Chinezii preiau controlul asupra afacerii lui Frank Timis. Producatorul de minereu de fier African Minerals, controlat de milionarul roman Frank Timis, a anuntat ca partenerul sau chinez din proiectul minier Tonkolili, Sierra Leone, a preluat in contul datoriilor controlul asupra a doua companii care detin cota majoritara de participatie in cadrul minei. Shandong Iron and Steel Group a preluat recent o parte din datoria African Minerals si a solicitat rambursarea imediata a acesteia. Creditul este garantat cu anumite active ale debitorului, iar prin preluarea datoriei, Shandong Iron and Steel Group se afla in pozitia de a prelua controlul asupra proiectului din care detinea doar 25%. "Debitorii si garantii nu au suficiente fonduri disponibile pentru a efectua platile solicitate", a anuntat intr-un comunicat African Minerals. Producatorul a mai mentionat ca va solicita consultanta juridica cu privire la miscarea facuta de compania chineza, scrieCapital.ro.

BUSINESS REPORTFoto: Colaj foto

Redresarea General Motors si Ford in Europa, impiedicata de problemele de pe piata auto rusa. Declinul economiei Rusiei afecteaza principalii producatori auto din SUA, General Motors (GM) si Ford, care incearca sa redevina profitabili in Europa, dupa pierderile din ultimii ani, transmite AP. Karl-Thomas Neumann, seful Opel, subsidiara europeana a GM, a afirmat la Salonul Auto de la Geneva ca piata rusa "este, in principiu, in colaps". Vanzarile in Rusia ar putea scadea anul acesta la 1,5 milioane de vehicule, de la 2,5 milioane anul trecut, a avertizat Neumann. Acesta a adaugat ca, in pofida dificultatilor din Rusia, GM nu a renuntat la obiectivul de a redeveni profitabila in Europa in 2016. Seful diviziei Ford Europa, Jim Farley, le-a declarat jurnalistilor la Salonul Auto de la Geneva ca firma "a facut progrese semnificative in reducerea pierderilor in Europa prin scaderea capacitatii de productie a fabricilor si lansarea de noi modele", anuntaEconomica.net.

Salariul minim la 1 ianuarie 2015 - cine, cat in Europa. Ramanem la doar o septime fata de Occident si o treime fata de flancul sudic al UE. Datele prezentate de Eurostat arata ca raportul dintre salariul minim din Romania si cel din principalele tari dezvoltate ale Uniunii ramane in apropierea cotei de 1 la 7. Raportat la nivelul nostru, Belgia, Olanda, Germania, Franta si Irlanda se incadreaza in intervalul 670% - 690% (Luxemburg ar avea un raport de aproape 9 la 1 fata de noi, dar ramane o exceptie in context european). Raportul salariului minim fata de tarile cu un nivel dezvoltare ceva mai redus, grupate in partea sudica a continentului, este undeva in jur de 1 la 3, extremele fiind Portugalia (271%) si Slovenia (363%). De retinut, in pofida problemelor economice cu care se confrunta si a scaderii cu 22%, survenita in anul 2013, Grecia are un salariu minim de peste trei ori mai mare fata de cel din Romania, informeazaCursdeguvernare.ro.

Moldova va primi gaze din Romania, dar zice inca spasiva rusilor. Aflam de la premierul Republicii Moldova, Chiril Gaburici, ca incepand de astazi gazoductul Iasi-Ungheni va deveni functional. Nu stim inca cine va livra primele cantitati de gaze pentru fratii nostri de peste Prut, dar stim ca acestia sunt inca la mare departare de a-si reduce dependenta de gazele rusesti, in conditiile in care chiar exploatata la maxim noua conducata nu va reusi sa aprovizioneze mai mult de 2% din consumatorii moldoveni. Mai este nevoie de doua statii de crestere a presiunii, care costa si ele cateva zeci de milioane de euro, respectiv de prelungirea conductei pana la Chisinau, proiect estimat la peste 120 milioane euro. Orice inceput este binevenit, depinde insa pentru cine, scrieEnergy-Center.ro.

Bogatii Romaniei de acum 100 de ani: Petru Groza avea o casa cat un castel la Deva, afaceristul Barbu Druga era stapanul portului de la Cetate. Secolul trecut, cei mai bogati romani erau cunoscuti pentru petrecerile impresionante pe care le organizau, dar si pentru bijuteriile scumpe si mosiile impresionante pe care le aveau. "Adevarul" va prezinta astazi harta bogatasilor care stapaneau Romania in urma cu o suta de ani. O familie de referinta pentru Aradul inceputului de secol XX a fost familia Neuman.O familie recunoscuta pentru grija fata de angajat, dar si pentru munca pe care o ducea cot la cot cu proriul angajat. Ceea ce este de retinut la membrii familiei Neuman, consta in atitudinea lor fata de munca si fata de angajati. Acestia nu pregetau sa lucreze ca simpli muncitori in fabricile pe care le detineau, pentru a se familiariza cu procesele de productie - mai ales in ceea ce privea fabricarea spirtului si drojdiei, anuntaAdevarul.

ANAF va controla, in 2015, 1.000 de firme, suspectate ca platesc angajatii la negru. Proiectul pilot vizand salariile subdeclarate a fost extins la nivel national, incepand cu luna februarie 2015. In acest sens, au fost selectati pentru inspectie fiscala contribuabili cu risc fiscal privind nedeclararea/subdeclararea veniturilor din salarii si/sau de natura salariala, avand ca obiectiv verificarea impozitului pe veniturile din salarii si a contributiilor sociale obligatorii, informeaza un comunicat al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Se estimeaza ca pentru anul 2015 sa fie efectuate verificari in cadrul acestui proiect la un numar de peste 1000 contribuabili. La selectarea contribuabililor sunt avute in vedere un set complex de criterii de risc, informeazaCapital.ro.

Noul Honda Civic Type-R, cel mai puternic hothatch cu tractiune fata, si-a anuntat la Geneva intentia de a ataca Nurburgringul. Honda a prezentat la Geneva noua generatie a hothatch-ului de clasa compacta Type-R, care adopta pentru prima data un motor VTEC turbo. Cu 310 CP si 400 Nm, Civic Type-R devine cel mai puternic hothatch cu tractiune fata produs in serie, detronand modele precum Opel Astra OPC sau SEAT Leon Cupra (ambele cu 280 CP). Propulsorul de turbo de 2,0 litri ofera cuplul maxim de la o turatie de 2.500 rpm, facand uitata traditia vechilor modele Type-R, care trebuiau duse foarte sus in ture pentru a oferi performante impresionante. Chiar si asa, limitatorul de turatie intervine abia la 7.000 de ture - o valoare foarte buna pentru un motor supraalimentat, scrieAuto-Bild.ro.