Producatorii romani de alimente trimit, astazi, o scrisoare europarlamentarilor romani, in care cer ca autoritatea europeana de competitie sa verifice relatia pe care lanturile de supermarketuri din Romania o intretin cu producatorii si importatorii de alimente.

Patru europarlamentari - din Marea Britanie, Polonia, Germania si Franta - lucreaza deja la un proiect de lege destinat sa stopeze abuzul de putere al marilor supermarketuri care opereaza in Uniunea Europeana.

In memoriul care va ajunge astazi pe birourile reprezentantilor Romaniei la Bruxelles, Federatia Patronala Romana din Industria Alimentara ii indeamna pe europarlamentari sa se solidarizeze initiativei de control a supermarketurilor. Producatorii vorbesc despre „abuz de piata” si „preturi crescute artificial”, iar lanturile de retail nu raspund acuzatiilor.

Cum functioneaza „abuzul”

Adaosul comercial practicat de supermarketuri pleaca de la 0,1% pentru produsele din promotie si ajunge pana la 30% pentru anumite produse, spune un importator. „La alimentele de baza cel putin, supermarketurile tin un adaos comercial redus, de cam 2%-3%. Asa isi justifica politica preturilor mici”, spune si Dragos Frumosu, presedintele Federatiei Sindicatelor din Industria Alimentara.

Adaosul comercial nu este insa singura taxa pe care o impun lanturile de retail. Taxa de intrare in magazin, taxa de deschidere (pentru noile magazine inaugurate), taxa de raft, taxa de promotie, taxa de catalog, toate sunt obligatorii pentru a exista in rafturile supermarketurilor.

Aceste cheltuieli mai ridica pretul produselor cu cel putin 30%. De exemplu, poza unei bauturi racoritoare (o singura marca si un singur tip de produs) in revista, alaturi de un loc privilegiat la raft pentru doua saptamani se taxeaza cu circa 12.000 de euro.

Evenimentul Zilei