Efectele reaprinderii crizei in Grecia si in Zona Euro. Niciun an fara o criza existentiala pare a fi deviza uniunii monetare incepand cu 2009. La inceput de 2015, Grecia e din nou Grexit, inflatia se transforma in deflatie, si pietele se roaga de Mario Draghi sa-i convinga pe nemti sa apese impreuna butonul de "print". De cate ori democratia greceasca arata semne ca vointa poporului e cam gresita, cuvantul Grexit incepe sa repopuleze rapoartele analistilor din banci si paginile publicatiilor economice. De aceasta data, de vina sunt alegerile anticipate din 25 ianuarie, in care este preconizata victoria stangistilor radicali de la SYRIZA. Partidul lui Alexis Tsipras s-a catarat pe primul loc in sondaje cu mesajul "jos austeritatea" si promite ca va renegocia acordul de cu Troika (Fondul Monetar International/Comisia Europeana/Banca Centrala Europeana). Totul ar trebui, in viziunea SYRIZA, sa se incheie prin relaxarea conditiilor din acordul prin care Grecia a primit 240 de miliarde de euro si prin stergerea datoriilor uriase pe care le are statul elen. De cealalta parte, nemtii, principalii contributori la bail-out-ul grecesc, nu se arata incantati de promisiunile fluturate la Atena, scrie Capital.ro.

BUSINESS REPORTFoto: Colaj foto

Romania s-a pregatit de deflatie cu cea mai mare crestere de preturi in criza din UE. Cand vine vorba de evolutia preturilor in Romania, cei 25 de ani de postcomunism au aratat o singura directie: in sus. Brusc, insa, de cand s-a ieftinit petrolul, rata inflatiei a inceput sa scada, ceea ce a generat temeri ca preturile agregate ar putea sa scada, lucru numit de economisti "deflatie" si considerat de unii dintre ei un fenomen foarte periculos. Inainte sa ajungem la himerica deflatie, un ochi aruncat in urma arata ca Romania a reusit performanta necinstita sa faca criza cu cele mai mari cresteri de preturi si de taxe din UE, concomitent cu reducerea salariilor din sistemul bugetar, anunta Economica.net.

Petrochimia - o "gaura" de 7 miliarde euro la deficitul comercial. Deficitul comercial pe primele unsprezece luni ale anului in curs a fost cu 91,7 milioane euro mai mare decat cel din aceeasi perioada din anul anterior. Rezultatul pe noiembrie 2014 a fost mai slab cu 57,1 milioane euro decat cel din noiembrie 2013 dar s-a pastrat peste pragul de o jumatate de miliard de euro deficit comercial lunar. In intervalul ianuarie - noiembrie din anul curent, comparativ cu aceeasi perioada din anului trecut, exporturile au crescut ceva mai mult decat importurile (6,5% fata de 6,0%, la valori exprimate in euro). Cu toate acestea, in noiembrie, ritmul de crestere al importurilor a fost mai mare decat cel al exporturilor, (3,9% fata de 2,9%). Ceea ce confirma tendinta de incetinire generala a majorarii schimburilor externe, mai puternica pe partea livrarilor de marfuri si servicii, informeaza Cursdeguvernare.ro.

De ce pretul gazelor nu tine pasul la ieftinire cu pretul petrolului? Premierul Victor Ponta anunta in urma cu cateva zile ca va trimite ministrii sa discute cu companiile petroliere pe marginea pretului la benzina, care nu scade direct proportional cu scaderea preturilor mondiale la titei. Dincolo de falsa problema pusa in discutie, premierul, si nici o alta institutie specializata din Romania, nu ne explica de ce nu scade pretul gazelor naturale, in conditiile in care acesta este strans legat de evolutia cotatiilor titeiului. Dimpotriva, in timp ce barilul este in cadere libera atingand un nivel atins in 2008, sub 50 dolari/baril, pretul gazelor naturale in Romania a crescut sistematic pe motivul liberalizarii pietei. Daca in 2014 pretul titeiului brent a coborat la nivelul de 50 dolari/baril, cel al gazelor naturale importate s-a situat in jurul a 380 dolari/1000 mc. Acuma, cand titeiul a coborat sub 50 dolari/baril si se asteapta sa scada in continuare, pretul gazelor de import se situeaza la circa 360 dolari/1000 mc, iar pretul asa zis reglementat la circa 280 dolari/1000 mc, scrie Energy-Center.ro.

