Efectul advers al accizelor: Ce metoda au companiile sa evite plata. Transportatorii, sustinuti cu facilitati de marile retele de benzinarii, alimenteaza tot mai mult in afara tarii, ocolind preturile romanesti umflate de taxe. Capital prezinta o metoda uzuala prin care ambele businessuri ies in castig, singurul pagubit fiind bugetul. Lipsa de ingeniozitate a politicilor fiscale si lacomia statului au avut ca rezultat o crestere exagerata a accizelor pentru carburanti. Efectul nu a fost cel anticipat de Ministerul Finantelor: bugetul nu a incasat mai mult, ci mai putin. Datele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) arata ca incasarile, dupa aplicarea supraacizei, au scazut, in al doilea trimestru fata de primul trimestru din 2014, cu 387 milioane de lei. Reducerea incasarilor are o singura explicatie: consumul de carburanti s-a diminuat, fapt confirmat si de Institutul National de Statistica, scrieCapital.ro.

BUSINESS REPORTFoto: Colaj foto

Gazele de sist, miracol energetic sau bula speculativa aproape de final? Miracolele se intalnesc la tot pasul in basme. In realitate, mai ales in cea economica, este mai greu, deoarece trebuie indeplinita, mai intai, o conditie simpla: veniturile trebuie sa fie mai mari decat cheltuielile. In ultimii ani am asistat la cresterea exploziva a unui fenomen care promite nu doar instaurarea unei noi ere a abundentei in ceea ce priveste combustibilii fosili, ci si mult cautata independenta energetica. Este vorba, desigur, de exploatarea petrolului si gazelor naturale prin fracturare hidraulica. Dar este aceasta viabila din punct de vedere economic si se justifica extinderea ei in toate regiunile globului, avand in vedere efectele deosebit de negative asupra mediului? Un articol recent din BURSA ("Cum a promovat Hillary Clinton fracturarea hidraulica in lume", BURSA, 22.09.2014) arata ca oficialii americani de rang inalt s-au angajat intr-o puternica activitate de lobby, inclusiv in Romania, in sprijinul companiilor din SUA cu interese in acest domeniu, anuntaBursa.ro.

Agricultura romaneasca in UE: productie mai mare, suprafata cultivata in crestere, dar cel mai slab randament. Pentru unele culturi, anul agricol 2014 este mai bun decat precedentul. Suprafetele cultivate sunt si ele in crestere, in unele cazuri. Romania nu are insa momentan sanse la podiumul european din punct de vedere al productiei, pentru ca avem printre cele mai mici randamente. Ultimul raport de monitorizare al culturilor agricole realizat de Comisia Europeana indica un an foarte bun pentru Romania, cu productii la hectar, in unele cazuri, superioare anului trecut. Cu toate acestea si a faptului ca suprafetele cultivate de romani ne plaseaza pe podiumul european, din punct de vedere al productiei nu am reusit sa intram nici macar in top 10 producatori agricoli din UE. Randamentele producatorilor europeni sunt inca mult sub media europeana, informeazaEconomica.net.

Radiografia ratei de ocupare si deciziile electorale: O comparatie Romania - UE. Rata de ocupare a populatiei in varsta de 20 - 64 ani s-a situat in trimestrul doi 2014 la 66%, cu patru procente sub tinta europeana de 70%, stabilita in cadrul Strategiei Europa 2020. De subliniat, conform comunicatului INS, populatia ocupata cuprinde toate persoanele care au desfasurat o activitate economica de cel putin o ora in perioada de referinta (o saptamana), in scopul obtinerii unor venituri sub forma de salarii, plata in natura sau alte beneficii. Daca la cele 8.678 mii persoane ocupate se adauga cei 624 mii someri se obtine populatia activa a Romaniei, adica doar 9.302 mii persoane (datele nationale sunt pentru intervalul de varsta 15 - 64 ani). Altfel spus, cam jumatate din populatia stabila, scrieCursdeguvernare.ro.

Fondul Proprietatea vrea sa vanda participatiile minoritare la subsidiarele din Romania ale Enel. Fondul Proprietatea (FP) este dispus sa vanda participatiile pe care le detine la companiile de distributie de electricitate controlate in Romania de Enel, in contextul planurilor grupului italian de a renunta la aceste subsidiare, a declarat, marti, Greg Konieczny, managerul Fondului Proprietatea. "Suntem dispusi sa discutam cu oricine devine actionar majoritar despre noua structura a actionarilor din companii. Vanzarea este o optiune, dar depinde de pretul pe care il vom avea", a spus Konieczny, intr-o conferinta organizata dupa adunarea actionarilor Fondul Proprietatea. Fondul are participatii de 12% la Enel Distributie Muntenia si de cate 24,1% la Enel Distributie Banat si Enel Distributie Dobrogea, companii pe care grupul italian, actionarul majoritar, a anuntat ca le vinde, anuntaAdevarul.

Conducta de interconectare a retelelor de gaze din Romania si Bulgaria, gata la finele anului. Conducta de interconectare a retelelor de gaze din Romania si Bulgaria, intre orasele Giurgiu si Ruse, este asteptata sa fie gata pana la finele acestui an, a declarat marti directorul companiei bulgare Bulgartransgaz, Kiril Temelkov, transmite agentia bulgara Focus. "Tendinta este sa infiintam Bulgartransgaz EAD si serviciile pe care le furnizam pe baza unui principiu regional. Ne asteptam ca in scurt timp sa avem companii straine care vor sa utilizeze serviciile de depozitare din Bulgaria' a declarat Telmenkov. Lucrarile la aceasta conducta au inceput in 2012. Initial, interconectorul trebuia sa fie gata in 2013, apoi, lansarea lui s-a amanat pentru ianuarie 2014, iar termenul limita a fost iarasi extins din cauza dificultatilor tehnice. Conducta Giurgiu-Ruse va avea o lungime totala de circa 25 kilometri, dintre care 15,4 kilometri pe teritoriul Bulgariei, 5,2 kilometri pe cel al Romaniei, iar 4,14 kilometri reprezinta traversarea subterana a fluviului Dunarea. Totodata, vor fi construite si doua statii de masurare a parametrilor tehnici ai gazelor naturale, informeazaCapital.ro.

Mercedes Clasa B - Facelift major pentru modelul sports tourer. Atat ca design, cat si ca tehnologie, a doua generatie a Clasei B a deschis portile unei noi ere compacte in istoria Mercedes-Benz. Peste 350.000 de unitati ale modelului sports tourer au fost comercializate de la lansarea sa pe piata, la sfarsitul anului 2011. Bestsellerul Mercedes-Benz primeste acum un facelift major cu imbunatatiri la exterior si interior, dar si in ceea ce priveste linia de design si dotarile oferite. Designul este de acum mult mai rafinat, iar oferta de motorizari ramane unica in segmentul sau: cinci propulsoare diesel cu cifre de consum mediu ce variaza intre 3,6 si 5,0 litri pentru 100 km parcursi, patru motoare pe benzina foarte eficiente cu consumuri medii intre 5,4 si 6,6 litri pentru 100 km parcursi, precum si sisteme de propulsie alternativa (B 200 Natural Gas Drive si Clasa B Electric Drive). Sistemul de tractiune integrala 4MATIC ramane disponibil in continuare pentru noua Clasa B. Mai mult, valoarea coeficientului aerodinamic de doar 0,25 ramane valoarea record a segmentului, scrie24auto.ro.