Transilvania va deveni un magnet pentru furnizorii globali de componente auto, care vor investi masiv in aceasta parte a Romaniei, in urmatorii doi ani. In intervalul 2008-2009, industria romaneasca de echipamente auto va inregistra cea mai mare crestere din Europa Centrala si de Est, dupa cea slovaca, cu 14,7%, ritm triplu fata de majorarea produsului intern brut, se arata intr-un raport de cercetare al UniCredit Group, pe tema evolutiei industriei auto a regiunii.

Slovacia, prima in topul cresterii sectorului echipamentelor auto, va consemna un avans de 21,3%, datorat in principal investitiilor in fabricile furnizorilor KIA si Toyota. Ca urmare a puternicelor infuzii de capital, intreaga regiune central-europeana si est-europeana va semana cu un "nou Detroit", unul dintre cele mai puternice centre mondiale de productie a automobilelor, precizeaza sursa citata. Avansuri semnificative vor mai inregistra: Bulgaria (±13,9%), Ungaria (±13,4%), Cehia (±11,1%) si Rusia (±10,7%).

Romania si Bulgaria vor beneficia de relocari avantajoase ale fabricilor de componente auto, in principal datorita aderarii la UE. Romania va oferi investitorilor mai mult avantaje decat dezavantaje.

Printre avantaje se numara costurile scazute ale fortei de munca, posibilitatea localizarii fabricilor in Transilvania, "reprivatizarea" Daewoo cu Ford, expansiunea rapida a pietei interne si potentialul urias; dezavantajele sunt reprezentate de migrarea angajatilor calificati in alte domenii, de absenta dealerilor specializati si de necesitatea implementarii normelor europene de protectie a mediului.

In 2005 tara noastra reusise sa atraga investitii in valoare de 5,8% din PIB in sectorul industriei auto, detinand o cota de 5% din investitiile realizate pe intreaga piata de echipamente de transport din Europa Centrala si de Est (circa 1,07 miliarde de euro), arata sursa citata.

Integral in Romania libera