Romanii care fac afaceri "la inaltime", in Cipru. O companie aeriana romaneasca a anuntat zboruri directe din Larnaca (Cipru) spre Atena si Salonic (Grecia). Miscarea este una strategica, dictata de ceea ce se petrece astazi in industria aeriana din Cipru. "Operatorul Cyprus Airways isi va inceta activitatea", a anuntat Guvernul de la Nicosia, dupa ce Comisia Europeana a stabilit ca a primit ilegal ajutor de stat, reusind astfel sa evite falimentul. Drept urmare, "o companie privata din Romania poarta discutii cu oficialii ciprioti pentru a proteja pasagerii afectati". Potrivit anuntului facut de ministru cipriot de Finante, Harris Georgiades, in urmatoarea perioada va fi numit un administrator al companiei si licenta de operare va fi revocata. In acest context, Blue Air, prima companie de smart flying din Romania, a anuntat marti introducerea a doua noi curse regulate: aeronavele companiei vor conecta zilnic Larnaca de Atena, iar ruta Larnaca - Salonic se va opera de trei ori pe saptamana, incepand cu 19 ianuarie 2015. Biletele de avion sunt disponibile la tarife incepand de la 32,90 euro pe segment pentru zborurile cu plecare din Larnaca. Pentru zborurile cu plecare din Atena sunt disponibile de la 42,90 euro pe segment, iar cele cu plecare din Salonic se pot achizitiona de la 29,90 euro pe segment, anunta Capital.ro.

Datorii de 800 de milioane de euro la Oltchim. S-a publicat lista completa a creditorilor. Cele mai mari datorii sunt la banci, la Electrica si la AAAS. Creditorii care vor fi despagubiti cu prioritate sunt cei cu creante garantate, statul si salariatii. Circa 270 de milioane de euro reprezinta creante chirografare, care au sanse foarte mici sa mai fie recuperate. Oltchim Ramnicu Valcea, societate de stat aflata in insolventa, are datorii totale de 3,45 miliarde de lei(800 de milioane de euro), din care garantate sunt 900 de milioane de lei, bugetare 1,28 miliarde de lei si chirografare 1,25 miliarde de lei, potrivit tabelului creantelor publicat saptamana trecuta de administratorii judiciari Oltchim, Rominsolv si BDO Restructuring, in Buletinul Insolventei. Creditorii chirografari, cel mai probabil, nu vor mai recupera nimic din ce li se cuvine, potrivit procedurilor de insolventa. Statul beneficiaza si el de prioritate la recuperarea creantelor, ca si fostii sau actualii salariati, informeaza Economica.net.

Masina Anului 2015 in America. In deschiderea Salonului de la Detroit, au fost anuntate castigatoarele celor doua categorii ale trofeului Masina Anului 2015 in America de Nord (NACOTY) - Car of the Year si Truck/Utility of the Year. Castigatoarele sunt Volkswagen Golf, respectiv Ford F-150. Golf a avut o concurenta puternica din partea rivalelor Ford Mustang si Hyundai Genesis, dar in cele din urma s-a impus, confirmandu-si statutul de referinta in segmentul sau. De altfel, Volkswagen Golf este unul dintre cele mai premiate modele de automobile din toate timpurile. La randul sau, Ford F-150 s-a impus in fata lui Chevrolet Colorado si Lincoln MKC. Asta dupa ce, anul trecut, invingatoare a fost Chevrolet Silverado, alaturi de Corvette Stingray, scrie 24auto.ro.