Razboiul preturilor, comunism vs capitalism. Milioane de romani cred sincer ca "inainte era mai bine". Cel mai adesea, oamenii se refera la preturile dinainte de 1990, care li se pareau mai prietenoase. In realitate, lucrurile nu stau chiar asa. Statisticile seci spun ca preturile au crescut de vreo patru mii de ori intre 1989 si 2013. Cu alte cuvinte, un leu de pe vremea comunismului valoreaza azi 40 de bani. Asta inseamna, printre altele, ca un salariu mediu din 1989 (3.000 de lei) echivaleaza azi cu 1.200 de lei (sau cu doar 75% din salariul mediu de 1.600 de lei noi inregistrat in luna iunie a acestui an). Pentru destule produse, calculele arata ca acestea erau intr-adevar mai scumpe in Romania comunista decat in cea capitalista. Un ou, de exemplu, costa 1,50 lei la sfarsitul anilor '80 si este in jur de 40 de bani azi. Adica puteam cumpara 2.000 dintr-un salariu mediu atunci si de doua ori mai multe in prezent. Continuarea in Capital.

Business reportFoto: Colaj foto

Un tribunal din Croatia a ordonat arestarea directorului general de la MOL. Un tribunal din Zagreb l-a condamnat pe presedintele grupului petrolier MOL din Ungaria, Zsolt Hernadi, care este suspectat ca l-ar fi mituit pe fostul prim ministru al Croatiei, Ivo Sanader, pentru a obtine controlul la compania croata INA, informeaza Associated Press. Tribunalul a luat aceasta decizie ieri, dupa ce Zsolt Hernadi nu s-a prezentat pentru ca a da declaratii privind presupusa mituire a lui Sanader in 2008, cand acesta se afla in functia de premier. Hernadi a negat acuzatiile, iar directorul general al MOL, Pal Kara, le-a respins, noteaza Bursa.ro

Am aflat unde sunt banii de investitii. Statul sparge zeci de milioane de lei pe masini. Deficitul bugetar a avut un salt impresionant in a opta luna a anului. Asta deoarece statul a avut grija sa isi innoiasca parcul auto desi, cand vine vorba de investitii, "nu sunt bani". Statul a iesit in august la cumparaturi si a cheltuit circa doua miliarde de lei. Ministerele si primariile au dat drumul la achizitii. Programul Rabla este un exemplu bun. Pe lista persoanelor juridice care au primit tichete Rabla pentru a cumpara autovehicule noi regasim, in pondere majoritara, institutii publice falimentare, finantate de la buget, autoritati locale si centrale. In schimb, sumele alocate de la buget pentru investitii au scazut cu un miliard de lei, iar fondurile europene au ramas fara bani pentru cofinantare, scrie EVZ.

Schemele Ponzi nu au granite: Tocmai a fost descoperita una impresionanta in Japonia. Comisia de supraveghere a pietei de capital din SUA (SEC - Securities and Exchange Commission) a spus ca a descoperit o "ampla si flagranta" schema Ponzi condusa de un executiv din Las Vegas, care a strans peste 800 milioane dolari de la mii de investitori, in special din Japonia, timp de mai bine de 15 ani, transmite Reuters. Un tribunal federal a hotarat in aceasta luna inghetarea activelor, la cererea SEC formulata impotriva lui Edwin Fujinaga si a firmei sale MRI International Ltd. Supraveghetorul pietei a spus ca Fujinaga, in varsta de 66 de ani, si MRI au promis cumpararea cu discount de conturi de asigurare medicala de la furnizori de servicii medicale din SUA, in incercarea de a recupera intreaga valoare e pachetului de la asiguratori, pentru a oferi investitorilor profituri de la 6% la 19,3%, informeaza Capital.

80% din spalatoriile si service-urile auto nu platesc impozite. Seminarul pe teme de fiscalitate din cadrul "CFO Forum", organizat de Medien Conferences, a trecut in revista principalele noutati in domeniu. S-au luat la bani marunti viitorul impozit forfetar, schimbarile de strategie la nivelul Fiscului, ponturi pentru contabilii prinsi in hatisul legislativ. Din pacate, de la discutiile privind politicile fiscale au lipsit tocmai reprezentantii Ministerului de Finante, desi impactul introducerii forfetarului de anul viitor sau preconizatele modificari din bucataria Fiscului ar fi meritat explicate de cei care le-au gandit. Sunt 10.000 de vulcanizari, service-uri auto si spalatorii la nivel national, dintre care 80% nu platesc nici un fel de impozit, nici pe profit, nici pe cifra de afaceri. Iar turismul balnear, fara dotari spectaculoase, aduce incasari mai mari din impozitul pe profit decat lanturi hoteliere de renume", a remarcat Florin Dobre, de la Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, anunta Romania Libera.

Cate persoane muncesc in Romania. In ce domenii sunt cele mai mari salarii. Costul mediu lunar al fortei de munca a fost, anul trecut, de 2.675 lei pe salariat, in crestere cu 4,1% fata de anul precedent, iar la 31 decembrie efectivul salariatilor era de 4,777 milioane persoane, mai mare cu 116.700 angajati, a anuntat vineri Institutul National de Statistica (INS). "Comparativ cu media pe economie se observa abateri semnificative pe activitati economice, valori pozitive inregistrandu-se in activitatile: intermedieri financiare (de 2,4 ori), industria extractiva (de 2,1 ori), productia si furnizarea de energie electrica si termica, gaze, apa calda si aer conditionat (de 2,0 ori), informatii si comunicatii (+92,8%), activitati profesionale, stiintifice si tehnice (+45,3%), administratie publica (+13,1%), transport si depozitare (+8,0%). In celelalte activitati costul mediu lunar s-a situat aproape sau sub nivelul mediu pe tara, cel mai scazut fiind in hoteluri si restaurante (-45,1%)", arata INS, intr-un comunicat, noteaza Gandul.

O cauza structurala a deficitului bugetar: Evolutia pe 17 ani a muncii in economia subterana. Neplata contributiilor de asigurari sociale reprezinta aproape un sfert din evaziunea fiscala totala. In principal, este vorba despre plata "la negru" pentru munca depusa, adica neachitarea sumelor cuvenite statului pentru pensii, sanatate si somaj. Anul trecut, Romania avea 1,45 milioane persoane care lucrau in aceasta forma, ceea ce insemna 23% din totalul salariatilor. Tehnic, numarul celor care lucreaza fara sa achite taxe este dat de diferenta intre numarul de salariati rezultat pe baza Anchetei asupra fortei de munca in gospodarii (AMIGO) si cel care figureaza in Cercetarea statistica privind costul fortei de munca in unitatile economico-sociale, unde sunt cuprinse doar locurile de munca pentru care se contabilizeaza impozitele cuvenite statului, scrie cursdeguvernare.ro

Great Wall si-a adus designer de la BMW. Dupa primul model de 5 stele testat de Euro NCAP (Qoros 3), o noua veste surprinzatoare vine dinspre industria auto chineza: producatorul Great Wall l-a instalat pe belgianul Pierre Leclercq in fruntea departamentului sau de design. Pentru cei care inca nu au auzit de el, trebuie spus ca Leclercq vine de la BMW, unde s-a remarcat prin desenarea modelului X6 si, mai apoi, prin noile generatii M3 si M4, pe care le-a supervizat pe partea de design. Asadar, un designer de prima marime, trecut cu arme si bagaje in tabara chinezilor, noteaza 24auto.ro