul comercial va gazdui circa 600 de tarabe, dintre care cele mai multe vor fi inchiriate unor mici ateliere care produc imbracaminte. Este exact modelul de afacere sustinut de obicei de politicieni si afaceristi pentru crearea de locuri de munca si stimularea economiei. Aceasta a fost si ideea fostului international roman Gica Popescu, insa la o scara mult mai mica. El a deschis in 2010 centru comercial Doldora Bazaar, in cartierul bucurestean Rahova, care oferea spatii producatorilor si importatorilor de produse alimentare si de larg consum, en-gros si en-detail. Dorinta fotbalistului de a revolutiona piata micilor comercianti a fost insa franta anul acesta, cand centrul comercial a intrat in insolventa si a fost inchis, anuntaCapital.ro.

Privatizarea CFR Marfa ascunde multe semne de intrebare. Asa cum se prezinta evenimentele, este foarte posibil ca privatizarea CFR Marfa sa esueze si sa constituie doar o modalitate de a da impresia forurilor europene ca guvernantii isi fac treaba. Gruia Stoica, dupa toate probabilitatile, nu va avea nimic de pierdut si nu va plati nicio penalizare. Politicienii USL au reusit performanta de a nu isi asuma nicio raspundere. Urmatorul pas pe care ar trebui sa il faca Gruia Stoica, patronul Grup Feroviar Roman, compania care s-a angajat sa cumpere CFR Marfa, este sa notifice Consiliul Concurentei in legatura cu tranzactia. Cu un pachet de 51% din CFR Marfa, Grup Feroviar Roman (GFR) ajunge sa controleze circa 70 - 80% din piata, ceea ce ii confera o pozitie dominanta, cu care s-ar putea ca forul din domeniul concurentei sa nu fie de acord. Stoica declara insa in trecut pentru EVZ ca se pot stabili reguli pentru GFR, asa incat grupul sa nu stanjeneasca prezenta altor concurenti, informeazaEVZ.

Rudele si prietenii, principala sursa de finantare pentru peste 90% din firmele mici si mijlocii. Mai mult de 91% din intreprinderile mici si mijlocii din Romania se autofinanteaza, procentul fiind in crestere de la 75% in 2011, pe fondul scaderii creditarii bancare, arata un studiu al Consiliului National al IMM-urilor. Ovidiu Nicolescu, presedintele Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR), a aratat ca "in urma unei anchete realizate pe un esantion de 1.858 intreprinzatori din toata tara, a reiesit ca un procent de 91,2% dintre IMM-uri se autofinanteaza. Acest procent a crescut in ultimul an cu 16,3%, in paralel cu scaderea cu 5% a creditelor bancare". Pentru a remedia aceasta situatie, CNIPMMR vine cu un set de opt propuneri, printre care se numara cresterea transparentei si competitiei in sectorul bancar; sprijinirea accesului la consultanta pentru IMM-uri si valorificarea, intr-o masura mai mare, a garantiilor acordate prin intermediul Fondului National de Garantare a Creditelor pentru IMM si a Fondului Roman de Contragarantare, scrieAdevarul.

"Chinezii nu mai cer garantii guvernamentale pentru investitiile din Romania". Deschiderea si interesul Chinei pentru dezvoltarea unor proiecte de investitii in Romania sunt mai mari decat oricand, ne-a declarat Laurentiu Plosceanu, presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO). "Partea chineza a acceptat ca, pe relatia cu Romania, sa nu mai solicite garantii guvernamentale pentru derularea proiectelor si sa lanseze oferte de finantare clasice, ca orice alt investitor", ne-a precizat domnia sa. Presedintele ARACO ne-a spus ca vizita de lucru de la Beijing (la care participa si domnia sa), condusa de ministrul marilor proiecte Dan Sova, beneficiaza de o puternica prezenta a bancilor chineze: "Proiectele luate in calcul de ambele parti sunt bancabile, fezabile. Se va face si o prezentare a proiectului Legii de parteneriat public-privat, elaborat de Departamentul condus de domnul Sova", anuntaBursa.ro.

Santierul autostrazii Sibiu-Orastie: Cand vom putea circula pe cei 82 de kilometri. Unul dintre cele mai asteptate tronsoane de autostrada este cel de la Sibiu la Orastie, mai ales pentru faptul ca va scuti soferii de traficul insuportabil din localitatea Sebes (jud. Alba). Tronsonul cu o lungime de 82,07 kilometri a fost impartit in patru loturi. Contractele au fost atribuite in 2011, iar in toamna aceluiasi an au inceput lucrarile. Conform termenelor prevazute in contractele din 2011, lucrarile trebuiau finalizate in aprilie 2013. Din pacate constructorii nu au putut respecta termenele contractuale din varii motive, mentionate in repetate randuri de Capital.ro. In aceasta vara, constructorii celor patru loturi au alocat resurse importante lucrarilor, astfel ca stadiul fizic a avansat semnificativ. Cu o singura exceptie, lotul III, unde constructor este Impregilo, care, din cauza alunecarilor de teren si a negocierilor purtate cu reprezentantii CNADNR, a redus volumul de munca, dar italienii sunt cei mai avansati din punct de vedere al stadiului fizic comunicat de compania de drumuri, salariatii celorlalti trei companii au muncit si in unele zile de weekend, informeazaCapital.ro.

Kia Niro, "made in Frankfurt". Anuntat in urma cu cateva saptamani, sub numele de cod KED 10, conceptul Kia Niro va fi prezentat oficial la editia de anul acesta a Salonului de la Frankfurt. Kia Niro tinteste sa devina un posibil viitor model de segment B (gen Nissan Juke sau Renault Captur), ce ar putea sa ia cu asalt mediul urban cu stil si tenacitate, iar cu ocazia lansarii la Frankfurt 2013, va dezvalui publicului si un nou tren de rulare inovator. Automobilul a fost desenat la studioul de design Kia din Frankfurt, la mai putin de un kilometru distanta de locul in care va fi expus pentru prima data, sub indrumarea directa a lui Gregory Guillaume, seful de design Kia pentru Europa. Fiind capabil sa accepte orice fel de provocare, indiferent de producatorul de automobile care i-o adreseaza, Kia Niro combina un caracter strengaresc cu o caroserie robusta si impunatoare, dar foarte stilata in acelasi timp, care prezinta elemente constructive contrastante, cum ar fi cele fabricate din otel inoxidabil, totul fiind impachetat intr-o constructie foarte compacta, scrie24auto.ro.